Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christen en Mondchristen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christen en Mondchristen

Bunyans Christenreis is één van de beste Engelse boeken

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het boek is in meer dan 125 talen vertaald. Al ruim 300 jaar hebben miljoenen mensen De Christenreis naar de eeuwigheid gelezen. Waarom is dit boek van John Bunyan zo bekend? Omdat Bunyan in De Christenreis precies uitlegt of je Christen bent of Mondchristen.

Het boek De Christenreis is voor velen een belangrijk middel geweest om de Bijbelse boodschap beter te leren begrijpen. Elke situatie en elke persoon in De Christenreis kun je in de Bijbel terugvinden.
Met het schrijven van De Christenreis had Bunyan twee doelen. In de eerste plaats wilde hij mensen tot Christus leiden. Hij spoorde hen aan om door de enge poort op de smalle en rechte weg naar het leven te wandelen. Want alleen als je door de enge poort bent ingegaan, ben je Christen.
Zijn tweede doel was mensen te waarschuwen om hun zaligheid niet op zandgrond te bouwen. Bunyan beschrijft hoe Onkunde en Mondchristen op weg denken te zijn naar de hemel. Maar ze bedriegen zichzelf!
Daarom blijft De Christenreis heel actueel. Ook in 2011 kan je je leven toetsen aan Christen en Mondchristen. Waaraan kun je Christen en de Mondchristen herkennen?

Christen in 2011
Bunyan beschrijft Christen als iemand vol onrust, met vuile en gescheurde kleren, met zijn gezicht afgewend van zijn eigen huis. Hij heeft een boek in zijn hand en een grote last op zijn rug. Christen huilt, leest in de Bijbel en bevend roept hij het uit: “Wat zal ik doen?”
Dat zijn ook kenmerken van de bekering. Je gaat je zonden voelen als een ondraaglijke last. Je voelt dat je zo niet door kan leven en je kunt niet meer doen wat je eerst deed.
Je hart is onrustig en je beeft bij de gedachte dat je voor de Heilige God moet verschijnen. Die onrust beheerst je leven en gaat niet over.
De Bijbel wordt het belangrijkste boek in je leven. De kerkdienst, het volgen van de catechisatie en andere plaatsen waar het Woord opengaat, worden de belangrijkste momenten van de week. Je luistert net als Christen graag naar de het onderwijs van Evangelist. Eerlijk en scherp waarschuwt Evangelist: “Vliedt de toekomende toorn!” Evangelist wijst Christen ook de weg: “Gaat in door de enge poort. Wanneer u er aanklopt, zal u gezegd worden, wat u te doen staat.”

Christen bij de poort
Christen klopt herhaaldelijk op de deur en het duurde een poos voordat Goede Wil de poort opent.
Bunyan roept op om niet moedeloos te worden als de poort dicht lijkt te blijven. Klop rusteloos en bid als een onwaardige tot God om genade!
De Heere opent op Zijn tijd de poort opdat het een wonder voor je zal zijn. Wonderen zijn zaken, waarvan je denkt dat het onmogelijk nog gebeuren zal. Je durft niet meer te rekenen op bekering omdat je het niet waard bent. Toch blijf je erom vragen, omdat de liefde tot God in je hart is uitgestort, zodat je God niet meer kunt missen.
Als Christen binnengelaten wordt, ontvangt hij onderwijs in het huis van Uitlegger. Vraag om het werk van de Heilige Geest opdat je door genade net als Christen onderwijs mag krijgen in de genade, in de verdorvenheid van het eigen hart en de kennis van de Heere Jezus. Bij het kruis verliest Christen zijn zondepak en ontvangt vrede met God door het lijden van Christus en het leven door Zijn dood. Met onuitsprekelijke vreugde vervolgt hij daarna de rechte, maar nauwe weg naar de Hemelstad.

Mondchristen in 2011
Wie de stad Verderf is ontvlucht, maar nog voor de poort ronddwaalt, is nog onbekeerd. Maar ook na de poort ontmoet Christen mensen die nooit door de poort zijn ingegaan, zoals Onkunde en Mondchristen.
Onkunde moet niets van de poort weten: “Ik heb goed geleefd, ik geef een ieder het zijne, ik bid en ik hoop dat het wel gaan zal, als ik bij de hemelpoort kom.''
Mondchristen is veel moeilijker te herkennen als ‘namaakchristen’.
Mondchristen heeft veel eigenschappen waar andere kerkmensen een voorbeeld aan kunnen nemen.
Hij heeft een goede belijdenis: “Ik weet heel goed, dat niemand iets kan aannemen, tenzij het hem van de hemel gegeven wordt: het is alles uit genade en niet uit de werken. Ik zou u wel honderd Schriftplaatsen kunnen opnoemen om dat te bewijzen!”
Maar toen Christen het leven van Mondchristen onderzocht, bleek dat hij een oppervlakkig en zondig leven leidde.
Als je een Mondchristen bent in 2011, luister je graag naar een goede preek. Soms ben je er van onder de indruk en bewogen. Je bent serieus en betrokken bij je kerk. Je leest Daniël regelmatig en je leest ook wel eens een goed boek of een bekeringsgeschiedenis. Je beseft dat je er niet zomaar op los kunt leven. Je voelt je schuldig over misstappen in je leven. Je zingt graag een Psalm en een geestelijk lied op de JeV of op een koor. Je hebt gemerkt dat het niet makkelijk is om met verkeerde gewoontes te breken. Daar bid je ook om. Je weet goed dat de Bijbel zegt dat we uit genade zalig moeten worden en dat God je moet bekeren.
Toch heb je het als Mondchristen goed naar je zin op aarde. Je geniet volop van de prettige dingen die het leven biedt. Je vrienden zijn als het er op aan komt belangrijker dan de Heere. De ontspanning van een avondje sporten gaat boven een kerkdienst. Een verjaardag gaat voor de catechisatie. Je uiterlijk, je kledingkast, je studie, je vriend, vriendin of de wintersport zijn net belangrijker dan je bekering. Voor je hobby maak je tijd vrij, maar voor het gebed ben je vaak te moe.
Onbewust vind je jezelf iets beter dan al die jongeren die het met Gods geboden niet serieus menen.
Je houdt niet van een oppervlakkig preek en van een lichte godsdienst moet je niets hebben. Maar je ligt niet wakker als je ‘s avond uit je Bijbeltje in Mattheüs 3 leest: Vliedt de toekomende toorn! En: Gaat in door de enge poort!

Hemel of hel?
Aan het einde van De Christenreis beschrijft Bunyan hoe het met Christen en Mondchristen afloopt.
Toen de poorten van de hemel opengingen werd Christen toegeroepen: “Gaat in in de vreugde uws Heeren!” Vol verwondering riep hij het uit: “Dankzegging, eer, heerlijkheid en kracht zij Hem Die op de troon zit en het Lam tot in eeuwigheid!”
Ook Onkunde en Mondchristen klopten op de hemelpoort. Ze waren vast overtuigd dat ze binnengelaten zouden worden. Maar de hemelpoort bleef gesloten en op bevel van de Koning werden ze weggevoerd naar de eeuwige rampzaligheid. “En zo zag ik,” zo besluit Bunyan, “dat er een weg naar de hel was zowel van de hemelpoort af, als vanaf de stad Verderf.” Ben jij Christen of Mondchristen?

Volgende keer: De Christinnereis

---
Wie was John Bunyan?
Bunyan leefde in Engeland en werd geboren in 1628. In zijn jeugdjaren leefde hij heel goddeloos. Hij was ketellapper van beroep. Na zijn huwelijk, verbeterde hij zijn leven wel, maar pas later kwam hij tot bekering. Bunyan werd predikant en schreef boeken die nog steeds veel gelezen worden. Zijn bekendste werken zijn De Christenreis en De Christinnenreis naar de eeuwigheid en De Heilige oorlog.
Deze boeken zijn een ‘allegorie’. Dat betekent dat het verhaal niet echt gebeurd is, maar een verborgen betekenis heeft, waaruit lessen zijn te leren. Bunyans Christenreis is één van de beste werken uit de Engelse literatuur. Twee keer heeft hij langdurig gevangen gezeten omdat hij weigerde terug te keren naar de kerk van Engeland en te stoppen met preken. De tweede periode duurde zeven jaar en was heel zwaar; hij leefde in strenge afzondering. Zijn leven heeft hij beschreven in het boek Genade overvloeiende voor de grootste der zondaren. John Bunyan werd 60 jaar oud en heeft 13 jaar in de gevangenis gezeten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 2011

Daniel | 40 Pagina's

Christen en Mondchristen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 2011

Daniel | 40 Pagina's