Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hij had twee keer een klas overgeslagen. Een goed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hij had twee keer een klas overgeslagen. Een goed

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij had twee keer een klas overgeslagen. Een goed stel hersens, maar sociaal had hij het moeilijk in zijn groep. Hij had geen echte vrienden, werd niet uitgenodigd voor feestjes, en als het over verliefdheid ging, hield hij zijn oren dicht. Toen er gekletst werd tijdens de handvaardigheidles onderbrak hij het gesprek met: Weten jullie de wortel uit 689? '

Albert Einstein, Thomas Edison, Leonardo da Vinei... vast wel eens van gehoord! Beroemde mensen die door hun hoofd Ce gebruiken belangrijke ontdekkingen gedaan hebben. Zulke slimmeriken lopen er niet zo veel rond op deze wereld. De meeste mensen hebben een normaal ontwikkelde intelligentie: een prima verstand waarmee ze zich prima kunnen redden op school en op het werk. Natuurlijk bestaan er verschillen. De één gaat naar het vmbo, wil graag met zijn handen werken en vindt al dat Ieren maar niets. De ander duikt met plezier in de studieboeken en wil na de havo of het vwo zeker verder studeren! De Heere Zelf bepaalt voor iedereen met welke verstandelijke vermogens Hij iemand zegent. Hij doet dit heel precies en altijd goed, hoewel wij Hem hierin niet altijd begrijpen... Het gaat er de Heere om dat iedereen zijn of haar gave besteed in Zijn dienst. Dat is het belangrijkste.

Sommige mensen krijgen meer verstandelijke gaven dan de meeste anderen: zij hebben een intelligentie die een stuk hoger is dan gemiddeld. Ze zijn 'hoogbegaafd'. Hun hersenen zijn op bepaalde gebieden meer ontwikkeld dan het brein van de gemiddelde mens. Natuurlijk zijn niet alle hoogbegaafden te vergelijken met genieën als Einstein, Edison en da Vinei. Maar veel van hen zijn wel net zo leergierig! Tegenwoordig loopt er op iedere school loopt er een aantal hoogbegaafde leerlingen rond. Hoogbegaafdheid is niet iets wat je aan het uiterlijk van iemand kunt aflezen. Wel merk je vaak dat hoogbegaafde leerlingen uitblinken en bijzonder goede cijfers behalen. Het kan echter ook zo zijn dat een hoogbegaafde leerling te weinig lesstof aangeboden krijgt die bij zijn denkniveau past en daardoor het plezier in het leren verliest. De cijfers kelderen en alles wat met school te maken heeft, wordt vervelend. Hoogbegaafde leerlingen merken vaak dat ze anders zijn dan de rest van de klas. Sommigen hebben hier erg veel last van. Niet zelden worden ze gepest omdat ze van die studiebollen zijn. Wat een negatieve gevolgen kan het hebben als zo iemand in een hoek gedrukt en getreiterd wordt!

Moeilijk...

Johan van 14 is hoogbegaafd. Hij zit in de derde klas van het vwo en volgt tweetalig onderwijs. Zijn ervaringen maken duidelijk dat hoogbegaafd zijn echt niet zo bijzonder is. Er zijn echter wel verschillen tussen hoogbegaafde jongelui en hun normaal begaafde leeftijdsgenoten. Hoogbegaafde jongelui lopen op bepaalde gebieden voor op hun ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat ze vaak al veel verder zijn met vakken als rekenen en taal dan hun klasgenoten. Maar ze willen wel graag normaal, leuk contact met hun leeftijdsgenoten. Toen Johan op de basisschool zat, merkte hij dat hij altijd veel eerder klaar was met rekenen en taal dan zijn klasgenoten. Het ging hem allemaal erg makkelijk af. Met lezen was hij erg vroeg. Jn groep drie Jas hij boeken waar anderen pas aan

toe zijn als ze in groep zeven of acht zitten. Hoe ouder hij werd, hoe meer hij dit verschil ging merken. Hij dacht na over dingen die in het hoofd van zijn leeftijdsgenoten niet opkwamen, had een brede . belangstellingvoor lingvoor van alles en nog wat en kon meepraten op het niveau van mensen die een aantal jaren ouder waren. Hoewel hij zijn werk makkelijk deed en met weinig inspanning goede cijfers kon behalen, had Johan het niet altijd makkelijk. Hij merkte dat andere kinderen hem maar een beetje vreemd vonden. Johan gebruikte van die moeilijke woorden, hij ging om met jongens die jaren ouder waren, en al zijn werk moest perfect in orde zijn, want met half werk was hij niet tevreden. Meer en meer kregen zijn klasgenoten een hekel aan hem.

Ze lieten hem links liggen en begonnenhem zelfs te pesten. Voor Johan was dit moeilijk te verteren. Hij wilde niet streberig en perfectionistisch zijn, maar hij gebruikte 'gewoon' zijn talenten. Dat hij door anderen niet begrepen werd, deed hem pijn. Hij voelde zich buitengesloten, niet geaccepteerd. Omdat hij wel graag bij de klas wilde horen, ging hij minder zijn best doen. Hij haalde geen negens en tienen meer, maar zesjes en zevens. Het hielp echter niets. De klas liet hem links liggen. Johan had weinig echte vrienden...

Talenten gebruiken

Inmiddels zit Johan op de middelbare school. Nog steeds merkt hij dat hij anders is dan de gemiddelde jongere, maar toch voelt hij zich nu wel geaccepteerd door zijn leeftijdsgenoten. Hij heeft een aantal vrienden en voelt zich veel gelukkiger. Hij beseft dat hij, doordat hij hoogbegaafd is, op een andere manier denkt dan de meeste andere jongelui. Zijn taalgevoel is bijvoorbeeld veel verder ontwikkeld. Johan gebruikt soms woorden waar anderen nog nooit van gehoord hebben. Toch probeert hij zo gewoon mogelijk te doen. Hij is hoogbegaafd, maar wat dan nog? Hij voelt zich een hele gewone jongen van 14 jaar oud, die het ook leuk vindt om een partijtje volleybal te spelen, mooie muziek te luisteren en gezellig met vrienden op te trekken. Johan ervaart het hoogbegaafd zijn niet als een last. Hoewel hij zich soms onbegrepen voelde en het enorm vervelend vond dat hij gepest werd om zijn grote verstand, ziet hij dat hoogbegaafd zijn ook voordelen heeft. Johan geniet er enorm van om boeken te lezen over alles wat te maken heeft met lucht-en ruimtevaart. Boeken die soms zelfs geschreven zijn door wetenschappers, hij verslindt ze. Ook vindt hij het leuk dat hij mee kan praten in discussies die zijn oudere broers en zussen vaak voeren over gebeurtenissen in de samenleving. Hij weet dat hij zijn gaven aan de Heere te danken heeft en dat hij daarom niet meer en niet minder is dan een ander.

De Heere geeft iedereen precies wat Hij nodig vindt. Voor de een is dat de gave van een bijzonder goed verstand, voor de ander is dat de gave van zorgzaamheid, of ^^^^ van vriendelijkheid. Het maakt voor Hem niet uit of je hoogbegaafd bent en aan de universiteit wil gaan werken, of dat je minder van leren houdt en je verheugt op een baan als verzorgende of automonteur. De Heere vraagt van je om Hem met heel je hart te dienen en je talenten die je van Hem gekregen hebt, in te zetten voor Zijn Koninkrijk!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 2006

Daniel | 31 Pagina's

Hij had twee keer een klas overgeslagen. Een goed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 2006

Daniel | 31 Pagina's