Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Paastraditie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Paastraditie

Dan stort het hele gebouw in…

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want ik heb ulieden ten eerste overgegeven, hetgeen ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften; en dat Hij is begraven, en dat Hij is opgewekt ten derden dage, naar de Schriften. 1 Korinthe 15: 3-4

Is de Heere Jezus Christus wel echt opgewekt uit de dood? Stel je eens voor dat het heilsfeit van Pasen niet waar zou zijn! Zou er in de kern van jouw leven iets veranderen als er geen opstanding der doden was aan het eind van de tijd en als Christus niet was opgestaan? Onder invloed van de Griekse beschaving kwam de dwaling de gemeente van Korinthe binnen dat er geen andere verwachting was dan het voortbestaan van de ziel na de dood. Ze loochenden de lichamelijke opstanding en de opstanding van Christus. Tegen die dwaalleer zegt Paulus hartstochtelijk: nee. Zijn hoofdbezwaar tegen de ontkenning van de opstanding aan het eind van de tijd is, dat Christus dan ook niet is opgestaan in het midden van de tijd. Maar daaruit vloeien nog heel wat andere consequenties: de apostolische prediking wordt zinloos, het christelijk geloof is zonder wezenlijke inhoud, de mens is nog steeds gevangen in zijn zonden en de geliefde ontslapenen zijn verloren. Als je die ene hoeksteen uit het gebouw van God loswrikt, stort het hele gebouw in elkaar… De kern van zijn boodschap brengt Paulus in hoofdstuk 15 onder woorden: ... dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften; en dat Hij is begraven, en dat Hij is opgewekt ten derde dage, naar de Schriften. Dat is het belangrijkste. De kern van de apostolische traditie – als twee brandpunten in de ellips van de verkondiging – is de prediking van kruis en opstanding. Alle stralen van het Evangelie komen hierin samen. Van daaruit moet al het andere worden verstaan: de vleeswording van het Woord, het leven en de werken van de Heere Jezus, Zijn lijden, Zijn hemelvaart en Zijn wederkomst. Maar het eigenlijke heil ligt in kruis en opstanding. Daar zien we dat de schuld van Gods kinderen weggenomen en de dood overwonnen is en dat er voor dode zondaren nieuw leven mogelijk is. Dat is de hartslag van het Evangelie: de boodschap van verzoening door voldoening. Dat betekent een diepe schuldprediking, want waarom moest Christus sterven? Paulus zegt: ‘voor onze zonden’. Daar heb je de prediking van de wet, die veroordeelt en verdoemt. Tegelijkertijd is het een rijke genadeprediking: de wet is immers vervuld door Christus? Hij droeg de vloek van de wet en voldeed aan de eis van de wet. Dat is rijke Evangelieprediking, want God gaf Zijn Zoon tot in de dood en wekte Hem op tot onze rechtvaardiging. Als we belijden mogen dat Christus voor onze zonden stierf, betekent dat immers het geloof in de vergeving der zonden. Maar hoe komt die boodschap tot ons? De apostel schrijft dat hij de Evangelieschat aan de man heeft gebracht via de verkondiging van de overlevering die hij ook weer had ontvangen. Letterlijk gebruikt hij daar het woord ‘traditie’ – overgegeven. Dat is de traditie met een hoofdletter ‘T’. Als God het licht van Zijn Geest over deze heilsboodschap laat schijnen, schittert die aan alle kanten. Dan ga jij als een verloren zondaar door het werk van Gods Geest zien wat er in Christus te vinden is. Zo wordt het geloof gewerkt door het gehoor van het gepredikte Woord. Zo komt er vrucht. Je gaat buigen voor God in hartelijke veroordeling vanwege je schuld. Je mag ook zien dat er vergeving is door de prediking van Jezus’ verzoenend bloed. Als een schuldige jongere mag je een Borg vinden en omhelzen door het geloof. Vanuit de gebondenheid vanwege de macht van de zonde word je in de ruimte gezet en de Naam van de Verlosser wordt verheerlijkt en geprezen. Zo ontstaat er door het werk van de Geest via de prediking van het Evangelie vrucht als de overgeleverde boodschap weerklank mag vinden in je hart en als je leven erdoor wordt vernieuwd. Herken jij dat ook in jouw leven? Stel je voor dat het Opstandingsevangelie een menselijk gedachtespinsel zou zijn. Dan valt daarmee ook de betrouwbaarheid van God Zelf. Dan is je geloof tevergeefs. Voel je hoe verstrekkend de consequenties zijn als het geen Pasen geweest zou zijn? Wie alleen in dit leven op Christus hoopt, is de ellendigste van alle mensen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2009

Daniel | 40 Pagina's

Paastraditie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2009

Daniel | 40 Pagina's