Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Persoonlijk geloof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Persoonlijk geloof

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In 2 Korinthe 13: 5 schrijft Paulus: Onderzoekt uzelf of gij in het geloof zijt, beproeft uzelf. Als groepje jongeren kwamen we er niet uit. Hoe kunnen wij dat nu praktisch doen?

Fijn dat jullie als jongeren willen nadenken over Gods boodschap in de Bijbel. Jullie hebben je gebogen over 2 Korinthe 13: 5. Als je Bijbelstudie doet, moet je altijd de context meenemen. De Korinthiërs twijfelden aan het apostelschap van Paulus. Maar door zijn Christusprediking zijn ze tot bekering gebracht. Laat ze zichzelf daarom onderzoeken, zegt Paulus, of ze echt in Christus geloven en zich zo verzekeren van zijn apostelschap. Of kent gij uzelf niet, dat Jezus Christus in u is?, vervolgt hij de tekst. De wetenschap dat de Heere Jezus in ons woont door Zijn Geest, is de test. Het persoonlijke geloof dat Hij voor jouw zonden is gestorven en dat je daarom vergeving van zonden en het eeuwige leven hebt ontvangen, is absoluut noodzakelijk. Hoe onderzoek je jezelf nu praktisch of je dat geloof kent? De Heidelbergse Catechismus, de Dordtse Leerregels en het Avondmaalsformulier maken vanuit diverse Bijbelse gegevens de vertaalslag naar de praktijk. Ze helpen je het zelfonderzoek concreet te maken. We maken er dankbaar gebruik van. Het Avondmaalsformulier wijst ons bij de ‘waarachtige beproeving van onszelf’ op drie dingen: de persoonlijke kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid. Het formulier begint ermee, lees het maar na.

Verzekerd
De Catechismus benadrukt in Zondag 32 de vernieuwing van ons leven door de Heilige Geest, en ‘dat elk bij zichzelf van zijn geloof uit de vruchten verzekerd zij’. Welke vruchten zijn dat? Verwezen wordt naar Galaten 5: Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid (vers 22). De Dordtse Leerregels laten zien dat de gelovigen verzekerd worden als ‘zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen (als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.), in zichzelf met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen’. Dat is jezelf onderzoeken. Ik hoop dat je deze dingen in je eigen leven herkent.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 2010

Daniel | 32 Pagina's

Persoonlijk geloof

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 2010

Daniel | 32 Pagina's