Alleen uit genade, om Jezus wil...
Een klop op de deur van je hart
Je ziet het voor je. Twee vechtende jongens op een schoolplein. De ene is sterker dan de andere. Die ene gaat winnen. Eerst genade zeggen, sist hij. Nooit, schreeuwt de ander. Nee, je geeft je niet zomaar gewonnen!
Eenzijdig
Het woord ‘genade’ is overbekend. Aan het eind van je gebed zeg je het vaak: “alleen uit genade, om Jezus wil. Amen.” Wat betekent ‘genade’ eigenlijk? Letterlijk betekent het ‘zich neerbuigen’. Denk aan een vader die door z’n knieën gaat en zijn zoontje troost, die gevallen is. Nu buigt God Zich neer in Zijn Zoon over een arme zondaar. Over nederbuigende goedheid gesproken! Genade komt alleen van Boven. Het is eenzijdig. Genade heeft ook de betekenis van ‘gunst bewijzen’. Je zingt het vast weleens in de kerk: ‘de vrije gunst, die eeuwig Hem bewoog...’
Verkiezend
Gods kinderen worden ‘uit genade zalig’ (Ef. 2: 5). Het is verkiezende genade. God maakt verschil waar het niet is. We liggen en we gaan verloren, maar de Heere raapt de Zijnen op, omdat Hij genadig zal zijn, wien Hij zal genadig zijn (Ex. 33: 19). Erger je niet aan genade. Weet dat als God je voorbijgaat, je helemaal niets te zeggen hebt. Dan moet jouw hand op je mond.
Genade door recht
Genade gaat nooit ten koste van Gods rechtvaardigheid. Een aards rechter verleent alleen gratie via de rechtszaal. Heb jij je Rechter al om genade gebeden? (Job 9: 15) O, wat een wonder als je de voeten van de hemelse Rechter mag natmaken met je tranen: ‘Gij zijt volmaakt, Gij zijt rechtvaardig, Heere’. Dan mag ik het voor God verliezen. Dan geef ik het Hem gewonnen. Dat is genade door recht!
Onverdiend
Juist voor doodschuldigen krijgt dit woord zoveel betekenis, want genade staat tegenover schuld. Gods Geest maakt plaats voor dit woordje van zes letters. Genade ontvangt een goddeloze op het schavot. Dan word jij de dader: ik heb gezondigd tegen den Hemel en voor u (Luk. 15: 21). Wat ik verdiend heb - de dood - dat krijg ik niet. Wat ik niet verdien, het leven, dat krijg ik. God is het aan niemand schuldig, en zeker aan mij niet! Smeek: O, God, zijt mij zondaar genadig (Luk. 18: 13).
Alleen in Christus kan God genade bewijzen. Deze genade is duur betaald. Het kostte het leven van de Borg. Door Zijn bloedende wonden is er genade voor genade (Joh. 1: 16). Genade is om niet te krijgen, je kunt het niet verdienen. Genade staat juist tegenover werken, doen, laten… Juist het onverdienstelijke geef ruimte. Daarom kan het nog! De Borg is echt vol van genade en waarheid (Joh. 1:14). Het is nog genadetijd! De Heere laat deze genade aanbieden, zelfs aan de grootste van alle zondaren. Alexander Comrie spreekt over de ‘pardonbrief’ die de Heere in de prediking laat afkondigen. Gebruik daarom de genademiddelen, in afhankelijkheid van de werking van Gods Geest. (DL. 3/4, 17).
Opwas in de genade
Gods kinderen hebben opwas in de genade nodig (2 Petr. 3: 18). Alles wat leeft groeit immers. Zo neemt geestelijk leven ook toe, als het goed is (DL 5 p. 17). Alleen denk niet dat Gods nieuwgeboren kinderen steeds geloviger en bekeerder worden. Na ontvangen genade blijven ze zondaars. Maar hoe meer zelfkennis, hoe meer kennis van de Middelaar. Hij moet wassen, maar ik minder worden. (Joh. 3: 30). Gods kind verlangt vruchten voort te brengen tot Gods eer. Welke? Calvijn zegt zo mooi: weet je wie het verst gevorderd is in de genade? Hij die het meest vernederd is. De hoogste stand in de genade is: ootmoed!
Genadewonder
John Bradford, een Engelse martelaar, woonde aan de weg die naar de galg te Tyburn leidde. Elke keer wanneer een misdadiger voorbij zijn huis kwam op weg naar de terechtstelling, boog Bradford zijn knieën en beleed: “Het is dankzij Gods genade, anders ging daar John Bradford.” Zo blijft genade een wonder, tot de laatste snik. Genade brengt een bedelaarsvolk straks voor eeuwig thuis! Zul jij dan door genade meezingen: ‘door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen?’
S.W. Janse
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 april 2013
Daniel | 32 Pagina's