Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kloppend hart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kloppend hart

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kloppend hart

God is naar de aarde gekomen, heeft rondgetrokken, is gestorven, opgestaan en naar de hemel gegaan. Dat heeft Jezus gedaan. “Absurd, onmogelijk,” zeggen velen in Nederland. En jij gelooft dat echt? Als iemand je deze vraag stelt, heb je heel wat uit te leggen. Wel mooi dat je dan de gelegenheid krijgt om over het hart van het christelijk geloof te praten: Jezus Christus en Die gekruisigd.
In Klopt het wel helpt dr. M.J. Kater je met het beantwoorden van kritische vragen over Jezus. Hij bespreekt de belangrijkste meningen over Jezus. Misschien punten waar je nog nooit over nagedacht hebt, maar die wél leven in de wereld om ons heen. Zoals dat Jezus gewoon een wijsheidsleraar was, vergelijkbaar met de Boeddha, Mohammed of Confucius. Of dat de opstanding een waandenkbeeld was van de discipelen, ontstaan in een depressie na de kruisiging. Kater komt niet met snelle antwoorden die het probleem uit de weg gaan, maar gaat grondig in op de vragen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de verslagen van de opstanding in de brieven van Paulus en de evangeliën betrouwbaar zijn. Ook puur rationeel gezien is de daadwerkelijke opstanding van Jezus uit de dood de beste verklaring voor de opstandingsverhalen.
Uitgebreide discussies worden in Klopt het wel op een toegankelijke manier beschreven. Het is handig dat na ieder hoofdstuk een puntsgewijze samenvatting staat, zodat je de belangrijkste punten makkelijker kunt overzien. Dat is ook erg handig voor een bespreking op een studentenkring. Het boek is hiervoor erg geschikt en biedt voldoende stof voor een paar inhoudsvolle avonden waarbij de kern van het christelijk geloof centraal staat. Natuurlijk brengen redelijke argumenten je niet tot het geloof, maar ze kunnen wel barrières bij kritische mensen wegnemen. Misschien loop je met vragen waar je in je studie door aan het twijfelen wordt gebracht en geeft dit boekje hier zelfs antwoorden op.


dr. M.J. Kater, Klopt het wel...?!
Over het hart van het christelijk geloof (Apeldoorn: De Banier 2012)
ISBN 9789033632211;
158 blz.; € 9,95

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 september 2012

Daniel | 32 Pagina's

Kloppend hart

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 september 2012

Daniel | 32 Pagina's