Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veel graankorrels, één brood

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veel graankorrels, één brood

Jij en de gemeente van Christus

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Weet je hoeveel graankorrels er in een brood gaan? En wanneer je dat weet, kun je ze dan aanwijzen in het brood? Het zijn er ontelbaar veel. Je kunt ze niet meer zien in het brood. Ze zijn compleet vermalen. En toch maken ze samen het brood. Zo is het ook in de gemeente van Christus.

Wat betekent het voor jou om deel uit te maken van een gemeente?
Is het voor jou het hebben van gemeenschap aan de Heere Jezus en aan al Zijn kinderen? Dat is de kern van gemeente-zijn. De gemeente van Christus bestaat uit ontelbare gelovigen, verspreid door alle eeuwen en plaatsen. En deze gemeente vormt één geheel. Iedereen is er even belangrijk. Net zo belangrijk als elke vermalen graankorrel is voor het brood. In de Bijbel wordt het brood gebruikt als voorbeeld voor de gemeente. Dit gebeurt vooral bij het Heilig Avondmaal. Het gebroken brood is het teken van de gemeenschap van de gelovigen aan Christus. Het brood is ook een beeld van de gemeenschap van de gelovigen met elkaar.

Hoofd en lichaam
Gemeente heeft alles te maken met gemeenschap. Het belangrijkste van deze gemeenschap is de band met Christus. Hij wordt het Hoofd genoemd en de gemeente Zijn lichaam. Paulus schrijft aan de gemeente van Kolosse: En Hij (Christus) is het Hoofd des lichaams, namelijk der gemeente (Kol. 1: 18).
Alleen door de band met het Hoofd, behoren de ledematen - de gelovigen - tot het lichaam. Ieder kind van God is dus een onderdeeltje van het lichaam van Christus.
Nu gaat op aarde de gemeente van ware gelovigen nog schuil achter een grote verdeeldheid en verscheurdheid. Er is veel onderlinge strijd tussen gemeentes en binnen gemeentes. Er zijn mensen bij de gemeente, die Christus (nog) niet als hun Zaligmaker kennen en nodig hebben. Gods kinderen zitten vaak zo vast in zonden. Toch is het belangrijk om te zien dat Christus het Hoofd is van de gemeente, ook al is deze nog niet volmaakt. De gemeente is Zijn eigendom.
Wanneer we spreken over jouw of mijn gemeente, of wanneer we kritiek hebben op een gemeente, is het goed om dat te beseffen. Een gemeente is niet een willekeurige club van mensen, die het fijn en gezellig met elkaar hebben. De gemeente is onderdeel van het lichaam van Christus. Dit moet ons aan de ene kant voorzichtig maken met allerlei kritiek. Het is immers de gemeente van Christus. Aan de andere kant moet het ons extra kritisch maken op onszelf: Ben ik een ledemaat, een deeltje, van het lichaam van Christus? Nee? Bekeer je! Ja? Verheerlijk Christus in je lichaam!

Gemeenschap met Christus
De eenheid binnen de gemeente komt op bijzondere wijze tot uiting in het Avondmaal. In het eten van het verbroken brood en het drinken van de vergoten wijn, hebben de gelovigen gemeenschap aan Christus. In het Avondmaalsformulier wordt uitgebreid gesproken over deze gemeenschap. In het eerste deel wordt iedereen ertoe opgeroepen om zichzelf te onderzoeken of hij of zij bij deze gemeenschap hoort.
Kenmerkend is de persoonlijke kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid. In het tweede stuk gaat het over de manier waarop de gemeenschap beoefend wordt.
Door het eten van het brood en het drinken van de wijn, wordt de gelovige vermaand en verzekerd van zijn aandeel in Christus. Door het drinken van de wijn en het eten van het brood, heeft de gelovige gemeenschap met Christus. Zo zeker als de gelovige ziet dat het brood gebroken wordt en hij deze met zijn mond proeft, zo zeker mag hij zijn van zijn verlossing door het lijden en sterven van Christus.
Brood en wijn staan symbool voor het lichaam en bloed van Christus. Hij heeft Zijn lichaam (brood) en Zijn bloed (wijn) gegeven, om Zijn kinderen het eeuwige leven te geven. De zonde heeft Hij weggenomen en de Geest geschonken.
Opdat wij door die Geest (Die in Christus, als in het Hoofd, en in ons als Zijn lidmaten woont) met Hem waarachtige gemeenschap zouden hebben. Deze gemeenschap krijgt dus op aarde al vorm door het werk van de Heilige Geest.

Eén brood, één lichaam
Als tweede, maar niet minder belangrijk, is de band van de gelovigen met elkaar. Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe: Want één brood is het, zo zijn wij velen één lichaam, dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn (1 Kor. 10: 17). Om de eenheid van het lichaam te benadrukken, gebruikt Paulus hier het beeld van één brood. De gemeente vormt een gemeenschap, waarbinnen alles gemeenschappelijk is. Een mooi voorbeeld van hoe zo’n gemeente functioneert, zien we in Handelingen. Deze gemeente wordt aangeduid als één hart en één ziel. Dit wordt duidelijk in hoe de gemeente met elkaar omgaat.
En niemand zeide, dat iets van hetgeen hij had, zijn eigen was, maar alle dingen waren hun gemeen (Hand. 4: 32).

Gemeenschap met elkaar
Ook over de gemeenschap die de gelovigen onderling hebben, wordt in het Avondmaalsformulier gesproken. Hier wordt opnieuw een beeld gebruikt. Veel graankorrels worden samen gemalen tot één brood. Veel druiven (beziën of bessen) worden samengeperst tot één wijn. Het is eigenlijk een uitleg van wat Paulus aan de gemeente van Korinthe schreef. Het brood is één, maar het bestaat uit allemaal vermalen graankorrels.
Deze eenheid wordt zichtbaar, niet alleen in woorden, maar ook in daden. In de gemeente heeft iedereen het beste met elkaar voor. De liefde van Christus maakt dat de gelovigen onderling elkaar ook liefhebben. Ze vormen één gemeenschap.
Zijn liefde is het bindingsmiddel.
Wanneer je ziet hoe Christus Zijn kinderen liefheeft, dan is het onmogelijk dat ze elkaar niet liefhebben.
Deze liefde zorgt ervoor dat het brood een hecht en vast geheel is.
Wanneer graankorrels tot meel gemalen worden en druiven tot sap geperst worden, kan er niet één graankorreltje of één druifje heel blijven. Alles wordt vermalen en uitgeperst. Zo is het ook in de gemeente. Mensen die zichzelf willen blijven en alleen staan voor hun eigen ‘ik’, kunnen geen plaats krijgen in het brood. Er is daar geen ruimte voor ‘ik heb… gedaan’.
Het gaat in de gemeente om het brood als geheel. En iedereen is geroepen om zijn gaven en talenten zo te gebruiken, dat het nuttig en goed is voor de gehele gemeente.
Zoals een klein stukje zuurdesem er voor kan zorgen dat het gehele brood gezuurd wordt, zo geldt het ook voor de gelovigen. Wat ze hebben aan gaven en talenten, hebben ze ontvangen van de Eigenaar.
Daarom mogen ze het ook besteden tot eer van de Eigenaar. Hoe ben jij lid van je gemeente? Gaat het erom dat jij het naar je zin hebt en dat jij gehoord wordt? Of mag je dienend bezig zijn, tot eer van Christus en tot opbouw van je medegelovigen?

Het hemelse Brood
Hoe heerlijker de geur en hoe lekkerder de smaak, des te beter is het brood. Individuele prestaties worden onherkenbaar vermalen in het brood. Goede werken worden onzichtbaar uitgeperst in de wijn.
Ze staan niet meer op naam van iemand. Maar het hele brood krijgt een sterkere geur en al de wijn een heerlijkere smaak. Die geur en die smaak verspreid zich… Zoals de olie op het hoofd van de hogepriester Aäron zijn kleren doordrenkt, tot aan de zoom toe en zoals de dauw de bergen bedekt, tot de diepste dalen toe (Ps. 133). Christus als het hemelse Brood wordt zo zichtbaar in de gemeente als het aardse brood. Gemeente van Christus, tot eer van God en tot heil van elkaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2013

Daniel | 28 Pagina's

Veel graankorrels, één brood

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2013

Daniel | 28 Pagina's