Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Zekerheid hoort bij het geloof'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Zekerheid hoort bij het geloof'

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als het gaat over de zekerheid van het geloof, zijn er vaak veel vragen. Wat is de zekerheid van het geloof? Heeft dat te maken met een bepaalde stand in het geestelijke leven? Kan een klein geloof ook verzekerd zijn? Misschien leven dergelijke vragen ook wel in jouw hart. Ik wil proberen er iets over te schrijven. Daarbij kan ik lang niet volledig zijn, omdat dit onderwerp zoveel kanten heeft.

Het eerste wat ik dan duidelijk wil maken is, dat zekerheid hoort bij het geloof. Als het geloof gelooft, dan is er zekerheid. Dan is er geen twijfel. Maar ik hoor zo vaak, dat Gods kinderen zo kunnen twijfelen; hoe zit dat dan? De vraag is of die twijfel in het geloof is, of in het hart van de gelovige. In het geloof is geen twijfel, maar de gelovige zit vol met twijfel, vol met ongeloof. Dat is altijd weer de strijd in het leven van al Gods kinderen. Als het geloof de overhand heeft in mijn hart, dan is er op dat moment geen twijfel. Maar als mijn eigen ongelovige ik naar boven komt, dan zijn er soms golven van twijfel. In dit verband is het heel belangrijk ons af te vragen wat het geloof inhoudt. Vanuit het spreken van de Bijbel gezien, kun je zeggen dat geloven 'amen' zeggen is. Het is met heel je hart amen zeggen op het Woord van God, het is vallen, onvoorwaardelijk vallen onder Gods spreken. Dat kan als je de Bijbel leest, als je in de kerk zit. Dan word je zo overwonnen door Gods Woord, dat je niet anders kunt dan geloven, dat het waar is wat dat Woord zegt.

De Catechismus zegt het zo mooi in de zevende zondag. Daar staat dat het geloof een stellig weten of kennis - een zeker weten - is, waardoor we voor waarachtig houden alles wat ons God in Zijn Woord heeft geopenbaard. Let wel, dan gaat het over heel het Woord.

Als het Woord dan spreekt over de zonde, dan gaat het niet meer over een ander, maar dan ben ik die zondaar. Overwonnen door het Woord leer ik dan die zonde hartelijk voor de Heere belijden. Als het Woord dan spreekt over Gods gerechtigheid, dan ben ik het, die in rekening sta met de rechtvaardige God en die voor Hem niet bestaan kan. Dan word ik het eens met God, ook al zou Hij me voor altijd wegdoen. Dat hoort ook bij het geloof! Maar evenzeer als het Woord dan gaat spreken over Christus als de enige en volkomen Zaligmaker, dan word ik door dat Woord zo overwonnen, dat Christus me dierbaar en noodzakelijk wordt, ja dat heel mijn hart als het ware naar Hem wordt toegetrokken. Dan zou ik geen andere Zaligmaker willen dan deze Zaligmaker.

Ben jij ooit zo door het Woord overwonnen? Geloven is vallen onder het Woord, waarachtig houden wat de Heere zegt, ook al word jij er tot de grond toe door veroordeeld. Maar dan krijg je dat Woord ook lief. Geloven, zegt Calvijn, dat is hangen aan Gods lippen.

Geen twijfel

Dat betekent, zo zegt de Catechismus, dat het geloof ook vertrouwen meebrengt. Een hartelijk vertrouwen, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving

In een korte serie van drie artikelen wordt stilgestaan bij drie kernwoorden: droefheid, blijdschap en zekerheid. • droefheid - ds. J.S. van der Net • blijdschap - ds. G.J. van Aalst

• droefheid - ds. J.S. van der Net • blijdschap - ds. G.J. van Aalst • zekerheid - ds. J.J. van Eckeveld

der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid om Christus' wil geschonken is. Niet alleen aan anderen, ook aan mij! Kijk, dan kan nu zo'n worsteling zijn, om dat nu te mogen weten. Hoe word ik daar nu van verzekerd? We kunnen hier denken aan de Dordtse Leerregels (Hoofdstuk V, artikel 9). Daar lezen we dat de gelovigen verzekerd worden van hun bewaring, hun volharding en hun zaligheid naar de mate van het geloof. Er is dus, volgens de Leerregels een verzekering van de zaligheid. Die zaligheid ligt vast voor al Gods kinderen, vast in God, vast zelfs voor de allerkleinste in de genade. Maar het is zo groot om daar nu persoonlijk houvast aan te mogen krijgen, om daar nu persoonlijk van verzekerd te mogen worden. Dan mag ik weten, dat het ook voor mij vastligt in die trouwe God.

Wat betekent het nu dat de Leerregels zeggen, dat de gelovigen verzekerd worden naar de mate van het geloof? Wel, heel eenvoudig. Naarmate het geloof meer

geoefend wordt, naar die mate komt er meer vastheid en zekerheid in het geestelijke leven. Dan komen we op het terrein van de standen in het genadeleven. Daarmee bedoelen we, dat er verschillende geloofsoefeningen zijn, verschillende 'trappen' in de genade. Niet al Gods kinderen zijn even ver geleid. Sommigen staan nog zo van verre, zij mogen wel eens geloven, maar er is nog zoveel schuchterheid en twijfel, dat zij het zichzelf nier durven toe-eigenen. Anderen zijn dichterbij gebracht en mogen met verzekerdheid zeggen met Paulus: Ik weet in Wie ik geloofd heb. Of: "Ik weet en ben verzekerd." Om het met de Dordtse Leerregels te zeggen "naar de mate des geloofs, " dat wil zeggen een klein geloof, een zwak geloof kent een kleine, een zwakke verzekerdheid. Ik zeg niet: kent géén verzekerdheid, want ook de kleinen in de genade, als ik ze zo noemen mag. kennen ogenblikken dat het zalig vol in hun hart is en dat er geen twijfel is. Dan mag je geloven, dat God van je afweet en dat er in de Zaligmaker ook voor jou zaligheid te krijgen is. Daar ben je dan tot in het diepst van je hart van overtuigd, ook al durf je nog niet te zeggen, dat Jezus ook jouw Zalig-

maker is. Daartegenover, een sterk geloof, een geoefend geloof, kent meer verzekerdheid. Dan krijgt die verzekerdheid al meer inhoud, zodat ik geloven mag niet alleen anderen, maar ook mij is vergeving der zonden om Christus' wil geschonken.

Dus niet al Gods kinderen hebben dezelfde mate van het geloof. Gods kind heeft ook niet altijd dezelfde mate van het geloof. Ook geoefende christenen, die wel eens gesproken hebben vanuit de verzekerdheid van het geloof, kennen soms tijden van een kwijnend geloofsleven. Er zijn schommelingen in het geloofsleven en daarom ook schommelingen in de zekerheid. Niet ieder ogenblik is de gelovige evenzeer verzekerd van het aandeel aan Christus en van de zaligheid. Gelukkig, dat het vastligt in God.

Vastheid

Het geloof moet dus geoefend worden. Wat is nu de weg van de oefeningen van het geloof? Johannes de Doper heeft het in één regeltje gezegd: Hij moet wassen en ik minder worden (Johannes 3). Het is dus minder worden in jezelf. Het is een al groter zondaar worden in jezelf. Het wil zeggen, dat je alles buiten Christus, waar je op wilt steunen, gaat verliezen. Het wil zeggen, dat je je zaligheid niet meer kunt bouwen op de tranen over je zonde, op je innige gebeden, op wat je hebt meegemaakt. Maar zo wordt Christus al meer. Zo wordt Christus alles. Door het sterven aan mijzelf heen krijg ik vastheid in Jezus en Zijn werk. krijg ik vastheid aan het Woord en de belofte van God. Zo blijft er maar één ding over: 'Niets uit ons, maar alles uit Hem, zo reis ik naar Jeruzalem!'

Ja, zeg je, maar hoe kom ik aan dat geloof? Let er dan op, dat de Heere altijd werkt door Zijn Woord en Zijn Geest. Het geloof is door het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Romeinen 10). Lees trouw in je Bijbel. Dat wil de Heilige Geest gebruiken om het geloof in je hart te werken. Lees daarom ook biddend in je Bijbel. Ga biddend naar de kerk. Daar kom je onder het gehoor van het Woord. Dat is wel het bijzondere middel, dat de Heere gebruikt om het geloof te werken. En te versterken.

Heb je wel eens in de kerk gezeten, dat het Woord zoveel kracht deed in je hart, dat je er onder vallen mocht? Dat het zo waar werd, ook voor jou? Dat het zo waar werd, dat je zelf een zondaar bent, niet anders en niet meer dan een zondaar, maar ook dat het zo waar werd, dat Christus een volkomen Zaligmaker is, Christus, zoals Hij ons in het Woord geschilderd wordt? Dat zijn gezegende kerkdiensten. Dan wekt dat Woord vertrouwen in je hart, zoveel vertrouwen, dat je het leert wagen met God, met Zijn Woord, met Zijn Christus. Hoe onmogelijk het eerst ook was om te geloven, maar als de Heilige Geest geeft dat het Woord kracht doet in het diepst van je hart, dan wordt het onmogelijk om niet te geloven. Een geoefend kind van God zei jaren geleden eens tegen mij: Geloven is onmogelijk, of het gaat vanzelf. Daarom: zoek de Heere in Zijn Woord, biddend om Zijn Geest.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 2006

Daniel | 32 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 2006

Daniel | 32 Pagina's