Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods beloften… wat doe je ermee?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods beloften… wat doe je ermee?

“God kan niet liegen en Hij doet wat Hij belooft”

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de Bijbel ontmoeten we een belovend God. Zijn spreken is niet alleen eisend, maar ook belovend. Er staan verschillende beloften in de Bijbel. Dit maakt het Woord van God juist zo dierbaar - kostbaar - voor het hart van een zondaar. Zonder Gods beloften zou de Bijbel een boek van waarheid zijn, maar ontbrak de troost voor de gevallen mens.

De bron van Gods beloften is Zijn eeuwige en onverdiende goedheid en barmhartigheid. Aan onze kant is er geen verdienste of waardigheid dat God ook maar iets beloven zou. Vanwege de zonde verdienen wij tijdelijke en eeuwige straffen naar ziel en lichaam. Daarom dragen Gods beloften voor honderd procent het karakter van genade. We zien dit direct na de val in het Paradijs. God beloofde Zijn Zoon te zenden, die Satan de kop zou vermorzelen en de mens weer gelukzalig zou maken. De eerste en grote belofte van zaligheid voor gevallen mensen vinden we in Genesis 3: 15. We noemen dit de ‘moederbelofte’. Alle andere beloften van redding van gevallen zondaren komen hieruit voort. Het is een belofte van zaligheid voor gevallen mensen door de Messias, Die God zenden zal. In het Nieuwe Testament zien we als het ware al de Oudtestamentische beloften samenkomen in de woorden die de Heere Jezus sprak tot Nicodemus: Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe (Johannes 3: 16). Het gaat hier over de grote belofte van het Evangelie dat een ieder – wie of wat je ook bent – zalig kan worden door het geloof in Christus Jezus.

Aanbod
Dit is dan ook de grote belofte van het Evangelie die gepreekt moet worden met bevel van bekering en geloof (Dordtse Leerregels, hoofdstuk 2, paragraaf 5). De inhoud van de belofte van het Evangelie is, dat wie in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Dit is de kern van de prediking. Verloren zondaren kunnen alleen gered worden van de toekomende toorn door Christus Jezus. Daarbij wordt ook de weg van het geloof gewezen. De belofte van het Evangelie spreekt ook over de manier waarop het beloofde ons deel worden kan, namelijk door het geloof. Zonder onderscheid te maken, moet het Evangelie worden verkondigd. In de prediking wordt aan iedereen die het hoort, in Gods Naam bekendgemaakt dat in Christus vergeving van zonde te krijgen is voor de grootste der zondaren. Onder die prediking heeft de Heere jou ook een plaats gegeven. Je leeft onder de aanbieding van Zijn genade in het Evangelie. Dat aanbod komt tot je met bevel van bekering en geloof. Wat een voorrecht onder zo’n prediking te mogen leven. God spreekt tot ons! Hij komt met de woorden van Zijn genade en ontferming tot ons. Zijn spreken in de Evangelieprediking is veel belovend. En je kunt Hem vertrouwen op Zijn Woord. Hij is de God Die niet liegen kan. Hij doet wat Hij belooft. De zaligheid wordt je om niet – gratis – aangeboden in de weg van bekering en geloof.

Onbekeerlijk
De Evangeliebeloften komen tot ons met een bevel, de eis van bekering en geloof is er aan verbonden. Zo spreekt het Woord van zoeken, kloppen, hongeren, dorsten, komen en geloven. Het zijn slechts geringe en evangelische voorwaarden, maar zij moeten wel waar worden in je hart en leven om het beloofde goed te ontvangen. Maar er is toch niemand die aan deze voorwaarden kan voldoen? Wij zijn toch door onze val in Adam onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad? Ons harde hart is zo onwillig en onbekeerlijk. Vanuit onszelf kunnen wij dus nooit aan de voorwaarden van de Evangeliebeloften beantwoorden. De grote vraag is dan ook: Hoe wordt de zaligheid waar het Evangelie van spreekt, verkregen? Ik hoop dat het de worsteling van je hart is: ‘Heere, nu hoor ik zo’n rijk Evangelie, maar hoe krijg ik er deel aan? Mijn hart trekt zo naar de wereld, de zonde is veel sterker dan ik, mijn hart is zo gesloten dat ik het niet open krijgen kan; mijn zoeken zal vast het ware zoeken niet zijn, want dan moest ik veel meer verdriet van de zonde hebben…’

Hulpeloosheid
Hier moet je ook bedenken dat er nog een andere soort beloften is. Er zijn niet alleen voorwaardelijke beloften, maar óók onvoorwaardelijke beloften in de Bijbel. De voorwaardelijke beloften spreken van zoeken, hongeren, dorsten, bekering en geloof als de weg waarin het beloofde heil wordt verkregen. In de onvoorwaardelijke of absolute beloften – de beloften van het genadeverbond – belooft de Heere zonder enige voorwaarde de blinden het gezicht te geven, het stenen hart in een vlesen hart te veranderen en het ongelovige hart te besnijden. Deze beloften willen ons leren de noodzakelijke boetvaardigheid en het onmisbare geloof niet in onszelf, maar bij God te zoeken. In die absolute beloften belooft de Heere te geven wat wij missen. Tot degenen die zich onrein weten door de zonde en gevoelen zichzelf nooit meer te kunnen reinigen, zegt de belofte: Dan zal Ik rein water op u sprengen en gij zult rein zijn (Ezechiël 36: 25). En wanneer we ons zo blind en verduisterd gevoelen, zegt de belofte: Ik zal de blinden leiden door een weg, die zij niet geweten hebben (Jesaja 42: 6). En wanneer we onze verlorenheid en hulpeloosheid doorleven, zegt de belofte: Christus is gekomen om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was (Lukas 13: 10).

Stenen hart
Er is geen nood of in de belofte is hoop. Zelfs voor vijanden is er hoop, want Christus is gekomen om vijanden met God te verzoenen. De absolute beloften zijn voor de zondaar, die voelt alles te missen wat nodig is om te geloven en tot Christus te komen, van grote betekenis. Zij beloven wat wij missen. Leg daarom de vinger er maar bij en zeg: Heere, hier staat het, dat U het stenen hart in een vlesen hart verandert (Ezechiël 36: 25), onze ongerechtigheden verzoent (Psalm 65: 4) en te hulp komt die niet geloven kunnen (Markus 9: 24). Bidt om wat beloofd is, want het is langs die weg dat de belofte wordt vervuld. Na al de heerlijke beloften uit Ezechiël 36 lezen we aan het eind: Alzo zegt de Heere HEERE; Daarenboven zal Ik hierom van het huis Israëls verzocht worden, dat Ik het hun doe (Ezechiël 36: 37). Gods beloften, wat doe je ermee? Het is belangrijk dat je weet van het verschil tussen voorwaardelijke- en absolute beloften. Ook dat Christus in de belofte is en dat de Heilige Geest erdoor werkt in zondaarsharten. De Heilige Geest doet Zijn wondere werk met Gods beloften. Hij past ze toe aan zondaarsharten. Laat het gebed om de werking en leiding van Gods Geest daarom niet ontbreken in je leven.


Zijn verbond en woorden. Louter genade voor jongeren toegelicht (z.p.: Dep. Vertegenwoordiging en Voorlichting van de Geref. Gem. 2004) 119 blz., € 4,50 excl. verzendkosten. Bestellen: kbgg@cbgg.nl of (0348) 489900

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 mei 2008

Daniel | 32 Pagina's

Gods beloften… wat doe je ermee?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 mei 2008

Daniel | 32 Pagina's