Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lezen of je leven ervan af hangt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lezen of je leven ervan af hangt

Ds. Meeuse: bidden om het werk van de Geest

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Radeloos kijkt Ilse om zich heen. Hoe kon ze zo dom zijn haar rugtas met reisgids en papieren in de bus te laten? Terwijl de bus in de verte verdwijnt, realiseert Ilse dat ze echt een probleem heeft. Vragend kijkt ze rond. Dan valt haar oog op een versleten ‘Lonely planet’ reisgids die in de vertrekhal op de grond ligt.

De moraal van dit verhaal? Als Ilse’s rugzak niet kwijt was geweest, had ze dan die verfomfaaide gids gezien, en had ze die ingekeken? Het maakt blijkbaar nogal uit waarom we lezen en hoe we lezen. Dat geldt ook voor het lezen in de Bijbel. Lees je omdat je dat gewend bent, of lees je omdat je op zoek bent? Dit artikel geeft praktische tips. Hoe lezen jongeren de Bijbel, waar lopen ze tegen aan? Maria is onderwijsassistente (20). Zij vertelt dat, als ze haar Bijbel opent om een les voor te bereiden, dat ze dat ‘zoekend’ doet. ”Nee, het is geen moeten. Het is een uitzien om het Woord door te vertellen aan kleine kinderen.” Niet de taal, maar de inhoud van de Bijbel is soms moeilijk te begrijpen.
Otto (18) beaamt dit: ”Soms heb je hoofdstukken waarvan je niet weet wat het je te zeggen heeft. Andere keren spreekt het me aan en laat het me nadenken.” Het lijkt hip om te zeggen dat je als moderne wereldburger de Bijbel niet meer echt kunt begrijpen. Snappen we in 2009 nog wel wat er staat en wat de bedoeling was van de mensen die de Bijbel geschreven hebben?

Valkuil
Let op, je loopt nu al bijna in een valkuil waardoor je de Bijbel anders gaat lezen. Als je de Bijbel opent met een sceptische houding of met allerlei vooronderstellingen, zul je inderdaad Gods Woord niet begrijpen. Lees daarom niet uit gewoonte, maar omdat je de weg kwijt bent. Zoek eerst een rustige plek. Maak je hoofd leeg van allerlei dingen die door je hoofd spoken, en vouw je handen. Bid of God door de Bijbel tot je wil spreken: Zend Uw licht en Uw waarheid, dat die mij leiden. Open daarna je Bijbel in het besef dat er geen gewoon boek voor je ligt, maar dat je gaat luisteren naar de Woorden van de Levende God: Spreek, HEERE, want Uw knecht hoort. En dan? Waar open je je Bijbel, en hoe ga je lezen? Als je de Bijbel echt beter wilt leren verstaan, dan moet je eerst een keuze leren maken. En daarna jezelf vier vragen stellen. Waar gaat het over? Wat zegt dit over de Heere? Wat zegt dit over mij? Wat zegt de Heere tot mij? Lezen is eerst kiezen. Lees geen willekeurige, lange hoofdstukken, maar beperk je tot ongeveer tien verzen die bij elkaar horen. Kies telkens een Bijbelgedeelte met een duidelijk begin en einde. Let hierbij goed op veranderingen in tijd, plaats, gebeurtenis, personen of thema. Bij zo’n wisseling begint meestal een nieuw gedeelte. Natuurlijk kun je ook een Bijbelrooster gebruiken. Zo voorkom je dat je alleen die Bijbelgedeelten leest die je aanspreken.

Eigen woorden
Lees daarna dit Bijbelgedeelte rustig en aandachtig door. Waarschijnlijk is het niet de eerste keer dat je dit gelezen hebt. Maar wat staat er eigenlijk en waar gaat het over? Om dat helder te krijgen kun je in eigen woorden herhalen wat er staat. Dus gewoon zoals je tegen je vriend of vriendin praat. Soms zie je woorden die je niet kunt vertalen. Kijk dan eens in de Kanttekeningen, een andere Bijbelvertaling of een Bijbels- woordenboek. Elk boek verraadt sporen van de auteur. Dat geldt ook voor de Bijbel. De Heilige Geest heeft de schrijvers van de Bijbel geïnspireerd. Vraag je daarom ook af wat dit tekstgedeelte vertelt over de Drie-enige God, en over de Heere Jezus. Onderzoekt de Schriften, want die zijn het die van Mij getuigen.

Spiegel
De Bijbel is niet zomaar een boek, maar is geschreven met één doel: dat mensen het Leven vinden in Jezus Christus. In de Bijbel zie je hoe de Heere omgaat met mensen. De Bijbel houdt je telkens een spiegel voor: Wie ben jij, tegenover God? Wat zegt de Bijbel over jou? Als de Bijbel Het Levende Woord is, dan is er telkens dat jij er in leest een boodschap voor jou. Maar wat is die boodschap dan? Wat wil de Heere jou door dit Bijbelgedeelte leren? Om die vraag te beantwoorden moet je leren luisteren naar de Bijbel en naar Gods stem in je leven: ‘Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft’. Vraag daarom biddend wat de Heere met dit Bijbelgedeelte voor jou wil doen.

Actueler dan ooit
Otto kiest bewust een kort stukje uit te diepen in plaats van een lang hoofdstuk. Maria gebruikt bij het lezen de Kanttekeningen. Vooral de vraag ‘Wat zegt dit over mij?’ spreekt haar aan: ”Het vertalen naar ’mijn wereld‘ is heel goed om te doen. Ik leer mijzelf kennen en herkennen. De Bijbel wordt dan heel actueel.” Dus lezen, intensief lezen? De schriftgeleerden onderzochten de Schriften ook grondig; maar met een verkeerd doel: Want gij meent in dezelfde het eeuwige leven te hebben. De Heere Jezus wijst ook nu op het doel van Bijbellezen: die zijn het die van Mij getuigen. Lezen in deze Reisgids is pas echt belangrijk: je leven hangt er van af! Lees daarom Doel-gericht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2009

Daniel | 40 Pagina's

Lezen of je leven ervan af hangt

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2009

Daniel | 40 Pagina's