Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De goede volgorde?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De goede volgorde?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op catechisatie kwam naar voren dat de Bijbelboeken niet op chronologische volgorde staan. Bijvoorbeeld Job speelt zich af in de tijd van Mozes, maar staat later in volgorde van Bijbelboeken in het O.T. Hoe is deze volgorde ontstaan? Op welke manier staan de Bijbelboeken wel in chronologische volgorde? Anja

Misschien had je deze vraag gelijk op catechisatie kunnen stellen toen het behandeld werd. Er zijn meer jongeren en ouderen die wel eens vragen hebben over de volgorde van de Bijbelboeken.
Als het gaat om het Oude Testament kunnen we zeggen, dat er veel tijd zit tussen de periode dat Mozes leefde en Maleachi leefde.
De eerste Bijbelboeken van Mozes had men onder het Joodse volk al vroeg op schrift. De profeten zijn daarna gevolgd. In de Hebreeuwse Bijbel vind je die dan ook na de Thora – de boeken van Mozes.
Onder de profeten vallen in de Hebreeuwse Bijbel ook de boeken Jozua, Richteren, Samuel, Koningen (vroege profeten). Verder de schriftprofeten (Jesaja, Jeremia, Ezechiël en de twaalf kleine profeten). De overige boeken in het hebreeuwse Oude Testament vind je onder de zogenaamde geschriften in de volgorde Psalmen, Job, Spreuken, Ruth, Hooglied, Prediker, Klaagliederen, Esther, Daniël, Ezra, Nehemia, Kronieken. De volgorde is in zekere zin historisch en per soort.
Toen het Oude Testament in het Grieks werd vertaald, koos men voor een zakelijke volgorde. Eerst de boeken van Mozes, daarna de historische boeken, de dichterlijke boeken (waaronder Job valt) en dan de profeten. Deze volgorde is bepalend geweest ook voor de vertaling van het Oude Testament in andere talen.
In het Nieuwe Testament is de volgorde historisch (Evangeliën, Handelingen), daarna de brieven van Paulus van groot naar klein, en eerst de brieven aan de gemeenten en dan aan personen (zoals Timotheüs).
De brieven van de andere apostelen volgen op de brieven van Paulus en tenslotte het apocalyptische boek Openbaring. Ook hier de meer zakelijke indeling.

Beter begrijpen
Een chronologisch lijstje van de Bijbelboeken geven, is eigenlijk niet mogelijk. Zo kom je in Samuel ook geschiedenissen tegen die je ook in de Kronieken leest. De profeten traden op tijdens de periode waarin koningen regeerden over wie je ook leest in Koningen en Kronieken. Toch is de tijd waarin profeten profeteerden van belang als je de profetieën leest om het beter te begrijpen. Vaak staat in het boek van een profeet onder de regering van welke koningen ze werkten.
Bij Paulus brieven is het van belang aan welke gemeente hij schrijft.
Wat is dat voor gemeente? Daarover kun je veelal in Handelingen lezen, maar ook in de eerste hoofdstukken van Openbaring. De kanttekeningen kunnen je daarbij ook helpen. Lees en bestudeer zo de Bijbel want de Heere gebruikt dat als middel om bekeerd te worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2011

Daniel | 32 Pagina's

De goede volgorde?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2011

Daniel | 32 Pagina's