Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geef het goede voorbeeld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geef het goede voorbeeld

De brief aan Titus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze maatschappij is een bont mozaïek van allerlei levensbeschouwingen geworden. Hoe moet je als kerkelijk jongere je (toekomstige) plaats in het maatschappelijke leven zien? Is de vraag: hoever ga je mee? Of: ga je voor?

De apostel Paulus gaat in deze korte brief op deze belangrijke vraag in. Kreta was, net als het Nederland van nu, een smeltkroes van levensbeschouwingen. We danken er zelfs het woord ‘syncretisme’ aan: vermenging van godsdiensten. De vraag hoe je als christen in deze wereld staat, was dus voor de leden van de gemeente in Kreta actueel. De apostel Paulus heeft Titus op Kreta achtergelaten om de gemeente in deze vragen leiding te geven. Hij krijgt van Paulus allereerst instructie te zorgen voor een ordelijk kerkelijk leven. Verder moet hij de wacht betrekken tegen insluipende wettische dwalingen. Paulus laat duidelijk merken dat het daar niet in zit. Waar zit het dan in? Op het eerste gezicht geeft Paulus voor de levenswandel van christenen heel gewone aanwijzingen die ook voor andere mensen kunnen gelden. De christenen van verschillende leeftijden krijgen van hem aanwijzingen voor een nette levensstijl. Maar Paulus blijft daar niet bij. Hij vermaant de christenen zo te leven, opdat ze de leer van Christus daarmee versieren. De kern van deze leer van het Evangelie is, dat in Christus de genade van God in deze wereld aan alle mensen geopenbaard is. In de prediking moet dat verkondigd worden en mag ook onderwezen worden welke consequenties deze openbaring van genade heeft. Deze prediking roept tot bekering van de boze werken en tot een godzalig leven. Deze prediking wekt in het hart van degenen die geloven verwachting naar de tweede komst van de Zaligmaker en leert hen dat ze alleen voor Zijn troon kunnen verschijnen als ze leven uit Zijn verdienste en in werken die Hem behagen.

Paulus roept Titus op dit Evangelie te verkondigen en de christenen op te roepen tot een levensstijl waardoor ze deze leer van het Evangelie versieren. Paulus houdt dat ook Titus zelf voor: Betoon uzelven in alles een voorbeeld van goede werken (Titus 2: 7). En dat moet hij weer aan anderen voorhouden. Zo zullen de christenen laten zien wat Paulus zegt: Deze dingen zijn het, die goed en nuttig zijn de mensen (Titus 3: 8). Paulus geeft dus niet aan wat je (nog) wel of juist niet doen mag. Maar hij stelt de vraag of je leven zo is dat de mensen kunnen zien dat je uit de genade van God in Christus leeft? Is dat voor jou ook zo’n beschamende vraag en brengt het je tot het gebed dat bij je doop al over je gedaan is, of ‘Gij mij genadig wilt aanzien, en door Uw Heilige Geest Uw Zoon Jezus Christus inlijven, opdat ik met Hem in Zijn dood begraven worde, en met Hem moge opstaan in een nieuw leven’ (Gebed Doopformulier)?

Informatie
Schrijver: Paulus, een dienstknecht van God en apostel van Jezus Christus, aan wie de prediking van het Woord is toevertrouwd, 1: 1 en 3.
Tijd: De brief is geschreven na Paulus’ eerste gevangenschap in Rome. Paulus is op reis in het Oosten en heeft Titus op Kreta achtergelaten, 1: 5. Hij vraagt hem op termijn naar Nikopolis (Macedonië) te komen, 3: 12.
Adres: Titus, een christen uit de heidenen. Daarom weigerde Paulus hem te laten besnijden, Galaten 2: 3. Hij was een begaafde medewerker van Paulus die hem hield bij het in rechte banen leiden van de gemeente van Korinthe, 2 Korinthe 2: 13, 7: 6, 13 en 14, 8: 6; later door Paulus naar Dalmatië gezonden, 2 Timotheüs 4: 10.
Thema: Christelijke levensstijl.

Inhoud Titus
1: 1-4 Opschrift en groet.
1: 5-15 Instructie van Titus i.v.m. zijn taak op Kreta.
2: 1-3: 11 Onderwijs over de christelijke levensstijl.
3: 12-15 Slot.

Kerntekst Titus 2: 11-12
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen en onderwijst ons, dat wij de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matiglijk en rechtvaardiglijk en godzaliglijk leven zouden in deze tegenwoordige wereld.

Leeswijzer
De kern van het Evangelie 2: 11-15
Aanwijzingen - m.b.t. de ambtsdragers 1: 4-9
- m. b.t. de dwaalleraren 1: 10-16
- m.b.t. verschillende groepen leden 2: 1-10
De plaats van een christen in deze wereld 3: 1-11

Verwijzing naar het Oude Testament
Deze brief bevat geen directe verwijzingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 2008

Daniel | 36 Pagina's

Geef het goede voorbeeld

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 2008

Daniel | 36 Pagina's