Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Seth

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Seth

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Adam bekende wederom zijn huisvrouw en baarde een zoon en zijnoemde zijn naam Seth.Genesis 4: 25

Seth is de derde zoon van Adam. Hij werd geboren na de dood van Abel. Bij de naamgeving zegt Eva: God heeft mij een ander zaad gesteld in plaats van Abel, want hem heeft Kaïn gedood. De naam Seth heeft verband met het woordje ‘vervanging’. Waarschijnlijk betekent zijn naam ‘God stelt in de plaats van’. De duivel heeft gejuicht na de dood van Abel. Hij dacht dat het godvruchtige zaad nu uitgeroeid was. Van het nageslacht van Adam en Eva bleef alleen Kaïn over. En Kaïn de doodslager was een dienaar van hem. Maar de Heere zet de beloofde lijn weer voort. De Heere Jezus zal geboren worden. Dat houdt de duivel echt niet tegen.

Gouden draad
Zijn vader Adam is al honderddertig jaar als Seth geboren wordt. We lezen dit in Genesis 5. Dit is het boek van Adams geslacht. Het is opmerkelijk wat we lezen in het derde vers: En Adam leefde honderd en dertig jaar en gewon een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld, en noemde zijn naam Seth. Seth was ook een zondaar. Hij werd geboren naar de gelijkenis van Adam en niet naar het beeld van God. Maar in het geslacht van Seth kunnen we zien wat Gods genade vermag. In Genesis 5 wordt de heilige linie beschreven. Er loopt een gouden draad door het geslacht van Seth. We missen hier het geslacht van Kaïn. Zijn geslacht stond al beschreven in hoofdstuk 4. In zijn geslacht vinden we een enorme geestelijke achteruitgang. Naar de wereldse maatstaven doet Kaïn het goed. Het is een aaneenschakeling van rijkdom, uitvindingen en machtsvertoon. We lezen van een vader dergenen die tenten bewoonden en vee hadden. In het geslacht van Kaïn vinden we de vader van allen die harpen en orgelen handelden. We vinden in het geslacht van Kaïn de leermeester van alle werker in koper en ijzer. We lezen ook van het machtsvertoon van Lamech. Voor de wereld had Kaïn het dik voor elkaar.

Dienst van de Heere
In het geslacht van Seth lezen we niet van al deze dingen. Blijkbaar zijn de nakomelingen van Seth niet vele wijzen en machtigen naar het vlees. Seth mocht zich verwonderen over hetgeen God heeft uitgevonden. Zulke dingen zijn in het hart van mensen niet opgeklommen. Waar ben jij vol van? Het is niet zo belangrijk of we in de wereld een vooraanstaande plaats bereiken. Het gaat er maar om of ons leven mag staan in dienst van de Heere.
In de dagen van zijn zoon Enos begint men de naam des HEEREN aan te roepen. Er wordt opnieuw een begin gemaakt met de openbare erediensten in gebed en offers. Adam en Eva, Kaïn en Abel waren daar al mee begonnen. Er is niets wat zo snel in verval raakt dan de dienst van de Heere. Kom je uit een geslacht waar de openbare erediensten hoog staan aangeschreven? Waardeer het maar.
De naam van Seth wordt ook genoemd in Lukas 3: 38. Hij is een van de voorvaderen van de Heere Jezus: Den zoon van Enos, den zoon van Seth, den zoon van Adam, den zoon van God. Ook na de geboorte van de Heere Jezus blijven er twee soorten geslachten. Bij welke familie hoor jij? Bedenk dat de Heere zelfs tegen Kaïn heeft gezegd: Is er niet, indien gij wel doet, verhoging? En zo gij niet wel doet, de zonde ligt aan de deur.

ds. A. Schot


Lezen
Genesis 4: 17-26.
1. Zijn uitvindingen af te keuren?
2. Hoe komt het dat er zulke grote verschillen zijn in bepaalde geslachten?
3. Wat betekent de uitdrukking: ‘Genade is geen erfgoed’?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 november 2012

Daniel | 36 Pagina's

Seth

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 november 2012

Daniel | 36 Pagina's