Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kappers bestaan niet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kappers bestaan niet

Gods bewijzen zijn niet het belangrijkste

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bestaat God echt? Misschien een bekende vraag. Net als de vraag: is het bestaan van God te bewijzen? In de geschiedenis is dat op verschillende manieren geprobeerd. Maar Gods Woord zegt dat het onmogelijk is. Volgens Hebreeën 11 is het geloof een vaste grond der dingen, die men hoopt en een bewijs der zaken, die men niet ziet (vers 1). Maar waarom is het belangrijk te geloven in een God?

Een man ging naar de kapper om zijn haar en baard bij te laten knippen. Ze begonnen te discussiëren en spraken over vele zaken. Al gauw kwamen ze bij de bekende vraag of God wel bestaat. De kapper zei: “Kijk, ik geloof niet dat God bestaat.” “Waarom zeg je zoiets?” vroeg de man. “Nou, iemand hoeft alleen maar naar de wereld te kijken en hij zal zien dat God niet bestaat. Als Hij echt bestond, zou er geen ellende zijn op de aarde. Ik kan me niet voorstellen dat een God dit allemaal kan toestaan.” De man was even stil maar zei verder niets. De kapper was inmiddels klaar en de man verliet de zaak. Onderweg naar huis zag de man een oude man op straat met lang haar en ongetrimde baard. De man ging onmiddellijk terug naar de kapperszaak en zei tegen de kapper: “Kappers bestaan niet!” “Maar ik ben toch een kapper en ik sta hier vlak voor je,” antwoordde de kapper. “Nee!” riep de klant. “Kappers bestaan gewoon niet. Als zij echt bestonden, zouden er geen mensen meer rondlopen met lang haar en ongetrimde baarden op de wereld.”

Geen excuus
Een kromme redenering natuurlijk van die klant. Maar geloven dat God bestaat, is een zaak van het hart. Artikel 1 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis is helder: ‘Wij geloven met het hart en belijden met de mond dat er een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, Hetwelk wij God noemen: eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig; volkomen wijs, rechtvaardig, goed en een zeer overvloedige Fontein van alle goed.’ In Zijn Woord reikt God een schat aan argumenten aan waarom Hij het waard is gediend te worden. Is het bestaan van God te bewijzen? Heel de Schrift gaat er vanuit dat Hij bestaat. Kijk maar naar Genesis 1: In den beginne schiep God de hemel en de aarde. Het geloof van een echte christen is een gave van God. En het wordt ondersteund door bewijzen die voor ieder onbevooroordeeld mens duidelijk zijn. De psalmist troost zo de gelovigen: De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk (Psalm 19: 2). En wat te denken van Romeinen 1, waar Paulus benadrukt, dat mensen die van de openbaring van de Schrift geen weet hebben, toch geen excuus hebben om niet te geloven? Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard. Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn (vers 19 en 20).

Ware geloof
Het bewijzen van Gods bestaan uit de natuur wordt ‘natuurlijke theologie’ genoemd. Het is goed te bedenken dat de natuurlijke theologie iets zegt over een machtige, wijze en goedgunstige Schepper. Maar tegelijk reikt die natuurlijke theologie geen enkele oplossing aan voor een Verlosser. Het wijst niet naar het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. En deze bewijzen van de natuurlijke theologie zijn nooit ‘waterdicht’. Godsbewijzen zijn daarom geen vervanging van de Schriftuurlijke openbaring van God. Zij kunnen ook niet leiden tot het zaligmakende geloof. Voor de gelovige is zij een troost, maar alleen de Heilige Geest geeft het ware geloof in God. Daarom zijn de bewijzen niet het belangrijkst. Neem het geopenbaarde Woord van God aan als een Goddelijk Woord, dat Hij gegeven heeft om wijs te maken tot zaligheid. Vergeet niet dat de duivel ook hierin twijfel zaait over het unieke karakter van Gods Woord. Daar is hij in het paradijs al mee begonnen.

Geschiedenis
Wie het Woord verwerpt, krijgt stenen voor brood. Wat de satan aanbiedt, ligt altijd zwaar op de maag. De Heilige Geest is nodig om te overtuigen van de waarheid van het Woord. Een bewijs van het goddelijke karakter van de Schrift? Op dit Woord was geen enkel mens opgekomen: ‘en wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer, omdat ze de Kerk aanneemt en voor zodanige houdt; maar inzonderheid, omdat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten, dat zij van God zijn; en dewijl zij ook het bewijs daarvan bij zichzelven hebben: aangezien de blinden zelven tasten kunnen dat de dingen, die daarin voorzegd zijn, geschieden’ (artikel 5, Nederlandse Geloofsbelijdenis). Zelfs ongelovigen kunnen in de geschiedenis nagaan dat de Bijbel uitkomt. Denk aan de voorzeggingen van de zondvloed, de terugkeer van Israël uit Egypte en uit de ballingschap en de komst van de Heere Jezus op aarde. Waarom zou je in God geloven? Omdat je zonder Hem eeuwig rampzalig bent, dat heeft de Heere Jezus eenmaal tegen Nicodemus uitgesproken. Wie in de Zoon gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft is alrede veroordeeld (Johannes 3: 18). Zonder bekering is het doodvonnis al uitgesproken. Maar voor iedereen die in Hem gelooft, is er troost en verwachting.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 2009

Daniel | 36 Pagina's

Kappers bestaan niet

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 2009

Daniel | 36 Pagina's