Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kleding als een gave van God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleding als een gave van God

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kleding is een veelbesproken onderwerp, onder alle leeftijden.Veel mensen vinden kleding belangrijk, anderen interesseert mode totaal niet. Toen ik geschiedenis studeerde in Utrecht had ik college van de bekende historicus Maarten van Rossem. Hij heeft altijd dezelfde kleren aan: een zwarte coltrui en een zwarte broek. Zijn motivatie? Dan hoef ik in ieder geval niet over die onzin na te denken.

Kleren zeggen veel over wie je bent. Kleding is communicatie. In deze Daniël kun je daar veel over lezen. Kleding bepaalt de eerste indruk. Je laat er door zien wat jij belangrijk vindt. Kleding is ook een punt van veel discussie. Hoe lang moet een rok zijn? Mag je een broek dragen als meisje?
Wie over zo’n thema een boekje schrijft wekt de belangstelling. Ds. C.P. de Boer uit Urk deed dat voor jongeren. De titel van het boekje is Kleren maken de m/v. Dat is een bekende uitdrukking. Belangrijker is de ondertitel: Bijbelse bezinning op kleding. Allereerst gaat de auteur in op de situatie voor de zondeval en kleding als gevolg van de zondeval. Er kwam afstand tussen God en tussen mensen. “De verwondering in Adams uitroep toen hij zijn vrouw voor het eerst zag: ‘Uit de man genomen!’, is omgeslagen in een scherp verwijt tegen God: ‘De vrouw die Gij mij gegeven hebt!’”
Het is juist Gods goedheid dat Hij mensen kleren gegeven heeft om te bedekken om de afstand te herstellen. Kleding is dus een genadegave. Luister maar: “Hij kleedt Adam en Eva. God bepaalt hoe zij zich moeten kleden. Hij kiest daarvoor dierenhuiden uit. Vanaf het begin betoont de Heere daarin Zijn zorg voor ons mensen. Belofte en kleding gaan in Genesis 3 hand in hand. Ook kleding is genade, net als Gods belofte!” In een heel hoofdstuk wordt dit verder uitgewerkt.
Vervolgens stelt dominee De Boer allerlei thema’s aan de orde, zoals de kleding in de Bijbel. Die is nogal verschillend. Er zijn ook verschillen tussen mensen uit het Oude Testament en het Nieuwe Testament. Dan volgt een conclusie en daar komt dominee De Boer tot een belangrijk punt: hoe wil de Bijbel dat jij en ik ons kleden?
De Bijbel geeft geen specifieke voorschriften, maar algemene richtlijnen. David zag er anders uit dan Paulus. Wij hoeven ook niet in dierenhuiden of een kemelsharen mantel over straat te gaan. Maar hoe dan wel? Wij moeten de Bijbelse richtlijnen door vertalen in onze tijd en cultuur, zegt de auteur.
Wie op zoek gaat naar een lijstje van wat wel mag en wat niet mag, die zoekt tevergeefs in dit boekje. De auteur probeert op een evenwichtige manier om te gaan met Bijbelse gegevens over het verschil tussen kleding van mannen en vrouwen. Dit neemt niet weg dat de auteur niet bang is om duidelijk te zijn over Gods bedoeling met onze kleding. Uitvoerig gaat de auteur in op de bekende tekst uit Deuteronomium 22: 5: Het kleed van een man zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is de HEERE uw God een gruwel. Hierover is veel te zeggen. De Heere God spreekt deze woorden tot Israël om zich niet in te laten met heidense gebruiken als travestie, of om het verschil tussen man en vrouw uit te wissen. Een studie naar deze tekst moet ons wel bescheiden en voorzichtig maken. Wel moeten we in onze cultuur het verschil tussen man en vrouw zichtbaar maken in onze kleding. Deze kleding moet bovenal zijn tot Gods eer en om je naaste te dienen. Dit boekje kan je helpen om vanuit de Bijbel invulling te geven aan je kledingstijl.

Ds. C.P. de Boer, Kleren maken de m/v. Bijbelse bezinning op kleding
(Apeldoorn: De Banier 2013) ISBN 9789033609329; 95 blz.; € 9,95.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 2014

Daniel | 32 Pagina's

Kleding als een gave van God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 2014

Daniel | 32 Pagina's