Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een gebed om wijsheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een gebed om wijsheid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je bent twintig en wordt koning. Je bent ook meteen de hoogste rechter en krijgt de moeilijkste zaken op je bordje. Een loodzware opdracht! Een opdracht die op de schouders van koning Salomo rustte. Wat had hij hiervoor wijsheid nodig. Om die wijsheid bidt hij bij zijn troonsbestijging.

Het is nacht. Terwijl Salomo slaapt, verschijnt de HEERE in een droom. Hij hoort de stem van God die zegt: “Begeer wat Ik u geven zal”. Salomo mag zijn verlangens bij God indienen. Wat zou hij vragen? Een goed gevulde schatkist? Intelligente ministers? Indrukwekkende paleizen?

Luisteren

Salomo bidt in zijn slaap. Hij begint zijn gebed niet met zichzelf. Eerst dankt hij God in vers 6 voor de grote goedheid die Hij aan zijn vader David betoond heeft. De koning die leefde naar Gods Woord, en die hij nu op moet volgen. Een zware taak wacht Salomo. Een taak die hij eigenlijk haast niet ziet zitten, zo lees je in vers 7: Heere, ik ben een klein jongeling; ik weet niet uit te gaan noch in te gaan. Salomo stort zijn hart uit voor God. Hij is nog maar twintig jaar, heeft totaal geen regeerervaring en moet nu de hoogste positie in het land innemen. Hij beseft heel goed dat hij dit uit zichzelf nooit zal kunnen. En daarom antwoordt hij: Geef mij dan o Heere, een verstandig hart om Uw volk te richten. Salomo bidt om een ‘luisterend’ hart. Een hart dat luistert naar Gods Woord. Hij heeft de Heere lief en daarom wil hij Zijn Woord bewaren en Zijn geboden onderhouden. Je hart bepaalt je denken, doen en laten, je levensstijl. Waar luistert jouw hart naar? Is de Bijbel ook jouw kompas?

Rijkdom

Salomo vraagt God om wijsheid. Hij moet een groot volk regeren, waarbij zijn belangrijkste taak de rechtspraak zal zijn. Als koning is hij namelijk opperrechter. Hij staat boven alle andere rechters. De meest ingewikkelde situaties, waar de andere rechters niet uitkomen, zullen aan hem voorgelegd worden. Goed inzicht om de juiste beslissingen te kunnen nemen is daarom onmisbaar. Salomo is ervan doordrongen dat hij die wijsheid zelf niet heeft en dat alleen de Heere hem ware wijsheid kan geven. Hij zegt het later ook zelf in zijn Spreuken. Het gesprek tussen Salomo en God gaat verder. Welk antwoord krijgt Salomo op zijn verzoek? In vers 10 lees je: Die zaak nu was goed in de ogen van de Heere. Salomo had van alles kunnen vragen. Rijkdom, eer, een lang leven. Dat deed hij niet. Hij vroeg om de Geest der Wijsheid. Hij besefte dat dat nodig was. En juist daarom was zijn verzoek goed in de ogen van de Heere en kreeg hij veel meer dan waar hij om gevraagd had. God gaf hem wijsheid. Hij gaf hem zo’n inzicht en vooruitziende blik zoals nog nooit een vorst had gehad. Bovendien gaf God hem zoveel rijkdom en eer, dat geen enkele koning ook maar in zijn schaduw kon staan. Salomo werd een machtige vorst die tot ver over de landsgrenzen om zijn wijsheid bekend stond.

Rechter

Als je in 1 Koningen 3 verder leest, kom je meteen een voorbeeld van Salomo’s wijsheid tegen. Hij moet rechtspreken in de zaak waarbij twee vrouwen allebei beweren dat ze de moeder zijn van dezelfde baby. Salomo laat een zwaard halen en geeft de opdracht het levende kind tussen de twee moeders te verdelen. Hij ontdekt zodoende wie van de twee de echte moeder is. Veel meer voorbeelden kun je lezen in de boeken Spreuken en Prediker. Ze getuigen van Salomo’s bijzondere levenswijsheid. Zoek ze eens op en je zult ontdekken dat deze lessen heel praktisch en actueel zijn.

Bidden

De wijsheid van Salomo is spreekwoordelijk geworden. Je hebt misschien wel eens gehoord van de uitdrukking ‘een Salomo’s oordeel’. Iemand heeft dan een juiste beslissing genomen in een moeilijke situatie. Misschien sta jij ook wel eens voor keuzes, waarbij je eigenlijk niet weet wat je moet doen. De keuze voor een studie, baan, vriend of vriendin. Belangrijk is het dan om niet in de eerste plaats naar je eigen hart te luisteren. Of naar wat anderen zeggen. God wil dat wij Hem om wijsheid vragen. Hij wil God wil dat wij Hem om wijsheid vragen Serie Gebeden in de Bijbel #6 Dit keer: Salomo ook wijsheid geven. Indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden (Jak. 1: 5). Bid God om wijsheid voor de dingen van alle dag. Doe het veel! Maar bid in de eerste plaats om een ‘luisterend hart’. Een hart dat luistert naar Gods Woord.


Belangrijk:

 Salomo heeft God lief, daarom onderhoudt hij Zijn geboden.

 Salomo vraagt om wijsheid en niet om dingen die voorbijgaan.

 De Heere geeft hem niet alleen wijsheid, maar ook rijkdom en eer.


Voor jou:

 De Heere wil dat jij Hem om wijsheid vraagt, ook voor de dingen van alle dag.

 Liefde tot God moet blijken uit het luisteren naar Zijn Woord.

 Bid om genade en niet om ‘goud’.

Lezen: 1 Koningen 3 : 5-15

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2013

Daniel | 32 Pagina's

Een gebed om wijsheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2013

Daniel | 32 Pagina's