Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het boek Jozua

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het boek Jozua

Jozua

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kun je als zondig mens de HEERE dienen? Hij is heilig, jij bent een zondaar. Onmiskenbaar vraagt de HEERE een keuze van je om Hem te dienen. Maar kun je dat nu ook? In deze worsteling eindigt Jozua in een toespraak tot het volk aan het einde van dit Bijbelboek.

Jozua wordt door de HEERE aangesteld als opvolger van Mozes. Mozes sterft voor de grenzen van het beloofde land. Jozua zal zijn werk mogen afmaken. Hij krijgt van de HEERE de opdracht om het volk het land binnen te brengen. De HEERE spreekt: Wees sterk en heb goede moed, want gij zult dit volk het land erfelijk doen bezitten. Vlak voor de veroveringstochten verschijnt de Vorst van het heir – het leger – des HEEREN met uitgetrokken zwaard aan Jozua. Hij zegt: Ik ben nu gekomen. Zo gaat de meerdere Jozua hem voor. De HEERE treedt aan de spits van de legers van de Israëlieten. Het Overjordaanse is veroverd. De stammen Ruben, Gad en de halve stam Manasse hebben hun erfdeel ontvangen. Na de val van Jericho en de verovering van Ai wordt nu het land Kanaän door het volk onder leiding van Jozua ingenomen. In de strijd doet de HEERE grote dingen aan Zijn volk. Na de verovering van het land geeft de HEERE Jozua de opdracht het land onder de overige stammen te verdelen. Elke stam krijgt zijn erfdeel. Er worden speciale steden aangewezen voor de Levieten. Ook de vrijsteden worden aangewezen. De HEERE heeft in de verovering van het land Zijn beloften vervuld. Hij heeft daarin Zijn trouw bewezen. Aan Abraham, Izak en Jakob had Hij dit land tot een erfdeel beloofd. Nu heeft Hij het aan hun nakomelingen gegeven. De doorgaande boodschap van dit Bijbelboek is: God is getrouw in het vervullen van Zijn beloften. Aan het einde van het boek staan enkele toespraken van Jozua waarin hij het volk oproept de HEERE te dienen. Hij stelt het volk Gods trouw voor en wijst hen erop dat dat nu ook verplichtingen schept. De HEERE vraagt een leven naar Zijn geboden. Jozua stelt het volk voor de keuze: kiest u heden wien gij dienen zult. Zelf gaat hij het volk voor in de goede keuze van het dienen van God: aangaande mij en mijn huis, wij zullen de HEERE dienen. Deze keuze lag al jong in het hart van Jozua. Dat was gebleken bij het verspieden van het beloofde land. Nu spreekt hij deze keuze voor het volk uit. Hoe zal het volk erop reageren? Ook het volk spreekt uit: Wij zullen ook de HEERE dienen, want Hij is onze God. Maar Jozua kent het volk. Hij zegt het daarom: Gij zult de HEERE niet kunnen dienen, want Hij is een heilig God; Hij is een ijverig God, Hij zal uw overtreding en uw zonden niet vergeven. Maar het volk zegt nu toch: Neen, maar wij zullen de HEERE dienen. Omdat hij het volk kent, weet Jozua dat ze dat nooit in eigen kracht zullen kunnen. Daarom kan hij er ook niet bovenstaan. Nog eens herhaalt het volk zijn gelofte. Jozua legt het vast in een verbond in Sichem. Zo eindigt het boek in het besef dat het volk wel gehouden is God te dienen. Krachtens wat de Heere voor het volk gedaan heeft en ook hun eigen belofte en eed. Maar het volk zal het niet kunnen. Alleen door dezelfde trouw die de HEERE bewezen heeft bij de verovering van het land, is werkelijk dienen van God mogelijk. Alleen in Hem, de meerdere Jozua, over Wie dit boek in de belofte spreekt.

Informatie
Schrijver Jozua, zoals blijkt uit 24:26, en mogelijk daarnaast een andere profeet-geschiedschrijver die kort daarna leefde. Jozua is een voorbeeld van geloofsvertrouwen, Num. 13-14.
Tijd 1405-1385 v. Chr.
Adres De Israëlieten ten tijde of na Jozua
Thema Gods trouw in het vervullen van Zijn beloften

Inhoud
1-12 de verovering van het land
13-22 de verdeling van het land
23-24 Jozua’s vermaning van de oudsten en het volk

Kerntekst Jozua 24:15 (slot)
Maar aangaande mij en mijn huis, wij zullen de HEERE dienen.

Jozua’s opdracht 1
De verwoesting van Jericho; Rachab 2; 6
Strijd tegen Ai; Achan 7,8
Verbondsvernieuwing 8:30-35; 24
De Gibeonieten 9
De vrijsteden 20

Lijn naar het Nieuwe Testament
De HEERE doet grote daden aan Zijn volk in de verslagen van Jozua. In de volheid van de tijd heeft Hij de meerdere Jozua gegeven. De Heere geeft ook het land aan Zijn volk, Handelingen 8:45. Jozua is een type van de Heere Jezus, Die Zijn volk brengt in de rust van het beloofde land, Hebreën 4.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 2009

Daniel | 40 Pagina's

Het boek Jozua

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 2009

Daniel | 40 Pagina's