Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leeswijzer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leeswijzer

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Indringende aansporing
De hemel staat veel mensen wel aan. Als ze al in iets geloven, dan toch in ieder geval dat ze na de dood naar de hemel gaan. Over de hel hoor je minder vaak. Terwijl het spreken over zowel hemel als hel bijbels is. Bovendien, hoe kan God recht spreken als iedereen naar de hemel gaat? Dat zou betekenen dat goddelozen niet gestraft worden. In Venster op de eeuwigheid laat de Amerikaanse puritein Jonathan Edwards zien dat hel en hemel werkelijkheid zijn. Allerlei voorstellingen die afbreuk doen aan deze realiteit zijn onbijbels en ook onlogisch. Aan de ene kant is de hel een afschuwelijke plaats van eeuwig lijden. Aan de andere kant is de hemel een plaats van Goddelijke liefde en hemelse vreugde. Puriteinen waren diep overtuigd van deze werkelijkheid. Juist daarom benadrukken ze de noodzaak van bekering. Daarom sporen ze je indringend aan om Christus te zoeken. “Geloof dan in Hem, kom tot Hem, vertrouw uw ziel toe aan Hem, om door Hem gered te worden.”

J. Edwards e.a., Venster op de eeuwigheid. Hel en hemel bij de puriteinen (Lunteren: De Tabernakel 2009) ISBN 9789076107080; 132 blz.; € 9,95.

Elco van Burg

---
Huwelijkscadeau
Niets gaat buiten Gods voorzienig bestel om. Ook niet de weg waarin God een man en een vrouw bij elkaar brengt om samen een eenheid te gaan vormen. Izak is in het veld om te bidden, als zijn toekomstige vrouw bij hem gebracht wordt. De keuze voor een levenspartner behoort een zaak van gebed te zijn. Aan de hand van voorbeelden uit de Bijbel slaagt ds. P. Molenaar, hervormd predikant in Dordrecht, erin een goed beeld te schetsen van verschillende aspecten binnen het huwelijk. Het is opvallend hoeveel de Bijbel hierover zegt. Heel duidelijk beschrijft de Dordtse predikant dat het huwelijksleven gekenmerkt hoort te zijn door liefde die elkaar dient, zowel op geestelijk en psychisch als op lichamelijk gebied. Waar één van beiden gemist wordt, ontstaat scheefgroei. Tegen de ik-gerichte, consumptieve en verseksualiseerde tijdgeest in, laat dit boekje zien hoe rijk en waardevol een christelijk huwelijk kan zijn. De schrijver erkent dat het huwelijk aan veel zonde en gevaren blootstaat, maar wijst telkens terug naar Gods Woord als bron voor een huwelijksleven zoals God dat bedoeld heeft. Die de Heere verwachten, zullen niet beschaamd uitkomen. De auteur bespreekt kort enkele vragen rondom echtscheiding. Ook het alleen-zijn wordt aangestipt. Uiteindelijk gaat het er ten diepste niet om of we getrouwd zijn of niet, maar of we in Christus zijn. Want alleen dan komen we werkelijk tot ons Doel. Het huwelijk is het tweede deel in de serie ‘Wat zegt de Bijbel over…’. Door het handzame formaat is het bij uitstek geschikt om even tussendoor te lezen of om het boekje cadeau te doen.

ds. P. Molenaar, Wat zegt de Bijbel over… Het huwelijk (Houten: Den Hertog 2009)
ISBN 9789033122415; 119 blz.; € 7,50.

Jannerieke Verloop

---
Praktisch en bijbels
In de Bijbel komen we regelmatig huisgemeenten tegen: Abraham, David, Job, Filémon, Acquila en Priscilla, zoek ze maar op. Deze ‘huisgodsdienst’ is heel belangrijk. God wordt erdoor gediend, het straalt iets uit naar andere mensen en het kan een middel zijn om tot geloof te komen of om het geloof te versterken. Matthew Henry geeft in Een huis voor de Heere heel praktisch en bijbels aan hoe je God kunt dienen. Dat kun je thuis met broers, zussen of ouders doen, of alleen op je kamer. Deze adviezen zijn gericht aan ouders, maar ze zijn ook heel toepasselijk voor jongeren. Je kunt leren hoe je kunt bijbellezen, mediteren en bidden. Henry benadrukt dat je de ‘gezonde woorden’ van de belijdenis en catechisatie moet vasthouden en onthouden, daar heb je heel het leven wat aan. Dat helpt ook om de zondagse preek beter te begrijpen. Henry benadrukt dat God het wil zegenen als je Hem zoekt als je jong bent: “Leg jezelf aan de voeten van Christus en Hij zal je in Zijn armen nemen.”

Matthew Henry, Een huis voor de Heere. Huisgodsdienst in de praktijk [Apeldoorn: De Banier 2009)
ISBN 9789033606656; 109 blz; € 16,90.

Elco van Burg

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 2010

Daniel | 36 Pagina's

Leeswijzer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 2010

Daniel | 36 Pagina's