Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere  hoort het gebed  om genezing

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere hoort het gebed om genezing

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In onze omgeving praat iedereen er over. Een vrouw die 1 8 jaar ziek was, is plotseling genezen. Het gebeurde tijdens een genezingsdienst van evangelist Jan Zijlstra. Zoiets is toch wel een wonder? Waarom gebeuren zulke genezingen niet in onze kerk? Ik ben ook ziek en zou graag beter worden. Maar dat kan bij ons niet.

ledereen heeft het in de krant kunnen lezen. Janneke Vlot (44) uit Bleskensgraaf kondigde onlangs in advertenties haar genezing aan. Zij nodigde iedereen uit een dankfeest bij te wonen in de evenementenhal in Gorinchem. Ik kan me voorstellen dat het je bezig houdt als je van zo'n bijzondere genezing hoort. Zeker als je zelf ziek bent.

Het verschijnsel van een plotselinge genezing is intussen niet nieuw. Je vindt er in de Bijbel voorbeelden van. In Markus 1 6 zegt de Heere Jezus dat in het zendingswerk wonderen zullen gebeuren. Letterlijk staat er: Op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond morden. Uit de geschiedenis van de vroege kerk zijn daar voorbeelden van bekend. In de kring van de Pinksterbeweging wordt de gebedsgenezing voluit gepraktiseerd. In ons land hoor je zo nu en dan van genezingswonderen. In de Pinksterkerken in Zuid-Amerika is het een veel voorkomend verschijnsel. Het is voor hen een teken dat God werkt in de Pinksterkerken. De geestesgaven van het Nieuwe Testament zijn niet voorbij. De charismata of geestesgaven moeten weer aandacht krijgen in de kerk. Je kunt dan denken aan profetie, het spreken in tongen en de gave van de genezing.

Bijzonder doel

Je komt bij jongeren nogal eens de gedachte tegen dat wonderlijke gebeurtenissen van God moeten zijn. Hoe kan het anders gebeuren? Toch komt niet al het bijzondere van God. Je komt zelfs buiten de kerk genezingswonderen tegen. Wat te denken van iemand als Yomanda? Grote groepen kwamen naar de 'healings' (bijeenkomsten) in Tiel, op zoek naar genezing. Bezoekers vertelden over verbondenheid, door samen te zingen, eikaars handen vast te houden. Er zijn mensen met paranormale begaafdheid die in zekere zin 'wonderen' doen. De Bijbel sluit dat niet uit. Paulus spreekt in 2 Thessalonicenzen 2:9 zelfs over wonderen van satan. Als het wonder uit God is dan heeft dat altijd een bijzonder doel. Dat doel vertolkt de evangelist Johannes als hij over de wonderen van de Heere Jezus zegt: eze zijn geschreven opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij gelovende het leven hebt in Zijn Naam (Johannes 20:31).

In 1 Korinthe 12:8-10 spreekt de apostel Paulus over de gave van de gezondmaking. Het gaat hier over genezing door middel van aanraking, gebed of een wonder. De Bijbel spreekt daar ook over in Handelingen 3:2-8 en Jakobus 5:1 3-1 5.

Gebeurt dat vandaag nog in de kerk? Als je dat in de Bijbel tegenkomt en als dat in andere kerken nog wel gebeurt, waarom dan in onze kerk niet? Als het gaat om genezing door aanraking of een opwekkingswonder, dan kom je dat in de reformatorische kerken niet meer tegen. Wij geloven dat de Heere de bijzondere genezingsgaven langzamerhand heeft ingehouden. Dat hangt samen met het feit dat de Bijbel voltooid is en de Heere Zijn kerk wil leiden en onderwijzen door Zijn Woord. Er komen, nadat de canon van de Bijbel is afgesloten, geen bijzondere openbaringen meer bij. Nadrukkelijk zegt de apostel Petrus: ij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats (2 Petrus 1:19). Zegt de Bijbel dan dat er geen zieken meer worden genezen? Absoluut

niet! De Bijbel leert ons dat de Heere in de eerste plaats zondaren roept tot bekering. Daarvoor gebruikt de Heere Zijn \Noord. Tijdens Zijn omwandeling op aarde gebruikte de Heere Jezus Zijn woord van genezing ook tot bekering. Denk aan de blinde Bartimeüs aan de weg bij Jericho: ord ziende, uw geloof heeft u behouden (Lukas 18:42).

Dit woord van Jezus is tot genezing van lichaam én ziel. Is er groter wonder denkbaar dan de genezing van onze ziel? Wij totaal verloren. En dan op het machtswoord van de Heere het eeuwige leven ontvangen. Groter wonder is er niet. De Heere opent de ogen van geestelijk blinde mensen. Hij is de enige Die ons genezen kan van de zondekwaal. En Hij wil dat nog doen. Laat dat jouw belangrijkste nood zijn.

Maar hoe zit het dan met de lichamelijke genezing? Dat wil de Heere ook geven. We moeten daarbij het volgende bedenken:

1. Gods gewone weg is dat Hij gebruik maakt van de middelen;

2. De Heere kan op een voor ons onnavolgbare wijze genezing schenken op het gebed;

3. De Heere geeft niet altijd genezing op het gebed.

Middelen gebruiken

De Heere wil gebruik maken van de middelen. Als dat niet zo zou zijn, waarom zou Lukas dan arts geweest zijn? De Heere Jezus zou alle mensen onmiddellijk kunnen genezen. Hij deed dat niet. Hij maakte gebruik van de middelen. De Heere Jezus gebruikte zelfs slijk om de ogen van de blinde te openen. Wij kijken heel erg op van bijzondere genezingen. Maar zien we ook dat de Heere medicijnen en therapie wil gebruiken? Is het niet Gods bijzondere zorg dat Hij oog heeft voor het lichamelijk lijden dat ons vanwege de zonden overkomt? Dat Hij de mensen gaven geeft om te gebruiken tot genezing en herstel? Ik noem een voorbeeld. Kijk eens naar de kindergeneeskunde. Hoeveel kinderen stierven vroeger niet in het eerste levensjaar. Hoe anders is dat geworden. Is dat geen zegen van de Heere?

Bij het gebruik van de middelen mag het gebed niet vergeten worden. Het gebed om Zijn zegen. Ligt daar misschien niet het manco? Dat we teveel vertrouwen stellen op mensen? Toch zijn er ook vandaag nog mensen in de kerk die er van getuigen dat de Heere hen genezing schonk!

Gebed om genezing

Jakobus 5 wordt vaak gebruikt om de bijbelse functie van gebedsgenezing te benadrukken. Toch ligt de nadruk daar niet op de genezing, maar op het gebed. Jakobus noemt niet minder dan zeven keer het gebed. Daarin heeft het gebed om genezing een plaats. De apostel ziet op de Heere; Hij alleen kan genezing schenken.

Dat gaat niet buiten een persoonlijke gebedsworsteling om. Daarbij mag de zieke in zijn nood een ouderling vragen om met hem te bidden. Een gebed des geloofs kan de zieke oprichten (vers 1 5) en het gebed (letterlijk: 'smeekgebed') van de rechtvaardige vermag veel (vers 16). De Bijbel spreekt ook van het gebed in de gemeente. De voorbede en dankzegging in de gemeente wil de Heere horen en verhoren. Ik denk dat menig predikant in de voorbede in de gemeente wel eens heeft ervaren dat de deur naar de hemel open was. En dat de Heere op een wondere wijze het gebed om genezing of herstel verhoorde! We hoeven het dus niet te zoeken in samenkomsten buiten de gemeente. De Heere wijst ons in Zijn woord nadrukkelijk de weg van Zijn gemeente.

Niet altijd genezing

In zondag 10 kun je lezen dat ook gezondheid en ziekte ons niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen. Aan ieder gebed om genezing moeten wij toevoegen: Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede. Er mag uitzien zijn naar genezing. Maar het kan ook zijn dat de Heere dit kruis in jouw leven niet wegneemt. En om dan te mogen zeggen: Uw wil, die alleen heilig en goed is.

In evangelische kring wordt wel de indruk gewekt dat het van ons geloof afhangt of we bij ziekte genezing zullen ontvangen. Sommigen gaan zo ver dat ze zelfs zeggen dat ziek-zijn een kwestie van ongeloof is. Het gaat er maar om dat we geloven dat de Heere macht heeft ons beter te maken. Geloven we dat niet met heel ons hart, dan zal er ook geen genezing volgen.

De Bijbel zegt het zo niet: iekte is er vanwege onze zonden. En nu wil de Heere dat nog gebruiken tot bekering. Hij wil in het leven van Zijn kinderen ziekte en beproevingen gebruiken om het dicht bij Zich te houden. Kijk maar bij Paulus. Hij heeft een scherpe doorn in zijn vlees (2 Korinthe 12:7) De Heere nam de doorn niet weg. Deze beproeving zorgde er voor dat Paulus dicht bij de Heere bleef. Gods' kracht komt in Paulus zwakheid openbaar (2 Korinthe 12:9). Gebedsgenezing wijst op Gods kracht en ontferming. En als we ziekte en lijden kunnen dragen, is dat ook door Gods kracht en ontferming.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2007

Daniel | 52 Pagina's

De Heere  hoort het gebed  om genezing

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2007

Daniel | 52 Pagina's