Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet-christelijke vrienden: een wereld van verschil

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet-christelijke vrienden: een wereld van verschil

Schakel in het doorgeven van Gods Woord

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is het belangrijk om met onchristelijke mensen om te gaan? Bestaat een echte vriendschap met een onchristelijk iemand wel? Welke gevaren liggen op de loer? Robert Lukasse, Dorieke Meijer en Paula Vergunst over hun ervaring met niet-christelijke vrienden.

Welke contacten hebben jullie met niet-christelijke vrienden?
Dorieke: “Wie noem je een vriend? Dat is een vraag die mij best wel bezighoudt. Iedereen noemt iedereen tegenwoordig maar vriend. Voor mij is belangrijk aan een vriendschap dat je het goede voor elkaar zoekt. Ik ontmoet niet-christelijke mensen tijdens mijn studie en mijn werk op de universiteit. Met sommigen van hen heb ik meer dan oppervlakkig contact.
Paula: “Ik ben net uit Amerika naar Nederland verhuisd. In Amerika ontmoette ik niet-christelijke mensen op de universiteit. Ook op mijn werk als logopedist ga ik om met niet-christelijke collega’s, met wie sommigen wat intensiever.”
Robert: “Ik zat vanaf mijn twaalfde op de scouting, waar bijna niemand christelijk is. Op de scouting ging je intensief met elkaar om, vergelijkbaar met hoe je met vrienden omgaat. Maar dat wordt nu ik ouder word wel minder, omdat je steeds meer gaat merken dat je op de belangrijkste punten niet op één lijn zit met elkaar. Verder zijn mijn klasgenoten op de opleiding fysiotherapie allemaal onchristelijk.”

Is het belangrijk om met niet-christelijke mensen om te gaan?
Dorieke: “Ja. Het leert je in ieder geval dat we allemaal gelijk zijn in onze zoektocht in het leven; dat we dezelfde twijfels en vragen hebben. Iedere keer als ik met niet-christelijke mensen omga, verbaast het me, dat we zoveel op elkaar lijken. Dit bevestigt voor mij wat we belijden; we zijn allemaal door dezelfde God geschapen. Door middel van vriendschappen met niet-christelijke mensen kun je hen het Evangelie doorgeven. Ze zien bijvoorbeeld dat christejij keuzes maakt op grond van Gods Woord en dat je gelooft dat je leven in Gods hand ligt. Omgang met niet-christelijke mensen zet mij aan het denken over de kernpunten van het christelijke geloof.”
Paula: “Ja, het is belangrijk om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn. Hiervoor is het wel nodig dat je stevig in je schoenen staat en persoonlijk ook iets kent van het ware geloof.”
Robert: “Je ontkomt er niet aan om met niet-christelijke mensen om te gaan, omdat wij een minderheid zijn. Omgang met niet-christelijke mensen is zeker niet verkeerd, omdat het belangrijk is om te weten wat er leeft en omdat je deze contacten kan gebruiken om te getuigen.”

Wat vinden jullie moeilijk in de omgang met niet-christelijke vrienden?
Robert: “Vooral toen ik jonger was, vond ik het soms lastig, omdat ik toen zelf ook nog zoekende was. Je bent dan makkelijker geneigd om mee te doen, dan wanneer je echt weet wat je gelooft. Verder denk je over belangrijke punten verschillend. Tijdens mijn opleiding merk ik dat bijvoorbeeld wanneer de evolutietheorie als uitgangspunt wordt genomen of wanneer het over seksualiteit gaat.”
Paula: “In Amerika ontmoette ik veel moslims. Ik vond het heel lastig dat je veel dingen deelt, zoals je visie op ethische zaken, een nette levensstijl en het geloof in één God. Dan lijkt het soms dat je heel dichtbij elkaar staat, maar zodra je het hebt over Jezus Christus als Zoon van God en Verlosser, merk je ineens hoe ver je bij elkaar vandaan staat. Ook vind ik vaak moeilijk bij seculiere mensen dat ze je zo vrij laten: ‘leuk voor jou dat jij dat gelooft’. Dan lijkt het alsof je elkaar vrij laat. Maar zodra je verder

“Omgang met niet-christelijke mensen zet mij aan het denken over de kernpunten van het christelijke geloof”

spreekt en ze gaan vragen of je in een hel gelooft, ervaar je een grote kloof. Overigens vind ik het heel belangrijk om niet over de hel te beginnen, maar juist over de hoopgevende kant van het geloof, namelijk dat Jezus Christus naar deze aarde is gekomen is om Zijn volk zalig te maken van hun zonden.”
Dorieke: “Moeilijk vind ik dat je elkaar niet herkent in de diepste vervulling van het leven. De zoektocht, vreugde en het vertrouwen naar en in God kun je niet delen.”

Zijn er gevaren in de omgang met niet-christelijke vrienden?
Paula: “Ja, als je verlegen bent om ervoor uit te komen wat je gelooft, ben je sneller geneigd om meegetrokken te worden. Daarom is het heel erg belangrijk dat je op school en in de kerk leert wat we geloven en hoe je kunt reageren op vragen van niet-christelijke mensen.” Dorieke: “Zonden die niet-christelijke mensen doen (maar niet als zonden zien) leven ook in je eigen hart. Het is gevaarlijk als de vriendschap te gezellig wordt, dat je zelf geen nee meer zegt tegen zonden. Daarom is belangrijk dat je ook christelijke vrienden hebt, hoewel zij jou ook niet kunnen beschermen tegen de zonden. Vriendschappen met niet-christelijke mensen doen meer met je dan je soms denkt. Hun invloed merk je bijvoorbeeld in je gedachtegang; het idee dat je je leven in je eigen hand hebt en je zelf bepaalt wat je doet. Daarmee verlies je de afhankelijkheid van de Heere uit het oog. Contacten met niet-christelijke mensen kunnen je aan het twijfelen brengen. Daarom is het gebed heel belangrijk voor jezelf en voor je niet-christelijke vrienden.”
Robert: “Vooral als nog niet weet waar je zelf voor staat, word je snel verleid tot dingen die niet aan Gods norm voldoen, zoals meegaan naar feestjes, gesprekken over voetbal, het luisteren naar verkeerde muziek. Hoe gezelliger het is onder elkaar, hoe moeilijker het is om grenzen te trekken.”

“Vriendschappen met niet-christelijke mensen doen meer met je dan je soms denkt”

Hoe reageren jullie vrienden erop dat je christelijk bent?

Dorieke: “Zelf ervaar ik dat anderen, naast een aantal vooroordelen, het vaak mooi en bijzonder vinden dat ik christelijk ben. Zo vertel ik bijvoorbeeld dat ik niet op zondag werk en blij ben dat Gods geboden ons beschermen en rust geven. Tegelijkertijd geef ik eerlijk aan dat ik het natuurlijk ook wel eens lastig vind, bijvoorbeeld als de stress voor een opdracht door mijn lijf giert. Doe je ook niet heiliger voor dan je bent.”
Robert: “De één vindt het bijzonder dat ik geloof en heeft respect en daar blijft het bij en een ander wil er nog wel eens over doorpraten. Maar de meesten hebben een houding van: ‘wat jij wil geloven is prima, maar hou het vooral voor jezelf’. Op mijn opleiding weten de jongens met wie ik omga, dat ik christelijk ben. Als ze in de pauze filmpjes kijken op YouTube met seksueel getinte scènes, zeggen ze tegen mij dat ik daar maar niet naar moet kijken, omdat dit niet bij mijn geloof past. Daarin houden ze rekening met me. Ze merken toch dat je anders bent, bijvoorbeeld door je manier van praten en de onderwerpen waarover je praat. Ook letten ze erop dat ze niet vloeken, waar ik bij ben.”
Paula: “Mensen die in niets geloven lijken op het eerste gezicht makkelijk te benaderen, maar vinden het geloof al snel iets fundamenteels en beangstigends, waardoor ze afhaken. Bij mensen met een sterk geloof zoals moslims zijn vaak veel overeenkomsten, maar ontstaat een kloof als je zegt dat het in het christelijk geloof om de Heere Jezus als Verlosser gaat.”

Welke tips hebben jullie?
Dorieke: “Ga ontspannen met nietchristelijke mensen om. Je kan soms heel enthousiast aan zo’n contact beginnen en vervolgens het gevoel hebben dat je tegen een muur aan loopt wat betreft het doorgeven van het Evangelie. Dan is het goed om te bedenken dat je slechts een schakel hoeft te zijn om Gods eigen Woord door te geven.” Paula: “Wees niet bang voor wat je gelooft. Zorg ervoor dat je de Bijbel goed kent. Het uit je hoofd leren van Bijbelteksten kan heel behulpzaam zijn. Blijf altijd beleefd en probeer op basis van de Bijbel te beargumenteren waarom je dingen vindt. En onderstreep je woorden met je daden en levensstijl; het zijn beide getuigenissen!”
Robert: “Ik denk dat het een illusie is om te denken dat je ooit een echte vriendschap met een onchristelijk iemand kunt krijgen. Een christen leeft - als het goed is - voor het eeuwige en een onchristelijk iemand voor het tijdelijke. Dat is een wereld van verschil.”


Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 mei 2013

Daniel | 32 Pagina's

Niet-christelijke vrienden: een wereld van verschil

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 mei 2013

Daniel | 32 Pagina's