Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebrek aan diepgang

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebrek aan diepgang

Ezra leert dat het om meer gaat dan het uiterlijk

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom gaat het eigenlijk in het dienen van God? Gods dienst kan toch niet opgaan in uiterlijkheden. God is te hoog en heilig dan dat Hij daarmee genoegen kan nemen. Hij vraagt een leven in diep ontzag voor Zijn heiligheid en in totale afhankelijkheid van Zijn genade.

In het boek Ezra wordt het duidelijk waar het in het echte dienen van de Heere omgaat. Dit boek is met het boek Nehemia een vervolg op de boeken Kronieken. Evenals de boeken Kronieken behoren ze tot de Geschriften in de Joodse Bijbel, maar het zijn historische boeken. Het boek Ezra gaat over de terugkeer van het volk na de ballingschap onder Zerubbabel en Jesua.

Vreugde
Wanneer koning Kores aan het bewind is in het Perzische rijk, gebeurt het onmogelijke. Het Joodse volk krijgt toestemming terug te keren naar het land waaruit ze door Nebukadnezar zijn weggevoerd. Ze gaan met het bevel de tempel te herbouwen en krijgen het tempelgerei mee. Hiermee gaan de profetieën in vervulling. Wanneer het fundament van de tempel wordt gelegd, is er vreugde onder de teruggekeerde ballingen, maar vele ouderen wenen omdat ze de heerlijkheid van de vroegere tempel gekend hebben. De vreugde overstemt echter het geween. De diepgang ontbreekt. Spoedig komt de herbouw van de tempel stil te liggen door de tegenstand van de Samaritanen. Pas onder koning Darius (ca. 520) wordt de bouw van de tempel hervat. Het uiterlijke herstel komt moeizaam op gang. Uiteindelijk staat de tempel er weer. Maar wat brengt dit het volk? Zo te merken, is er nog steeds weinig diepgang in het dienen van God onder de teruggekeerden. Het herstel heeft een nieuwe impuls nodig in de terugkeer onder Ezra, de wetgeleerde. Hij ontvangt volmacht van koning Arthahsasta het volk te gaan onderwijzen in de wet van Mozes. In vertrouwen op God reist hij met zijn gevolg naar Jeruzalem. Na de terugkeer laat hij aan het volk zien dat het dienen van de God van Israël diepgang moet hebben. Wanneer hij de zonde van het volk ziet, scheurt hij zijn kleren en doet namens het volk schuldbelijdenis voor God. Als gevolg hiervan worden de heidense vrouwen weggezonden. Zo leert Ezra het volk dat het om meer gaat dan het uiterlijke herstel van de dienst van God in de tempel en van het volksleven. Het gaat om het leven voor God in het besef van de welverdiende straf vanwege de zonde en de afhankelijkheid van Gods genade in het wandelen in de weg van Zijn geboden.

Boetvaardigheid
Het boek stelt ons voor de vraag: heeft onze godsdienst wel echt waarde? Waar gaat het om? Wat is overeenkomstig Gods eer? Wat heeft uiterlijk herstel voor waarde, als dat niet gepaard gaat met buigen voor God in boetvaardigheid en in totale afhankelijkheid van Gods genade?

Informatie
Schrijver Ezra is de hoofdpersoon het tweede deel (7-10); een deel daarvan is geschreven in de eerste persoon. Tijd Na het edict van Kores (Cyrus), waarbij toestemming ontvangen werd tot de terugkeer naar het land (ca.
539 v. Chr.).
Adres De Joden na de ballingschap.
Thema Het herstel na de ballingschap.

Inhoud Ezra
1:1-2:70 De eerste terugkeer van de Joden
3:1-6:22 De herbouw van altaar en tempel
7:1-8:36 De tweede terugkeer van de Joden onder Ezra
9:1-10:44 De reformatie van het volk

Kerntekst Ezra 9:6
En ik zeide: Mijn God, ik ben beschaamd en schaamrood om mijn aangezicht tot U op te heffen, mijn God; want onze ongerechtigheden zijn vermenigvuldigd tot boven ons hoofd en onze schuld is groot geworden tot aan de hemel.

Leeswijzer
Het edict van Kores (ca. 539 v. Chr.) Ezra 1: 2-4; 2 Kronieken 36: 22 en 23
Herstel van de tempel Ezra 3; 5-6
Tegenstand tegen de tempelbouw Ezra 4
De terugkeer van Ezra (ca. 458 v. Chr.) Ezra 7-8
Ezra’s schuldbelijdenis Ezra 9
Het wegzenden van de vreemde vrouwen Ezra 10

Lijn naar het Nieuwe Testament
Er loopt een lijn naar het Nieuwe Testament via de stam van Juda en het geslacht van Zerubbabel naar de geboorte van de Heere Jezus, Lukas 1 en 2. De herbouw van de tempel en de dienst van Jesua zijn een voorbereiding voor de komst van Hem die de Priester-Koning is naar de ordening van Melchizedek, Hebreeën 5
en 7.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2010

Daniel | 32 Pagina's

Gebrek aan diepgang

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2010

Daniel | 32 Pagina's