Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een levensbelangrijk Boek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een levensbelangrijk Boek

In de Bijbel maakt God Zich bekend

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik zou zo graag de Bijbel willen lezen en begrijpen, maar steeds heb ik het weer druk en vraagt alles mijn aandacht. Hoe, waar en wanneer moet ik Bijbellezen? Een hele belangrijke vraag. Zeker in deze tijd, waarin onze hoofden gevuld zijn met beelden.

Maarten Luther had ook van die hele drukke dagen. Maar juist op zulke dagen maakte hij nog meer tijd vrij om de Bijbel te openen en de Heere te bidden. Juist dan had hij het nodig, wist hij. Misschien lees je weinig of niet in je Bijbel, of raffel je het snel even af. Je kunt daar verschillende redenen voor hebben. Je hebt misschien geen tijd of zin, of je vindt de Bijbel zo moeilijk om te begrijpen.

Dynamiet
Maar, vergeet niet dat er één heel belangrijke reden is om juist wel de Bijbel te lezen: het kan je leven redden! De Bijbel is het Woord van God. Het is een brief van God aan jou.
De Bijbel is ook geen gewoon boek. In de Bijbel maakt God Zich bekend. De Bijbel is een krachtig boek. Ogenschijnlijk heel gewoon, maar toch bijzonder. Een ontelbare groep mensen in de eeuwen achter ons hebben steeds de kracht van Gods Woord ervaren in hun leven. In de Bijbel spreekt God tot je. Het Woord van God is heel krachtig. Krachtig als dynamiet! Het is zo sterk, dat het hardste hart eronder verbreekt, het koudste hart wordt verwarmd en het vuilste hart erdoor wordt gereinigd (Hebreeën 4:12).

Zaligmaker
Als je dat beseft, zal je ook begrijpen dat je de Bijbel niet dicht moet laten. Geen dag! Maar dit betekent ook dat je de Bijbel met aandacht moet lezen. De Heere Jezus zegt: Onderzoekt de Schriften, want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen (Johannes 5: 39). In de Bijbel lees je Christus. Wie Hij is, wat Hij gedaan heeft en wat Hij doet! Dat de Bijbel soms moeilijk is, is waar. Maar ook weer niet. De Bijbel is vaak heel duidelijk, maar dat past niet zo bij jouw en mijn hart. De Bijbel benoemt dat wij zondaar zijn.
Maar gelukkig werkt de Heilige Geest in het verborgen in de harten van mensen. Ook in de harten van jongeren! De Heere vertelt in de Bijbel over Zijn plan om zondige mensen terug te brengen bij Hem. De Weg naar Hem heet Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden (Mattheüs 1: 21). Zoek steeds in de Bijbel naar Christus.
Wat spreekt de Bijbel rijk en in veel verschillende beelden over Hem. Wat een rijk boek. Laat je de Bijbel dicht? Je speelt met vuur. Open je de Bijbel elke dag? Ga daar mee door. Doe het biddend. De Heere laat geen bidder in de steek (Mattheüs 7: 10).


In vier artikelen denkt Daniël met jou mee over het lezen van de Bijbel.

1. Persoonlijk Bijbellezen
2. De Bijbel in het gezin en het gesprek daarover
3. Bijbelstudiemethoden
4. Jongeren over Bijbellezen


Stil voor de Heere
God werkt in de stilte. Stil zijn voor de Heere is dus van levensbelang. Een paar handreikingen voor jou:

 Maak een afspraak Zoek de stilte op een vast moment. Bijvoorbeeld ’s morgens, in de middag of ’s avonds.
 Neem genoeg tijd Maak 15 minuten van tevoren vrij en blijf bij je standpunt hierover.
 Zorg voor een stille vaste plaats Zoek naar een plek waar je alleen kunt zijn en je niet wordt gestoord.
 Bid met een open Bijbel Gebruik je Bijbel voor gebed. Uit Gods Woord leer je kennen wat Gods wil is. Bidden en Bijbellezen horen dicht bij elkaar.
 Word stil voor de Heere Zorg dat je niet meer gejaagd bent, want dan kun je niet bidden. Kom tot rust, lees bijvoorbeeld een Psalm of luister naar goede muziek.
 Strijd tegen afdwalende gedachten Afdwalen kun je tegengaan. Benoem het voor God in je gebed. Bid als je wakker en fit bent. Bid hardop, of fluisterend.

Kijk ook op www.puntuit.nl/stilletijd


Tips om zelf de Bijbel te lezen
 Lees niet zomaar willekeurig, maar volg een lijn (vanuit een Bijbelrooster of een dagboek).
 Lees de Bijbelgedeelten in hun verband. Er zit een rode draad in Gods Woord.
 Vergelijk Bijbelgedeelten met elkaar. De delen staan niet los van elkaar. Er is sprake van heilsgeschiedenis. De Heere gaat in de Bijbel door met Zijn werk.
 Lees kleine stukjes.
 Lees eerst het stukje door en stel vervolgens vragen aan de tekst.
• Wat staat er in de tekst?
• Wat is de betekenis? In welke context staat het stuk? Wat wilde de auteur zeggen?
• Wat heeft de tekst jou te zeggen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2012

Daniel | 36 Pagina's

Een levensbelangrijk Boek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2012

Daniel | 36 Pagina's