Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Antwoord op je vragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Antwoord op je vragen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen heiligmaking en rechtvaardigmaking?

Het is enorm belangrijk dat je het verschil weet tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking. Sommige mensen denken dat heiligmaking helemaal niet zo belangrijk is. Als je maar gerechtvaardigd bent. Anderen gooien rechtvaardigmaking en heiligmaking op een hoop. Dan moet je juist weer heel veel doen om zalig te worden. Met allebei doe je het werk van Christus tekort.
Span je daarom een beetje in om hierover na te denken!
Rechtvaardigmaking en heiligmaking zijn allebei gaven van God. Het is pure genade als zondaren worden gerechtvaardigd en geheiligd door het werk van de Heere Jezus. En ook al zal een gelovige dat niet zo ervaren, rechtvaardiging en heiliging beginnen door Gods genade op dezelfde tijd in een mens. Geen van beide kan gemist worden. Opdat gelijk de zonde geheerst heeft tot den dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere (Romeinen 5: 21). Jaagt de vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zien zal (Hebreeën 12: 14).
Toch is rechtvaardigmaking niet hetzelfde als heiligmaking. Rechtvaardigmaking is de toerekening van de gerechtigheid van Christus waardoor een zondaar rechtvaardig is voor God. Heiligmaking is Gods werk in de gelovige, waardoor hij wordt gereinigd van de smet en de macht van de zonde, hoewel zelfs de allerheiligste in dit leven maar een klein beginsel heeft van deze nieuwe gehoorzaamheid (Heidelbergse Catechismus vraag en antwoord 114).
Onze beste werken zijn onvolkomen en met zonden bevlekt.
De gerechtigheid die de gelovige heeft door rechtvaardigmaking, is niet van hemzelf maar van Jezus Christus. Het is, zoals de Bijbel zegt in Genesis 15: 6, een toegerekende gerechtigheid, die de gelovige mag kennen door het geloof. In de rechtvaardigmaking tellen ons werken helemaal niet mee, alleen het geloof is nodig. In de heiligmaking is de heiligheid van Christus, Zijn vervulling van de wet onmisbaar. Maar de vrucht van de Heilige Geest komt, als het goed is, ook steeds meer naar buiten in liefde, blijdschap,vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid (Galaten 5: 22). God vraagt de gelovigen te strijden en te waken, te bidden en te strijden.
De rechtvaardigmaking is compleet.
Een mens is helemaal gerechtvaardigd op het moment dat hij wordt wedergeboren en hem het geloof wordt geschonken. De heiligmaking is onvolkomen en zal nooit volmaakt zijn totdat we in de hemel zijn. In de heiligmaking zal wel een voortdurende groei zijn. Het hart zal meer en meer opgewekt worden om heilig voor God te leven.
Rechtvaardigmaking geeft ons een recht op de hemel. Heiligmaking maakt ons geschikt voor de hemel en bereidt ons voor om ons te verblijden op het ogenblik dat we daar zullen zijn.
Het zijn belangrijke Bijbelse zaken die moeilijk in zo’n kort antwoord te vatten zijn. Laat het je aansporen je zaligheid in de Heere Jezus te zoeken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 mei 2012

Daniel | 36 Pagina's

Antwoord op je vragen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 mei 2012

Daniel | 36 Pagina's