Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geheiligd door de Doop

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geheiligd door de Doop

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een machtige muur van water reist hoog boven hun hoofd. En kijk eens naar hun voeten: ze zijn droog. Zo gaat het volk Israël veilig door de Rode Zee. Farao wil het volk achterhalen en probeert ook aan de overkant te komen. Maar de hoge watermuur stort in elkaar. Zo is Farao met al zijn volk in de Rode Zee verdronken

Verlossing uit Egypte

Wat is de bedoeling van deze indrukwekkende gebeurtenis? Het volk van Israël kon de Heere in Egypte niet dienen. Daar werden hun jongetjes in de Nijl geworpen. Maar uit dit volk moest toch de Messias geboren worden? Farao liet hen stenen bakken voor de bouw van zijn schatsteden. Maar de HEERE had hun vader Abraham toch geroepen om Hem te dienen in het beloofde land? Daarom leidt God Zijn volk uit Egypte naar het beloofde land. Bij de Rode Zee maakt Hij scheiding.

Het volk Israël is door het water gegaan. Ze kunnen niet meer terug. En achter het water zijn ze veilig. Want Egypte moet aan de andere kant blijven. Farao wordt voor zijn slechte plannen gestraft.

Verlossing in Christus

Dit is een voorbeeld van wat gebeurt in de Heilige Doop. In het land van de zonde wil niemand God dienen. De mensen leven er voor zichzelf en hun carrière. Ze denken groot van zichzelf en klein van de Heere. In het land van de zonde wordt de Wet van God overtreden en niemand vindt het erg. Daarom zet de Heere Zijn kinderen over in Zijn Koninkrijk. Hij doet dit in de wedergeboorte. “Dit volk heb Ik Mij geformeerd, zij zullen Mijn lof vertellen. (Jes. 43: 21). Wat betekent het doopwater? Het water ziet op het werk van Christus. Christus is onze Rode Zee. Hij heeft Zijn bloed gegeven en zo betaald voor de zonde van Zijn uitverkorenen. Om Jezus’ wil neemt God jongeren en ouderen aan tot Zijn kinderen. Daarom werkt de Heilige Geest in mensen die geestelijk dood zijn een nieuw geestelijk leven. Wat een wonder als de Heere dit schenkt. Het is het verschil tussen Egypte en het beloofde land, tussen het rijk van satan en het rijk van Jezus. Zie je wat het doopwater doet? Het maakt scheiding. De Heere Jezus redt mensen van de zonde. Ze zijn veilig achter Zijn bloed, door Zijn verdienste. Zo ontvangen ze vrede met God. En de duivel moet ze laten gaan. Hij kan ze niet meer beschadigen. En zij kunnen niet meer terug naar het rijk van de zonde. Met de woorden van Psalm 18 zeggen ze: Ik zal U hartelijk liefhebben, HEERE, mijn Sterkte! (Ps. 18:2).

De Heilige Doop

De Heilige Doop is een zichtbaar Evangelie. Steeds als de Doop wordt bediend, laat de Heere zien dat de Heere Jezus van de zonde redt en scheiding maakt. De Doop is een uitroepteken achter de prediking van Gods Woord. De Doop heeft voor Gods kinderen een rijke betekenis. In de Doop mogen zij zien dat de Heere ook hen heeft gered en gescheiden van de zonde. Maar de Doop is ook een zegel. Zo zeker als Gods kinderen zien dat het Doopwater vloeit, zo zeker mogen ze geloven dat de Heere Jezus ook hun Zaligmaker is. Wat een wonder als de Heilige Geest de doopsbediening zo zegent. Dan wordt het geloof gesterkt om Jezus’ wil. Wat betekent het voor jou dat je gedoopt bent? In de Doop benadrukt de Heere dat Hij de Eerste en de Getrouwe is; Hij verheerlijkt Zijn genade tot in het laatste nageslacht. Daarom ben jij gedoopt. Dit is een uiterlijk teken en zegel. De Heere heeft Zijn Naam aan die van jou verbonden. Daarmee betuigt Hij dat Hij geen lust heeft in je ondergang, maar in je behoud! Hij wil niet dat je de zonde dient, maar dat je Hem zoekt. Het is nodig dat jij door genade ook innerlijk deel krijgt aan het werk van Christus. Jouw hart, jouw levenswortel, moet worden losgesneden van Adam. Pijnlijk is dat! Jouw levenswortel moet in Christus worden geplant. Zo geeft de Heere ‘een nieuw hart’. Dan krijg je berouw over de zonde en ga je de Heere liefhebben bovenal en je naaste als jezelf.

Praktijk

Nadat het volk Israël was bevrijd uit Egypte, heeft Mozes hun Gods geboden voorgehouden opdat gij ze doet in het land, naar hetwelk gij heentrekt, om dat erfelijk te bezitten; Opdat gij den HEERE, uw God, vrezet, om te houden al Zijn inzettingen, en Zijn geboden, die ik u gebiede; gij, en uw kind, en kindskind, al de dagen uws levens; en opdat uw dagen verlengd worden (Deut. 6:1 en 2). Je bent gedoopt. Misschien denk je dat het goed met je gaat. Mogelijk kijk je niet zo krap als het over jouw lievelingszonde gaat. Zie je het water van de Rode Zee nog voor je? Net als bij de Egyptenaren zal het (doop)water tot je oordeel zijn als je je niet van harte tot God bekeert. Maar Gods volk wordt droogvoets daardoor geleid. Hoe gelukkig is dit volk. Is het doopwater zo ook voor jou tot voordeel?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 2013

Daniel | 32 Pagina's

Geheiligd door de Doop

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 2013

Daniel | 32 Pagina's