Complementair
Vroeger leerde je bij economie het verschil tussen substitutiegoederen en complementaire goederen. Substitutiegoederen kun je voor elkaar inruilen. Een pak vla is een prima alternatief voor een pak vruchtenyoghurt. Complementaire goederen horen juist bij elkaar. Als je een auto koopt, ga je vanzelf benzine, motorolie, koelvloeistof en autoshampoo kopen.
Tot zover de opfriscursus economie. Ik kan me vergissen maar ik geloof dat de meeste bedrijven dit basislesje economie drommels goed begrepen hebben. De meest vreemdsoortige producten kun je alleen goed gebruiken als je nog een hele sliert complementaire producten aanschaft. Je kunt fantastisch excentrieke schoenen van salamanderleer kopen, waarvoor je weer bijzonder speciale salamanderleerschoenpoets voor nodig hebt met een superspeciaal doekje en unieke salamanderleerschoenpoetsspray om vervolgens je handen weer schoon te krijgen. Fantastisch toch? ! Zo'n fabrikant verdient goud met zijn salamanderleren schoentjes omdat alle bijbehorende producten zo bijzonder zijn dat ze alleen bij hem gekocht kunnen worden. V "
Zelfs als al die ongewone bijproducten niet persé nodig zijn en prima vervangen kunnen worden door substitutiegoederen, doen de moderne marketeers toch hun uiterste best om van alles te bedenken dat zogenaamd bij hun product hoort. Bij een Ikeabankje past een Ikealampje met een Ikeabolletje, een Ikeaonderzetter en een Ikeakleedje. Alles Ikea! En de kassa rinkelt wel voor die Zweedjes.
Blijkbaar zijn sommige zaken écht complementair en kunnen ze absoluut niet zonder elkaar gebruikt worden en zijn andere zaken veel minder complementair: wel leuk om te combineren maar ook prima te gebruiken met andere toebehoren. Alleen de merkfanaten en de perfectionisten blijven in dat geval trouw aan de bedenksels van de marketeer.
Hoe je het ook went of keert, de echte complementaire goederen moet je gewoon kopen. Heel simpel, daar heb je zelf voor gekozen. Net als dat je als keurige refo ook keurige kleding draagt, keurige taal spreekt, keurige muziek luistert en keurig gekapt bent. Waarom? Omdat al die zaken complementair zijn. Adeldom verplicht! En de zaken die er eigenlijk niet echt bijhoren, die soms bijzaken lijken? Mag je die rustig laten liggen? Wellicht... maar een beetje merkentrouw en perfectionisme doet ons merk absoluut geen kwaad!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juli 2007
Daniel | 24 Pagina's