Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zijn dromen bedrog?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zijn dromen bedrog?

Dromen belangrijk in leven van Jakob, Jozef, Salomo en Daniël

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het gebeurde in Landikma, een kleine vallei in het centrale bergland van Irian Jaya. Ik was op de bijbelschool begonnen met de uitleg van de Handelingen der apostelen. Op een gegeven moment kwamen we bij de pinkstergeschiedenis in Handelingen 2. Petrus haalt in zijn toespraak de profeet Joël aan: En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen (Handelingen 2: 17).

Ik probeerde uit te leggen dat die ‘gezichten’ en ‘dromen’ nu niet meer dienen als openbaringsmiddel van God. Dat was vroeger zo in het Oude Testament bij Joël. Deze oud-testamentische openbaringsmiddelen zijn nu niet meer nodig, want nu hebben wij de Bijbel. En daarin openbaart de Heere duidelijk Wie Hij is en wat Zijn wil is. Na het gesprek hierover bleven er nog twee vragen open. In de eerste plaats waar ik dat in de Bijbel kon aanwijzen, dat God Zich niet meer openbaart via dromen en gezichten. In de tweede plaats of ik van mening was dat voor hen de droom nog steeds een boodschap van God kon bevatten omdat zij de hele Bijbel nog niet in hun taal hadden. Om aan mijn twijfel een einde te maken, vertelden ze een gebeurtenis, die kort geleden had plaats gevonden. Jaroekhè is een christen uit de gemeente van Landikma. Op een dag viel de vrouw van Jaroekhè in het kolkende en bruisende water van de rivier. Ze werd door de sterke stroom meegesleurd en was nergens meer te vinden.

Verhoring
Iedereen uit de vallei zocht de oevers van de Landi af, maar nergens konden ze de verdronken vrouw vinden. Er werd gebeden of de Heere de weg wilde wijzen om haar te vinden, anders kon Jaroekhè zijn geliefde vrouw niet begraven. De nacht daarop kreeg Jaroekhè een droom. In een bepaalde bocht van de rivier zag hij een grote rots uit het water omhoogsteken. Achter die rots in de luwte van de stroom zag hij het dode lichaam van zijn vrouw liggen. De volgende morgen is hij naar die plaats gelopen en vond werkelijk het lichaam van zijn vrouw. Hoe het verdriet hem ook overmande, hij dankte God voor de verhoring van zijn gebed. Vanaf die tijd ben ik toch wat genuanceerder gaan denken over de betekenis van de droom met betrekking tot het spreken van God.

Droomslaap
De volksmond zegt: “Dromen zijn bedrog”. Maar dat is niet zonder meer waar. De droom is een psychisch gebeuren tijdens de droomslaap. De droomslaap kan een herstellende functie hebben. Zij heeft tot taak de menselijke geest na allerlei psychische verwondingen of deprimerende ervaringen weer te helen. De droomslaap is een soort ‘psychisch reinigingsbedrijf’ van de menselijke geest tijdens de slaap. Dromen brengen elementen van de werkelijke mens aan de oppervlakte en tekenen hem ten voeten uit. In het gewone leven kun je veel verdringen vanwege fatsoensnormen, de mening van de buitenwereld en dergelijke, maar in een droom wordt soms onthuld wie je in je diepste wezen bent of waar je bang voor bent. Zijn dromen bedrog? Nee, ze helpen ons bij levensproblemen en relatiestoornissen. Dromen zijn berichten, waar we iets uit kunnen leren. God kan door een droom op indirecte wijze tot ons spreken. Dat betekent natuurlijk niet dat je in iedere droom de stem van God meent te moeten horen. Juist als je psychisch wat labiel bent, is de kans op misverstand op dit punt heel groot. Mijn bedoeling is niet om aan dromen een zwaar accent te geven in verband met het spreken van God. Houd je aan het Woord. Toch is het opvallend dat het bijvoorbeeld bij moslims en orthodoxe Joden voorkomt dat God hen via een droom brengt bij de Schrift en door middel van de Schrift tot bekering brengt.

Ontdekkend
Dromen zijn niet alleen belangrijk voor de psychische gezondheid van de mens, maar geheiligd door de genade van God kunnen ze ook betekenis hebben voor het geloofsleven. Ik denk nog even aan die discussie op de bijbelschool in Landikma. Heeft Joël het niet geprofeteerd in de Oude Testament en haalt Petrus zijn woorden niet aan in het Nieuwe Testament, dat ouden dromen zullen dromen en jongelingen gezichten zien? Die belofte geldt voor het laatste der dagen, de eindtijd van deze wereld, voorafgaande aan de wederkomst. In die tijd leven wij nu. God kan ons ook via een droom bemoedigen, bevestigen en waarschuwen. Hij kan via een droom de meest verborgen wensen, die in ons sluimeren, aan het licht brengen. Hij kan ons op deze manier bewust maken van onze conflicten, spanningen en vooroordelen opdat we ze zullen corrigeren. God kan ons in de droom de spiegel voorhouden om ons met de schaduwzijden en verborgen zondige kanten van onze persoonlijkheid te confronteren. Laat het duidelijk zijn dat het Woord van God genoegzaam is tot zaligheid. Het is de enige vaste grond van het geloof. De kerk belijdt met de woorden van Guido de Brès: ‘Wij geloven dat deze Heilige Schrift de wil van God volkomen vervat, en dat hetgeen de mens schuldig is te geloven om zalig te worden, daarin genoegzaam geleerd wordt’ (Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 7). En Petrus zegt in Zijn brief:Wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt (2 Petrus 1: 19). Op geen enkele manier kunnen dromen de Bijbel vervangen of mogen we onze zaligheid daarop gronden.

Gewaarschuwd
De hele heilsgeschiedenis van Israël zou zonder de droom onbegrijpelijk zijn. Denk aan Jakob in Bethel, Jozef, de ‘meester-dromer’, aan Salomo en Daniël. Deze laatste wordt, net als Jozef, in de Bijbel getekend als iemand die dromen kon uitleggen. Wat is de Heere genadig dat Hij ook de droom gebruikt om Zichzelf te openbaren aan de mens. Zelfs aan heidenen openbaart God Zich in dromen. Denk aan Nebukadnezar, de Egyptische Farao en Abimelech. Ook in het Nieuwe Testament bedient God Zich in Zijn heilsopenbaring van de droom. Wat het aantal gevallen betreft heel wat minder dan onder het Oude Testament. De helft van de Bijbel is er dan al. Denk aan de bekendmaking van Jezus geboorte aan Jozef (Mattheüs 1: 20). Door een droom beveelt God Jozef en Maria om te vluchten naar Egypte, zodat Jezus wordt gered uit de moordenaarshand van Herodes (Mattheüs 2: 13). Denk aan de vrouw van Pilatus, die door God in een droom wordt gewaarschuwd met betrekking tot de onschuld van Jezus (Mattheüs 27: 19). Verder lezen we ook over ‘droomgezichten’, waardoor Paulus de weg gewezen wordt naar Europa (Handelingen 16: 9 - 10) en Petrus naar de heidenen (Handelingen 10). Nu hebben wij de volle openbaring in Jezus Christus ontvangen in de complete Bijbel. Er behoeven nu geen nieuwe openbaringselementen te worden toegevoegd. Voor ons geldt in de allereerste plaats: tot de wet en tot de getuigenis! Onderzoekt de Schriften, want die zijn het, die van God getuigen (Johannes 5: 39). Het geloof is uit het gehoor van het gepredikte Woord (Romeinen 10: 17)! Niemand mag zijn zaligheid gronden op de wankele grondslag van een droom.

Zondeval
God kan gebruik maken van dromen, maar de duivel kan er misbruik van maken. Hij probeert immers altijd een invalspoort te vinden bij de mens om naar binnen te komen en zijn verwoestende werk te doen. Heel ons psychische leven, dus ook dat van de droom, behoort tot het leven na de zondeval. Toen zijn de mens en de schepping gekomen onder de dienstbaarheid van de verderfenis (Romeinen 8: 21). Juist daarom moeten we dubbel voorzichtig zijn om uit een droom bepaalde conclusies te trekken. Toch staat de duivel uiteindelijk ook onder de almacht van God. Denk niet dat al het negatieve en zondige in onze dromen van de duivel komt (Job 7: 12 - 14). Het is goed om hier ook te bedenken dat ‘onze zondige aard, waarmee we levenslang te strijden hebben’ (Heidelbergse Catechismus, antwoord 115) in de droom tot uitdrukking komt.

Fundament
In Zijn algemene genade gebruikt God allerlei gebeurtenissen en omstandigheden in ons leven om ons iets te zeggen, te leren en te vermanen. Daar gaat ook Gods voorzienigheid over. Denk bijvoorbeeld aan een ongeluk, een sterfgeval, een ziekte, werkloosheid en dergelijke. God spreekt daardoor. Waarom zou God wel regeren in ons bewuste leven en niet in het onderbewuste of onbewuste? Hoe ook deze levensgebieden door de zonde zijn aangetast, ze gaan niet buiten de invloed van Gods regering om. Zeker, de Bijbel is de bron van Gods openbaring aan de mens. Het Woord is het enige fundament van de zaligheid. Niemand mag zijn zaligheid en de hoop op de heerlijkheid funderen op een droom. Maar zoals God kan spreken door omstandigheden, gesprekken en ontmoetingen met anderen, zo kan Hij ook onze dromen gebruiken in Zijn wijsheid om ons bepaalde aanwijzingen te geven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 september 2009

Daniel | 36 Pagina's

Zijn dromen bedrog?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 september 2009

Daniel | 36 Pagina's