Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De eerste belofte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De eerste belofte

Ds. Pater: Direct na zondeval is Christus komst beloofd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je kent de bekende woorden uit Genesis 3 wel: En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar Zaad; Datzelve zal u de kop vermorzelen, en gij zult Het de verzenen vermorzelen. Dit vers wordt ook wel de ‘moederbelofte’ genoemd. Maar wat betekent deze belofte precies? En wat is de betekenis voor nu? In gesprek met ds. G. Pater uit Oud-Beijerland over de eerste belofte in de Bijbel.

Waarom wordt deze uitspraak van God de moederbelofte genoemd?
“Als een vrouw moeder wordt, draagt zij het leven in zich. Het kind moet nog geboren worden. Zo ‘draagt’ de moederbelofte als het ware al de andere beloften uit de Bijbel. Het is een kernbelofte.”

Wat betekent die kernbelofte dan?
“De moederbelofte is eigenlijk een groot wonder. Adam was het verbondshoofd. Hij vertegenwoordigde in het paradijs alle mensen. God had het eeuwige leven beloofd als de mens zich zou houden aan Zijn gebod. Toen de duivel Adam verleidde, had Adam de mogelijkheid staande te blijven en te luisteren naar Zijn Schepper. Maar hij koos bewust voor het leven buiten God. De duivel leek het toen gewonnen te hebben, want hij bracht niet alleen Adam ten val, maar alle mensen. God had Adam - en met hem alle mensen - daarom kunnen verdoemen. Maar toch zocht de Heere Adam op. De Heere riep hem:Waar zijt gij? In Genesis 3 zie ik altijd de eerste Adam, die door eigen schuld verloren ligt. Maar direct na de val komt de Heere met deze belofte, waarin de tweede Adam, de Christus, wordt beloofd. Christus komt om te verlossen. De moederbelofte wijst dus op de komende Verlosser. Christus zal Overwinnaar zijn van de wereld, het boze ik en ook in het bijzonder van de duivel.”

De moederbelofte is dus de eerste keer dat God zegt dat er een Verlosser zal komen?
“In Genesis 3: 15 wordt inderdaad voor het eerst de komst van de Heere Jezus aangekondigd. De belofte van de komende Christus is nog wel heel verborgen. Christus wordt in deze tekst ‘het Zaad’ genoemd. Maar in de loop van het Oude Testament wordt het steeds duidelijker gemaakt. God geeft eerst de belofte en door de profeten en de Psalmen laat Hij steeds helderder preken Wie er komt. Jesaja noemt bijvoorbeeld de Naam van ‘het Zaad’: Zie, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren en Zijn Naam IMMANUËL heten (Jesaja 7: 14). En Micha noemt de plaats waar de Heere Jezus geboren zal worden: En gij Bethlehem Efratha, zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda? (Micha 5: 1a). De Heere geeft steeds duidelijker onderwijs over de komende Zaligmaker.”

Wat is de betekenis van de moederbelofte voor nu?
“De toepassing van het heil zegt iets over de plaats van de belofte nu. God laat in die toepassing aan Zijn volk zien dat het goed geschapen was, maar om eigen schuld diep gevallen is. De mens gaat dan inzien dat het van zijn kant niet meer kan, dat er een Ander nodig is. Een voorbeeld: als er nu een groot gewicht van duizend kilo op de weg ligt, en er komt iemand naar je toe en die zegt: ‘Je moet dat gewicht weghalen!’ Maar je merkt dat dit onmogelijk is. Dan komt er iemand tegen je zeggen: ‘Later komt er iemand en die kan dat blok uit de weg ruimen!’ Aan de ene kant ligt er dus de eis dat je het gewicht moet verplaatsen. Maar aan de andere kant krijg je dus te horen dat er iemand komt die sterker is. Dan zie je uit naar de komst van die persoon! Zo spreekt God ook met de moederbelofte: dat er Iemand komt die verlossen kan. Als je vastloopt, dan geeft deze belofte troost: het kan nog!”

Hoe preekt u over deze tekst in de gemeente?
“Genesis 3:15 is een tekst die bij uitstek bepreekt kan worden in de adventstijd, de tijd voor Kerst. Dit is namelijk de eerste belofte in de Bijbel waarin Christus’ komst wordt voorzegd. De moederbelofte mag gepreekt worden tot alle mensen in de kerk. In de belofte ligt de mogelijkheid van zalig worden: er zal een Verlosser komen. Door Zijn komst kunnen we nog bekeerd worden. Maar de toepassing van de belofte gebeurt door de Heilige Geest bij de uitverkorenen. Als God de moederbelofte in je ziel laat spreken, dan komt er ook een uitzien naar de komst van Christus. Dan krijg je een heimwee naar Hem, want alleen Hij kan geven wat je mist.”

Welke betekenis heeft deze belofte voor u persoonlijk?“
“Toen het voor mij niet meer kon, toen ik was uitgestreden en de Heere voor het eerst een belofte van het genadeverbond in m’n ziel wilde spreken, toen werd de mogelijkheid van zalig worden ontzettend schoon en ruim. Daarin lag zoveel ruimte: dat ik nog zalig kon worden! Voor mij persoonlijk ligt daarin de waarde dat God – juist in de verheelijking van al Zijn deugden – toch om wil zien in Christus naar de verloren zondaar. Dat is voor mij zo waardevol. Dat is Gods welbehagen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 december 2009

Daniel | 44 Pagina's

De eerste belofte

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 december 2009

Daniel | 44 Pagina's