Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een moeilijk gebed!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een moeilijk gebed!

Nee, je strooit niet snel zand over jouw zonden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Moet ik mijn vader vergeven die mijn moeder en ons gezin in de steek heeft gelaten? Geen denken aan. Hoe ik dat doe met het Onze Vader? Als ik dat bid, neem ik als het ware een grote aanloop. En ik spring over de regel: ’Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren’ heen. De Heere kan toch niet het onmogelijke van me vragen?’

Het is de vraag of je zo mag spreken en denken. Is het juist geen zonde als je zo praat en handelt? Nu weet jij ook wel dat spreken over zonde en het aanwijzen daarvan bepaald niet populair is. Wijze mensen vertellen het: kerkmensen, zowel jongeren als ouderen, hebben veel minder zondebesef dan vroeger. Preken over zonde – en genade – slaan niet meer zo aan… Preek liever over hoe je moet groeien in het geloof! Preek over hoe ik vandaag als christen moet staan in deze ingewikkelde maatschappij. Hoe moet ik me gedragen in de bouwkeet en op de steiger tijdens mijn stage? Hoe ga ik om met mensen die ‘nergens aan doen’? Hoe moet ik omgaan met mijn Marokkaanse buurjongen? Dat is tenminste actueel!
In jouw kerk wordt er – zeker weten – nog gepreekt over zonde en genade. Maar eerlijk is eerlijk: kom jij nu veel mensen tegen in je familie, in de kerk en op je werk met een hartelijk zondebesef? En dichterbij: hoe staat het daarmee in jouw eigen hart?
Heb jij echt behoefte aan de vergeving van je zonde? Is de zonde jouw grootste verdriet geworden? Snap je het van binnen uit dat de dominee zich geroepen weet de zonde in je leven aan te wijzen? Heel concreet?
En zeg je zachtjes van binnen: ‘Dominee, zo is het nu precies in mijn hart. U overdrijft niet! Nee, eigenlijk is het bij mij nog erger dan u het op de preekstoel zegt!’

Bergrede
In de bekende openluchtpreek heeft de Heere Jezus Zijn Bergrede gehouden (Mattheüs 5-7). Na die zaligsprekingen zegt Hij: ‘U kent de wet. Die zegt: Gij zult niet doden. Maar als je je broer ten onrechte uitscheldt voor dwaas, ben je strafbaar door het helse vuur!’
Moet je deze scherpe woorden eens eerlijk nagaan. Gebeurt dat niet de hele dag door? Kinderen wijzen op het schoolplein al snel naar hun voorhoofd. Op straat, in de auto, op het werk wordt heel wat keren naar het voorhoofd gewezen. De grofste scheldwoorden zijn soms niet van de lucht. En dan is het woord dwaas niet eens het ergste scheldwoord.
Waarom doen mensen zo? Waarom worden de aardigste mensen soms heel erg boos? Omdat zij – en jij en ik – boos zijn! Waarom worden de liefste kinderen zomaar ineens ziedend kwaad? Omdat zij – en jij en ik – zo kwaad zijn! Het zijn allemaal uitingen van het zondige hart, van de diepste wortels van je bestaan.
De Heere Jezus boort in al Zijn preken en spreken diep in het hart van een mens. Hij noemt in de Bijbel Zijn Woord ‘een zwaard’. Met dat zwaard moet je hart geraakt worden.
Waarom? Omdat je dan gaat leren een zondaar te zijn. En … dan krijg je vergeving nodig!

Nee… vergeving 
Wie zijn zonde door genade leert belijden, die kent het gebed: En vergeef ons onze schulden! Zo’n jongen, zo’n meisje hoor je bidden: ‘Vergeef mij al mijn zonden, Heere! Zo Gij in ‘t recht wilt treden, o Heer’ en gadeslaan, mijn ongerechtigheden, wie zal er dan voor U bestaan? Heere, ik heb U zwaar getergd met mijn zonden. Ik heb gedaan wat kwaad is in Uw ogen. ‘k Ben daarom Uw gramschap dubbel waard! Maar Heere, daar is toch nog vergeving? U bent toch ook lankmoedig en genadig? Gena, o God, gena, hoor mijn gebed!’
Als jij je zonden werkelijk van harte belijdt en laat, dan zul je ook leren dat God vergeven wil. Op Zijn tijd!
Werkelijk, daar is vergeving. Onbegrijpelijk wonder, om Jezus’ wil!
Nee, dan strooi je niet snel zand over jouw zonden. Dat mag nooit. Je weet dan voor het eerst: ik heb Zijn bloed nodig tot vergeving van mijn zonden.

Het geheim
Wie iets kent van het geheim van Gods vergeving, die kent ook iets van het wonder dat daarop volgt. Wat dat wonder is? Het kunnen vergeven van mensen, die je kwaad hebben aangedaan.
Ik weet zeker, dat het grote genade is als die vergevingsgezindheid in jouw en mijn hart wordt gevonden.
Denk aan Jozef die zijn broers al hun zonden vergaf. Nee, hij praatte hun zonden niet goed, maar na de dood van zijn vader ging hij zich echt niet wreken. Hoe dat kwam? Jozef wist dat God hem duizenden malen vergeven had. Dat maakte hem zo ootmoedig dat hij zijn broers al hun mis-daden ook kon vergeven. Niet omdat dat nu eenmaal zo hoort, maar vanuit zijn hart!
Het houdt jou de spiegel voor.
Schaamte laat jou en mij het hoofd buigen. Toch? Vraag het: ‘O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk…’

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 maart 2011

Daniel | 36 Pagina's

Een moeilijk gebed!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 maart 2011

Daniel | 36 Pagina's