Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Blote reclames

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Blote reclames

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

We laten ons zo weinig horen als het om zaken gaat die ons aan het hart zouden moeten gaan. De Bond tegen het vloeken reageert op taalgebruik, Schreeuw om leven op abortussen. Maar, wie reageert op blote reclames? Ziet de Jeugdbond hier misschien een taak liggen? Een jongere

Onze samenleving verseksualiseert. Dat is zichtbaar op veel terreinen. En zeker ook de reclames kunnen niet (meer) zonder mooie vrouwen en knappe mannen. Of het nu om een nieuwe zonnebril, een hippe mobiel of een minimale onderbroek gaat, menselijk schoon hoort erbij. We wisten al langer dat er van alles aan huid en haar wordt gedaan om het lichaam nog mooier te maken dan het al is. Vrouwen worden zo bewerkt, dat hun lichaam – én daarmee bijvoorbeeld het aan de man of vrouw te brengen ondergoed – nog beter uitkomt. Prikkelen, daar gaat het om. Zeker seksuele prikkels zijn moeilijk te weerstaan. Je moet kijken. Het te verkopen product, al is het een keukenmachine, associeer je met een prachtig lichaam en… veel mensen kopen.

Digitaal dieet
Is dat erg? Mag het niet gewoon een slimme verkooptactiek zijn? Recla - me is verleiden. Logisch dat ze met ‘bloot’ komen. Als de mensen maar kopen! Gelukkig is er nog zoiets als ethiek. Ook in de wereld. Pas had een lingeriemerk wel erg perfecte – of misschien juist wel defecte – vrouwen ingezet. De modellen volgden in de campagne ‘Dress less to impress’ een ‘digitaal dieet’: ze werden nog slanker gephotoshopt dan ze al waren. Een aantal mensen klaagde, waaronder een vrouw. Het ging haar niet om het bloot in de campagne, maar “om het feit dat het hier om waarschijnlijk een menselijk figuur gaat dat op een computer is ontworpen. Afgebeeld is een bestaand menselijk lichaam dat door middel van een computermanipulatie is misvormd. Het lichaam op de poster is verminkt”, zo schreef ze in haar klacht aan de Reclame Code Commissie. Dat is “onsmakelijk en in strijd met de waarheid,” gaat ze verder. “Deze langdurige en erg opdringerige reclame kan jonge mensen indoctrineren waardoor deze reclame wel degelijk schadelijk is voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van personen.” Ik vraag me af, zouden er ook klagers geweest zijn die Bijbelse bezwaren hebben ingebracht?

Billboards
Of, zijn we gewend geraakt aan bloot? Nu de cultuur om ons heen onverbloemd met bloot omgaat, kan het niet anders of ook wij krijgen daar een tik van mee. Werd er vroeger geprotesteerd tegen – letterlijk! – billboards, nu rijden we erlangs zonder dat het ons veel doet. Toch? Ook als ik met jongeren spreek over seksualiteit en erotiek, valt me op dat grenzen verschuiven. Kuisheid, eerbaarheid zijn woorden van vroeger geworden. In het algemeen kunnen we, denk ik, wel stellen dat we beïnvloed raken door het beeld dat de samenleving om ons heen vertoont en daarom niet meer zo onder de indruk raken van al dat bloot. Het gevaar is niet alleen dat we aan de zonde wennen, maar dat ook bij ons seksualiteit losraakt van de liefde en trouw. Zo heeft de Heere het niet bedoeld! Seksualiteit is een tere gave van de Heere. De Bijbel laat geen ruimte voor een losse seksuele moraal. Door de zonde is het wel zo geworden. Daarom moet seksualiteit ook opgave zijn. Het is een Bijbelse opdracht onszelf rein te bewaren. Als je jong bent, op weg naar het huwelijk, in het huwelijk, buiten het huwelijk. Wat kan dat moeilijk zijn. De zonde trekt, zeker op dit terrein. Reclame maakt nogal eens zondige gevoelens en gedachten los. Door het indringende karakter – kijk maar eens langs zo’n groot billboard als je voor het verkeerslicht staat – is dat moeilijk te voorkomen. Hoe moeten we daarmee omgaan?

Project ‘Liefde’
De Jeugdbond is als kerkelijke jongerenorganisatie niet de organisatie die rondom dit soort thema’s gaat reageren bij een Reclame Code Commissie of iets dergelijks. We zouden het als individuele christenen wel meer moeten doen. De Jeugdbond is in 2008 gestart met voorbereidingen voor een project ‘Liefde’. Daarmee vragen we aandacht voor de plaats die liefde en seksualiteit Bijbels gezien moet en mag hebben bij jongeren, tegen de achtergrond van de huidige seksualisering van de maatschappij. Naast bezinningsmateriaal voor ouders – zoals de recent verschenen EigenWijs over dit thema – wordt er ook gewerkt aan materiaal voor jongeren. We hopen dat dit bijdraagt aan een Bijbelse manier van omgaan met ‘bloot’. Bekering van het hart is daarbij de spits. Alleen als we opnieuw geboren zijn, kunnen we de verleidingen weerstaan. Tenminste, als de ‘vreze des Heeren’ in ons hart lééft. Anders kunnen we net als David – de man naar Gods hart! – vallen in seksuele zonden. Job was ook een begenadigd kind van God, maar wist van zijn zondige hart. Daarom nam hij voorzorgsmaatregelen. Hij sloot een verbond met zijn ogen dat hij geen maagd zou aanzien om haar te begeren (Job 31: 1). Alleen de Heere bewaart voor de zonde, maar concrete afspraken met jezelf, werpen drempels op en houden je bij de zonde vandaan. Dan is het nodig om te weten dat zonde zonde is. Wie dat ziet, zal blote reclames ook aan het hart gaan. Zou reactie dan niet vanzelf komen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 2009

Daniel | 36 Pagina's

Blote reclames

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 2009

Daniel | 36 Pagina's