Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toevlucht nemen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toevlucht nemen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je hebt het vast eens gezien. Een kip met kuikentjes scharrelend over het erf. Plotseling is er gevaar. Je ziet het voor je ogen gebeuren. De kip doet haar vleugels en roept… en alle kuikentjes verdwijnen vlug onder haar vleugels. Geen gevaar kan hen meer treffen. De kuikentjes zoeken hun toevlucht en bescherming bij hun moeder. Daar zijn ze veilig.

Ook in de kerk hoor je de uitdrukking: “Hebt u en jij de toevlucht al tot Christus genomen? We moeten tot Christus vluchten.” In de Bijbel gaat het over een Toevlucht zoeken en vinden. Boaz gebruikt het beeld van de kip ook als hij zegt dat Ruth tot de HEERE is gekomen om toevlucht te nemen onder de schaduw van Zijn vleugelen (zie kader). Wat wordt bedoeld met: ‘toevlucht nemen’?

Geloof
In de Bijbel worden verschillende woorden gebruikt om te vertellen wat geloof is. Er is een heel mooi boekje van Alexander Comrie met de titel ‘Het ABC- des geloofs’. Hij bespreekt in dit boekje verschillende woorden die synoniemen zijn voor geloven, bijvoorbeeld dorsten en honger hebben.
Toevlucht nemen is een ander woord voor geloven. Je kent de uitdrukking ‘toevluchtnemend geloof’ wel. Als je kanttekening 21 van Ruth 2: 12 leest, staat er dat toevlucht nemen, ‘betrouwen’ betekent.

Gevaar
Je hoort in deze uitdrukking het woord ‘vluchten’. Wanneer gingen de kuikens op de vlucht naar hun moeder? Toen ze de roep van hun moeder hoorden en ze gevaar zagen.
Toevlucht nemen, veronderstelt gevaar. Je kunt de foto’s van honderden vluchtelingen in je gedachten nemen. Zij vluchten voor oorlogsgevaar of honger. Ook jij bent in gevaar. Je bent in gevaar om verloren te gaan.
Heb je dit al gezien? Je eigen hart is zondig en onrein en de wereld vindt aansluiting in jouw hart. De satan probeert je weg te roepen van God en Zijn dienst. Juist nu je in gevaar bent, roept Christus je. Heb je al gehoor gegeven aan zijn lokstem als je in je Bijbel leest en in de kerk zit?
Allen die ‘in hun zonden en ellenden zich tot Hem ter genezing wenden’, (Psalm 147: 2 berijmd) zal Hij niet verwerpen. Hij ontvangt zondaren die zonder Hem niet meer kunnen en willen leven.

Betrouwen
Denk eens aan de bloedvloeiende vrouw (Markus 5). Twaalf jaar was ze ziek. Zij zoekt in eerste instantie bescherming bij ‘anderen’. Als de Heilige Geest in je leven werkt, herken je dit. Waar zoekt je al niet genezing voor je zondekwaal! In het goed doen. In je leven te verbeteren, het lezen van goede boeken, enzovoort.
Maar dan hoort ze van Jezus (vers 27). Dat verandert alles! Ze kan het thuis niet langer houden en ze raakt de Heere Jezus van achteren aan (vers 28). Ze zoekt genezing en bescherming bij Hem alleen. Ze neemt tot Hem de toevlucht. Deze vrouw mocht niet eens onder de mensen komen. Hier zie je dat het geloof alle hindernissen overwint. Christus hoeft niets te zeggen, maar al zou ze Hem alleen van achteren aanraken, zo zal ze gezond worden. Doet ze het niet, dan betekent dit voor haar de dood. Neem jij niet de toevlucht tot Christus, dan betekent dit ook voor jou: de (eeuwige) dood.

Toen vluchtte ik tot Jezus
Wie het gevaar ziet en Christus lokstem hoort, gaat vluchten. Heb je je onmacht en je onwil wel eens aan de Heere beleden? Hij kan je ogen openen, zoals Hij dit bij Robert Murray Mc Cheyne deed. Deze jonge dominee uit Schotland heeft dit verwoord in zijn gedicht: ‘Eens was ik een vreemdeling’. Hij vertelt dat Gods Geest hem zijn grote schuld liet zien. Hij had door zijn zonden Christus doornenkroon gevlochten en Zijn beker gevuld. Herken je dit tot je grote verdriet? Hij zag ook dat al zijn deugden voor God een wegwerpelijk kleed waren. Al zijn goede werken kon God niet gebruiken. Dan vervolgt hij:

Toen vluchtte ik tot Jezus!
Hij heeft mij gered;
Hij heeft mij verlost
van het vonnis der wet;
Mijn heil en mijn vrede
en mijn leven werd Hij:
Ik boog me, en geloofde,
en mijn God sprak mij vrij!


Nu staat Christus nog met Zijn vleugelen wijd uitgebreid (Ps. 36: 2 berijmd). Bid om de opening van je ogen en vraag: ‘Trek mij, wij zullen u nalopen’.


De HEERE vergelde u uw daad en uw loon zij volkomen, van den HEERE, den God Israëls, onder Wiens vleugelen gij gekomen zijt om toevlucht te nemen!
Ruth 2: 12

Wees mij genadig, o God! Wees mij genadig, want mijn ziel betrouwt op U, en ik neem mijn toevlucht onder de schaduw Uwer vleugelen, totdat de verdervingen zullen voorbij zijn gegaan.
Psalm 57: 2

Opdat wij, door twee onveranderlijke dingen, in welke het onmogelijk is dat God liege, een sterke vertroosting zouden hebben, wij namelijk, die de toevlucht genomen hebben, om de voorgestelde hoop vast te houden.
Hebreeën 6: 18

En daarom houden wij dit fundament altijd vast, Gode al de eer gevende, ons vernederende en bekennende zodanigen als wij zijn, zonder iets van onszelven of van onze verdiensten te vermeten (roemen op), steunende en rustende op de gehoorzaamheid van den gekruisigden Christus alleen, dewelke onze is wanneer wij in Hem geloven
Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 23


Wat betekent…
In dit jaar worden in deze rubriek moeilijk woorden en uitdrukkingen uitgelegd die je weleens in een preek hoort.

Dit keer: Toevlucht nemen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 2013

Daniel | 32 Pagina's

Toevlucht nemen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 2013

Daniel | 32 Pagina's