Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geweld is een uiterst redmiddel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Geweld is een uiterst redmiddel

Harry de Winter: Mensen moeten soms in bedwang gehouden worden

7 minuten leestijd

Hebt uw vijanden lief, zegt de Heere Jezus. Hoe kun je als christen militair zijn? Mag je geweld gebruiken? Hoe zit het met geweld in de Bijbel? Luitenant-kolonel der Koninklijke Marechaussee en JeVvoorzitter Harry de Winter: “Alleen de overheid mag geweld toepassen.”

Hoe pas je zelf geweld toe?
“Ik ben begonnen als logistiek officier bij de Luchtmacht, waar ik veel deed voor de F16. Dat is natuurlijk een wapen. Daarna ben ik overgestapt naar de Marechaussee en toen heb ik ook een jaar meegelopen in Amsterdam bij de politie. Dan moet je wel eens geweld toepassen bij vechtpartijen of dronken lieden, want die gaan niet spontaan mee. Als leidinggevende – ‘overste’ – bij de Marechaussee op Schiphol gebruik ik zelf geen geweld. Maar indirect heb ik er wel mee te ma- Geweld is een uiterst redmiddel Harry de Winter: Mensen moeten soms in bedwang gehouden ken, als ik leiding geef aan mensen die geweld toepassen. Toen ik in 2007 werd uitgezonden naar Irak voor een NAVO-trainingsmissie, werd ik nadrukkelijk getraind om geweld toe te passen. Je moet op zijn minst voor jezelf kunnen zorgen. Ik kreeg weer training in alle militaire basisvaardigheden, vooral in zelfverdediging en schieten.”

Wie mag er geweld gebruiken?
“Normaal gesproken mag alleen de overheid geweld toepassen. Dat is ook de Bijbelse lijn. Er zijn twee soorten mensen in Nederland die geweld mogen toepassen. Dat zijn de opsporingsambtenaren – de politie – en de militairen. Politie vooral in het binnenland en de militairen nu vooral in het buitenland. Als marechaussee ben ik zowel militair als politieman. Het is niet zo dat, als je geweld mag gebruiken, het automatisch ook goed is om het toe te passen. Agenten die geschoten hebben, krijgen toch een onderzoek of het terecht was. Het geweld moet ‘proportioneel’ zijn: past de toepassing van het geweld bij wat je wilt voorkomen of bestrijden? Je gaat niet achter een winkeldief aan met een getrokken pistool. En het geweld moet ook ‘subsidiair’ zijn: kan het doel niet op een andere manier bereikt worden? Gewone burgers mogen in uitzonderlijke situaties geweld gebruiken. Dat mag alleen als het gaat om ‘noodweer’. Als het gaat om de verdediging van eigen lijf en leden – of die van een ander. Daarnaast mag iedere burger op heterdaad een dader aanhouden. Ik heb ook wel eens te maken gehad met bedrijven die beveiliging wilden doen. Van die Amerikaanse cowboys. Mijn eerste vraag is dan: bent u bevoegd om geweld toe te passen? Nee dus. Ze mogen je nog niet eens aanraken.”

Maakt het iets uit of je christen bent, als het om geweld gaat?
“Vanuit mijn rol als overheidsvertegenwoordiger zie ik geen verschil. Dat kan, omdat we leven in een land waar alles goed geregeld is. Maar als je een overheid hebt die bijvoorbeeld de islamitische sharia-wetgeving heeft, dan kun je als christen niet voor de overheid werken. Er zijn ook veel landen waar de politie mateloos geweld mag toepassen. Daar kun je ook niet aan meedoen. Eén van de eerste dingen die wij de politieagenten in Bagdad probeerden af te leren, was om bij een verhoor niet iemands teennagels uit te trekken en zijn vingers af te hakken.”

Maar mag je als christelijke marechaussee vluchtelingen uitzetten?
“Dat is lastig. Wij zijn de uitvoerders van die uitzettingen. We hebben mensen in dienst die dat om toerbeurt moeten doen. Het is heel belastend werk. Mensen moeten soms in bedwang gehouden worden. Wij blijven wel verantwoordelijk. Ga ik meewerken aan het uitzetten van christenen naar Irak, die daar bedreigd worden omdat ze christen zijn? Aan de andere kant denk ik dat het binnen onze overheid wel goed geregeld is. Je mag uitgaan van goede beslissingen.”

Moet je als christen niet tegen geweld zijn?
“In Romeinen 13 staat dat de overheid het zwaard draagt om voor orde en veiligheid te zorgen. Mag je als christen wel militair zijn? De Heere Jezus zegt tegen de soldaten dat ze tevreden moeten zijn met hun salaris. Er staat nergens dat ze moeten stoppen met hun werk. Terwijl ze toch onder een vreemde – Romeinse – overheid werkten. Geweld is helaas wel eens nodig om het kwaad te straffen en het kwaad te weren. Je moet wel in de gaten houden of het ‘ten goede’ van de burgers is. Of doe je het om de oliebelangen? Dat de overheid het zwaard draagt, betekent ook dat je straf moet accepteren. Je mag dus niet weglopen voor je straf. Ik ken mensen die met alle bladzijden van de Bijbel open zeggen: die straf wil ik niet, maar het spijt me wel. Daar klopt niets van. Je moet de schuld en straf aanvaarden. Dat geldt ook in geestelijke zin: je moet schuld erkennen en straf aanvaarden, er moet voor de zonde betaald worden.”

In het Oude Testament komt veel geweld voor. Kan dat dan wel?
“Ik heb het meerdere keren in mijn omgeving gehoord dat mensen al het geweld in het Oude Testament niet begrijpen. Al dat bloed, die duizenden die gedood worden. Ik vind dit ook niet makkelijk uit te leggen. De kloof tussen de bijbelse wereld en de moderne mens is heel groot. Het heeft ermee te maken dat men geen regering van God accepteert. God, als de hoogste Overheid heeft het recht om geweld toe te passen. Daarnaast is God de volmaakt Heilige. Als mensen Hem lasteren, moeten ze sterven, zo zien we in het Oude Testament.”

De Heere Jezus zegt: hebt uw vijanden lief.
“Als burger mag je iemand die je iets aandoet niet haten. Je mag ook niet zelf als rechter optreden. Daar hoort een overheid boven te staan die de vijand de straf geeft. Als politieagent moet je dan wel optreden, anders ontstaat wetteloosheid. Dan is geweld een laatste noodgreep om de orde te herstellen. Maar je mag er nooit vreugde aan beleven, zo van: we gaan lekker een partijtje meppen. Je moet als militair of politieman een hekel hebben aan het gebruiken van geweld. Een militair die F16’s zo geweldig vindt omdat je er zo goed mee kan schieten of bombarderen, is niet goed bezig. Als je te graag met je camouflagepak aan loopt, ben je te fanatiek en niet geschikt om soldaat te worden.”

En als je graag gewelddadige computergames speelt?
“Ik ontmoette een keer een jonge soldaat. Hij kwam net terug uit Afghanistan, waar hij schutter was op zo’n gevechtsvoertuig. Ik kwam hem tijdens een training tegen. Hij praatte met trots over de uitzending naar Afghanistan. Hij vertelde dat hij meerdere Afghanen had doodgeschoten. En hij zei: het is eigenlijk net een computerspelletje. Dat gaat niet goed komen met zo’n jongen. Als hij zich ooit realiseert wat hij gedaan heeft, durft hij dat dan nog zo gevoelloos en trots te zeggen? Veel jongeren raken gewend aan geweld door films en door computergames waar het bloed van af spat. Ik maak me daar grote zorgen om. Dat kan echt niet als christen. Dan wordt geweld als doel verheerlijkt, in plaats van dat het als uiterste redmiddel met tegenzin wordt gebruikt.”

In de vroeg-christelijke kerk had men een afkeer van geweld.
“Geweldloosheid is erg belangrijk. Je moet er toch niet aan denken dat er één of andere christen opstaat die ernstig geweld toepast? Het is hier: niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden. Maar als we vervolgd worden, zijn we dan nog in staat om geweldloosheid vol te houden? Iedereen heeft ook emotie en een gevoel van rechtvaardigheid. Als je lijdt, moet er ook het vertrouwen zijn dat er Eén is die voor je strijdt. Dat je dat ook kunt overgeven en het lijden kunt accepteren.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 februari 2011

Daniel | 36 Pagina's

Geweld is een uiterst redmiddel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 februari 2011

Daniel | 36 Pagina's

PDF Bekijken