Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jeugdbond-site steeds handiger

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jeugdbond-site steeds handiger

Ga snel naar www.jbgg.nl

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Mooie website. Ik kan nu direct vinden wat ik zoek.” Zomaar een reactie van een bezoeker na de lancering van de nieuwe Jeugdbondsite op 1 oktober 2010. Deze maand wordt de website uitgebreid met ‘Mijn JBGG’. Bestuursleden van verenigingen kunnen nu zelf gegevens wijzigingen, bestellingen plaatsen en materiaal downloaden.

Een website is voor een organisatie als de Jeugdbond erg belangrijk. De nieuwe site speelt meer in op de behoeften van de achterban. Dat blijkt ook wel uit de reacties. “Handig dat ik die info kan downloaden.” De cijfers bewijzen het nut: in een paar maanden tijd werden: 84.000 pagina’s bekeken door duizenden bezoekers.
Voor de Jeugdbond betekent de website ook een kostenbesparing: veel info, die anders per post zou worden verzonden, hoeft niet meer te worden gedrukt en verstuurd. Bovendien is de site gekoppeld aan het computersysteem van de Jeugdbond. Dat scheelt tijd en dus geld.

Praktisch
Gebruiksgemak stond voorop bij de nieuwe site. Daarom is gekozen voor een duidelijke indeling: bovenaan de homepage zijn de doelgroepen te vinden. Wie met de muis over die doelgroepen gaat, ziet direct welke info bij die doelgroep beschikbaar is.
Jongerenblad Daniël is altijd linksonder aan de webpagina te vinden. Kleuren en lettertypes maken duidelijk in welk deel van de site de bezoeker zich bevindt: oranje voor het algemene gedeelte, rood voor Zin-in lichtblauw voor de actie en – binnenkort – groen voor de Zomerkampen. Daarmee is de site niet alleen praktisch, maar ook mooi.
De website werd vormgegeven door communicatiebureau V1 uit Ermelo. Websitebouwer Reprovinci verzorgde de techniek.

Toekomst
De huidige website is nog geen eindstation. Het is de bedoeling in de toekomst de site uit te breiden. Bezoekers zullen daar niet veel van merken, maar door aansluiting op het computersysteem van de Jeugdbond wordt de afhandeling van bestellingen en aanmeldingen nog sneller geregeld. Bovendien wordt de website voor Zomerkampen binnenkort ook onderdeel van de nieuwe site.

---
Dirk-Jan van Roest
directeur - projectmanager
Reprovinci
verantwoordelijk voor het functionele ontwerp en de technische realisatie.
 > www.reprovinci.nl

Een mooie club. De Jeugdbond. Snel werd de vraagstelling duidelijk: een transparante website waarbij de informatie eenvoudig vindbaar moet zijn.

Mijn verantwoordelijkheid binnen het project was met name het projectmanagement. Daarnaast hebben we met een creatieve sessie met het hele Jeugdbond-team in één middag de structuur neergezet en dacht ik creatief mee in de technische oplossing.

Vanuit onze expertise en ervaring met andere jongerenorganisaties en eerdere grote projecten konden we goed gebruik maken van de opgedane kennis. Als eerste hebben we het functionele ontwerp opgepakt: duidelijk in kaart brengen van de website opbouw. Welke onderdelen komen op de pagina, hoe zit de structuur in elkaar, enzovoort. Met dit deelproduct kon V1 Communicatie aan de slag om de vormgeving uit te werken. Deze vormgeving hebben wij tenslotte vertaald naar een interactieve website en geïntegreerd op ons fl exibele CMS (Content Management Systeem) zodat de Jeugdbond de website volledig kan beheren met haar redacteuren en eindredacteuren.

Laat deze eerste stap een mooi basis zijn voor de toekomst. We zien uit naar de verdere samenwerking!

ing. Dirk-Jan van Roest

---
Wie hebben de website gemaakt?
Wouter Dam
ontwerper
V1 - Visuele Communicatie verantwoordelijk voor het design.
> www.v1.nl

In 2009 werden wij gevraagd een nieuw logo voor de Jeugdbond te ontwikkelen, inclusief een nieuwe huisstijl. Nadat het logo succesvol was geïntroduceerd hebben wij stap voor stap allerlei uitingen van de Jeugdbond aangepast aan de nieuwe stijl.

In 2010 is een begin gemaakt met het aanpakken van de website. Van Reprovinci kregen wij het funcioneel ontwerp: een schematisch overzicht van welke onderdelen op welke pagina’s komen. Aan ons de opdracht om dat te vertalen naar een duidelijke en aantrekkelijke website in de nieuwe huisstijl.

De grootste uitdaging zat in het feit dat er een hele brede doelgroep de website bezoekt, van kinderen onder de twaalf tot opvoeders starten op de homepage. Hoe vinden die snel de weg naar hun ‘eigen’ onderwerpen? Wij hebben gekozen voor grote ‘knoppen’ met daarin foto’s van de doelgroep waarin bezoekers zich snel kunnen herkennen. In de volgpagina’s hebben we de herkenning voor de verschillende doel groepen doorgezet. Kleurgebruik en lettertypes komen overeen met andere uitingen, zoals Kompas, Treffer, advertenties.

Met deze site is een nieuwe stap gezet om jongeren en jeugdwerkers in een eigentijdse omgeving ook via nieuwe media te verbinden.

Wouter Dam

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 januari 2011

Daniel | 40 Pagina's

Jeugdbond-site steeds handiger

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 januari 2011

Daniel | 40 Pagina's