Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kleding in de Bijbel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleding in de Bijbel

6 minuten leestijd

"Wat moet je nu wel of niet letterlijk nemen in de Bijbel? Je kunt toch niet bij alles zeggen dat het niet letterlijk bedoeld is. Je mag dan als meisje ook een broek dragen want wie zegt dat het letterlijk bedoeld wordt als er staat dat een vrouw geen mannenkleed mag dragen." Van een andere vraagsteller kreeg ik dezelfde vraag. Ze schreef er bij: "Om het nog moeilijker te maken: in Deuteronomium 22 staat ook dat we geen kleding van gemengde stof mogen dragen. Ik denk dat niemand daar op let bij het kopen van kleding. Waarom is het een dan wel en het andere niet letterlijk te nemen? "

In een vorige bijdrage in deze rubriek ben ik ingegaan op de vraag: Wat moet je nu letterlijk nemen en wat niet? De conclusie was: Lees de teksten in de Bijbel zoals ze er staan.

Door dit Woord wil de Heere tot ons spreken en ons onderwijzen. Daarbij hebben we nodig het gebed om de leiding van de Heilige Geest om de betekenis van de Schrift te verstaan. De Heilige Geest gebruikt hiervoor de Bijbel. De Bijbel is zijn eigen uitlegger. Dat vraagt van ons dat we Schrift met Schrift vergelijken. Je zou kunnen zeggen: je hebt soms andere teksten uit de Bijbel nodig als een sleutel om de tekst die je niet begrijpt te verstaan.

Regelmatig stellen jongeren de vraag over de Bijbel en onze kleding. Voor meisjes is dat vaak de vraag of je - bijbels gezien - nu wel of niet een broek mag dragen. Maar je zou het aantal vragen over kleding gemakkelijk kunnen uitbreiden.

Bij het bespreken van deze vragen zijn er valkuilen waar we voor op moeten passen. Heel gemakkelijk leidt het tot verkeerde reacties. Er zijn jongeren - en wellicht ook ouderen - die al bij voorbaat zeggen:

'Het zal wel zo uitgelegd worden zoals het past in de Gereformeerde Gemeenten'. Deze jongeren hebben een eigen mening en doen soms meewarig over anderen die een andere keus maken en van mening zijn dat ze hierin een bijbelse lijn volgen.

Er zijn ook jongeren die zeggen: 'Het is toch duidelijk wat er goed en fout is als het om kleding gaat. Als je je daaraan houdt is het goed'. Ze geven zichzelf een schouderklopje en in hun hart menen ze dat ze beter zijn dan anderen die er vanaf wijken. Ik hoop dat je aanvoelt wat de valkuilen zijn. Een betere weg is om samen te luisteren naar Gods Woord.

Dat Woord is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is (2 Timotheüs 3:16).

Welzijn

In Deuteronomium vinden we tal van wetten en voorschriften die de

Heere aan het volk van Israël heeft gegeven. De Heere gaf die tot hun welzijn. Veel van de voorschriften aan Israël gelden niet meer in onze tijd. De ceremoniële wetten - met betrekking tot de godsdienst van Israël - en de burgerlijke wetten hebben voor ons geen betekenis meer. Ze zijn voor de kerk van het Nieuwe Testament niet meer van toepassing. In Handelingen 15 kun je lezen dat er op de synodevergadering in Jeruzalem waren die bepaalde Oudtestamentische voorschriften wilden vasthouden. Sommigen zeiden zelfs dat je niet zalig kon worden als je niet besneden werd. De apostel Petrus komt daar tegen op. Hij zegt in vers 10: A/u dan, wat verzoekt gij God, om een juk op de hals der discipelen te leggen, hetwelk nog onze vaders, noch wij hebben kunnen dragen?

Maar hoe staat het nu met de wet der zeden? We bedoelen daarmee de Tien Geboden en alle bijbelse voorschriften die daarop gegrond zijn. Daarvan zegt de Heere Jezus in Mattheüs 5: Meent niet dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen (vers 17). Het woord 'vervullen' betekent hier: te volbrengen!

Alleen de Zoon van God kon de wet van Zijn Vader volbrengen. Wij kunnen dat niet. Wij overtreden de wet elke dag. Daarom is het gebed nodig: ch, dat mijn wegen gericht werden, om Uw inzettingen te bewaren (Psalm 119:5)!

Wol en katoen

In Deuteronomium vinden we voorschriften die in onze tijd niet meer actueel zijn. We nemen veel wat er staat niet meer letterlijk voor onze tijd. De strekking van de voorschriften kunnen ons overigens ook vandaag nog iets leren als het gaat om onze houding ten opzichte van onze medemens, de dieren en de natuur. Uit alles spreekt dat het de Heere gaat om Zijn eer en de zorg voor het welzijn van Zijn schepselen.

Er zijn ook teksten die een duidelijke relatie hebben met de Tien Geboden. In Deuteronomium 22 tref je ook zulke voorschriften aan. In vers 5 en 11 wordt gesproken over de kleding. In vers 11 gaat het om kleding van gemengde stoffen. Deze tekst moet je lezen in het verband met de verzen 9 en 10. In 'Leren en leven' wordt hiervan gezegd: "Deze wetten beogen eenvoud en oprechtheid, respect voor orde en zuiverheid en gaan bedrog en vervalsing tegen." Voor Israël was het duidelijk: elke vermenging moet voorkomen worden.

Uit de kleding moest blijken: 'Daar gaat een Israëliet'. In de Nieuwtestamentische gemeente ligt dat niet meer zo. Matthew Henry zegt er van: "Er is in deze dingen geen zedelijk kwaad en daarom maken wij er tegenwoordig geen gewetensbezwaar van." Tegelijk wol en katoen dragen is niet in strijd met eenvoud en reinheid.

In vers 5 gaat het om het onderscheid tussen het kleed van een man of een vrouw. Dat onderscheid mag niet uitgewist worden.

Waarom houden we vandaag wel vast aan dit Bijbelwoord? In de eerste plaats omdat de Bijbel op veel plaatsen spreekt over de betekenis van kleding. Voor mannen (Genesis 39:12), voor vrouwen (Genesis 38:14), voor melaatsen (Leviticus 1 3:45), voor de arme en de rijke (Ezechiël 26:16 en 27:20). Kleding heeft te maken met bedekking van ons lichaam. Tegenover onze naaktheid staat bedekking. De Schepper heeft het onderscheid tussen man en vrouw gegeven. Hij geeft de mensen kleding waarin het man en vrouw-zijn herkenbaar is. Je kent het spreekwoord: Kleren maken de man (of vrouw)'. Dat blijft niet beperkt tot de Israëliet, maar het raakt ook onze christelijke levenstijl. De kleding heeft ook te maken met

het zevende gebod. Matthew Henry schrijft in zijn bijbelcommentaar: "Het verschil in sekse door de kleding moet bewaard worden om onze eigen kuisheid en die van onze naaste te behouden." Je hoeft er dus niet op te letten als

je naar de winkel gaat om kleren te kopen of er sprake is van gemengde stof. Waar je wel aan moet denken is: at communiceer ik met mijn kleding? Is het eenvoudig en oprecht wat ik draag? Is het herkenbaar als kleding voor een jongen of meisje? Behoud het mijn kuisheid en dat van mijn naaste? En dan is Deuteronomium 22:5 toch nog actueel.

Heb je vragen? Over geloof, over de maatschappij, over vriendschap: mail dan naar steljevragen@jbgg.nl. Schrijven kan ook: Postbus 79, 3440 AB Woerden. Ds. L. Terlouw en de heer J.H. Mauritz beantwoorden deze vragen om de beurt. Je naam hoef je niet te vermelden. Met je vraag wordt vertrouwelijk omgegaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 november 2007

Daniel | 25 Pagina's

Kleding in de Bijbel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 november 2007

Daniel | 25 Pagina's