Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uw Woord kan mij, ofschoon ik alles mis...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uw Woord kan mij, ofschoon ik alles mis...

Miljoenen jongeren in de wereld hebben geen Bijbel

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Veel vragen worden gesteld over Gods Woord. Is alles wat erin staat, echt waar? Is de Bijbel niet heel moeilijk? Kan daar iets aan gedaan worden? Vragen kunnen je in verwarring brengen. Ze kunnen als een steen op je ziel liggen. En toch wil ik beginnen bij een vraag van het grootste gewicht: Welke vrucht heeft het lezen in de Bijbel in jouw leven?

Is het wel eens gebeurd dat je uit je Bijbeltje las en de tekst sneed als het ware dwars door je ziel? Het was alsof er een felle lamp in je hart werd aangestoken. Je zag je zonden, zoals je die nog nooit had gezien. Om eigen schuld verloren! Het overkwam koning Josia toen de rol van Gods wet aan hem werd voorgelezen (2 Kronieken 34: 19-21). Is het wel eens gebeurd dat je boven je Bijbeltje zat en je voelde je ontzettend blind en ongelukkig? Het was geen moeilijk hoofdstuk, maar toch schreeuwde je hart om de diepe betekenis te mogen verstaan. Het was de Moorman dit dit beleefde op terugreis van Jeruzalem naar Morenland (Handelingen 8: 31).

Moedeloos
Is het wel eens gebeurd dat je je Bijbeltje pakte en moedeloos begon te lezen? Zoveel vragen kwamen op je af, je wist er helemaal geen raad mee. Maar toen ging het stukje uit de Bijbel alles uitleggen. De grote verwarring werd opgelost; het Woord zette alles op zijn plaats. Het waren de Emmaüsgangers die dit hebben ervaren, toen ze moedeloos terugkeerden uit Jeruzalem (Lukas 24: 32). Is het wel eens gebeurd dat je met een bevend hart je Bijbeltje opensloeg bij het hoofdstuk waar je was gebleven? Je was in een profeet aan het lezen die zo aangrijpend Gods oordeel verkondigde, een oordeel dat jij verdiend hebt. Je dacht te zullen sterven als de vloek van Gods wet je zou treffen. Er was niets tegenin te brengen. Maar wat een wonder, tijdens het lezen klonk er juist een lieflijke boodschap van behoud. In de Bijbel ging het Evangelie van vrije genade schitteren. Het was David die dit heeft meegemaakt (Psalm 18: 5-6 en 31). Kortom, heb je je Bijbeltje wel eens aan je hart gedrukt en gezegd: Dit is het boek dat ik nooit wil missen! In dit boek zal ik zoeken hoe ik de Heere persoonlijk kan leren kennen, hoe ik met God verzoend kan worden, hoe ik een Borg mag leren kennen voor mijn schuld. Dan wordt er in stilte wel eens gezongen wat de dichter van Psalm 119 zong: ‘Uw woord kan mij, ofschoon ik alles mis, door zijnen smaak, én hart én zinnen strelen’.

Stenen hart
Misschien moest je bij de vier vragen die je las, antwoorden: Nee, dat ken ik zo niet. Ik vind de Bijbel mooi om te lezen, maar het Woord heeft nooit echt kracht gedaan in mijn hart. Als ik de Bijbel lees, lijkt het of het over een ander gaat. Dan is er een grote nood in je leven. Want zolang het Woord buiten je hart blijft, is het voor jou geen middel tot zaligheid. Het Woord veroordeelt je nu al (Johannes 3: 18). Dat oordeelt blijft staan, zolang je stenen hart ongebroken blijft. Als je sterft, zal dit oordeel definitief en eeuwig worden. Is het geen wonder dat de Heere ons nog een Bijbel geeft? Stel je voor dat je geen Bijbel had – miljoenen jongeren in deze wereld hebben er geen – hoe zou je de Heere dan kunnen leren kennen? Denk ook eens na over de kracht van Gods Woord. Vele, vele levens zijn er al door vernieuwd. Als de Heilige Geest het toepast in het hart van een zondaar wordt deze van geestelijk dood geestelijk levend (Ezechiël 36). Dan verandert alles! Is het ook geen wonder dat we een Bijbel hebben die voor alle levensvragen een antwoord heeft, voor alle zielenwonden een medicijn en voor elke geestelijke honger een uitgezocht voedsel? Wie alleen maar honger heeft naar deze wereld met zijn lol en geluk, zal teleurgesteld raken in de Bijbel. Voor hem of haar zal de Bijbel maar een moeilijk boek zijn uit het verre verleden. ‘Ik kan niet veel met de Bijbel’, zo heet het dan. Maar dan ligt het probleem niet bij Gods Woord: het probleem ligt dan in onze onbekeerlijkheid en de sterke touwen waarmee we onszelf aan de wereld binden.

Mobieltje
Mag ik, ten slotte, een paar vragen stellen? Wie leest elke avond uit de Bijbel? Wie zorgt ervoor dat er tijdens dit Bijbellezen rust is? Dus dat je mobieltje echt helemaal uit staat en er geen computer in de buurt is die aan staat? Wie van jullie leest het hoofdstuk wel eens opnieuw, zoekend naar de Parel van grote waarde die in de Bijbel te vinden is? Eerlijk waar, de Heere bekeert niet door dichte Bijbels, maar juist door open Bijbels. Kom je moeilijke teksten in je Bijbel tegen? Of moeilijke woorden? Ga er rustig mee naar de dominee of ouderling op catechisatie. Op huisbezoek zijn je vragen ook welkom. Je ouders willen je helpen en de leiding op de vereniging staat voor je klaar. Kunnen zij je niet helpen, omdat je vragen om een Goddelijk antwoord roepen? Dat adres staat altijd open. Onwetende, schuldige zondaren worden in de Bijbel opgeroepen hun nood voor de Heere neer te leggen: Roep tot Mij en Ik zal u antwoorden en Ik zal u bekendmaken grote en vaste dingen, die gij niet weet.


Dit artikel is een bewerking van de lezing die ds. De Heer op 23 april tijdens de jaarvergadering van de Jeugdbond heeft gehouden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 2009

Daniel | 36 Pagina's

Uw Woord kan mij, ofschoon ik alles mis...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 2009

Daniel | 36 Pagina's