Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De eerste indruk

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De eerste indruk

8 minuten leestijd

De eerste dag in je nieuwe klas. s Ochtends sta je extra lang voor de spiegel. Zit mijn haar zo goed? Of moet die lok toch iets meer naar achteren? Zal ik het dat nette blousje aan doen, of toch dat blauwe shirt? Logisch, je kan maar één keer een eerste indruk maken op je klasgenoten!

Het is goed dat je erover nadenkt hoe je eruit ziet en welke kleding je aantrekt. Voor mensen op straat of andere mensen in je omgeving is dat het eerste wat ze zien. Bij sommige mensen is dat heel opvallend. Gothics dragen zoveel mogelijk zwarte kleding met kettingen, piercings en dikke, zwarte mascara. Maar vaak is het natuurlijk minder opvallend. De jongen met zijn afzakbroek. Dat meisje met haar bontkraagjas. Of juist met een lange rok. Ook daarmee straal je iets uit.
Hoe moet je daar nu als christen mee omgaan? Moet je je als christen ouderwets kleden? En hoe komen we eigenlijk aan onze tradities? Samen met dominee A.A. Brugge uit Ede zoeken we naar antwoorden.

Kleding
Om te beginnen moeten we eens kijken waarom we ook alweer kleding dragen. Want voor de zondeval was er nog helemaal geen kleding. Dat was ook geen probleem. Pas nadat Adam en Eva zondigden, bedekten zij zich uit schaamte. Dominee Brugge wijst erop dat dit belangrijk is. “Dat wij kleding gebruiken is dus een gevolg van de zonde en heeft vooral de bedoeling om te bedekken. Dus niet om te onthullen of benadrukken! De Heere riep Adam en Eva en zocht ze op. Ze hielden zich verstopt en ondertussen hadden ze schortjes van bladeren gemaakt. De Heere geeft ze dan dierenhuiden om zich mee te kleden. Let op: dat was dus voor het eerst dat Adam en Eva bloed zagen. Het was voor het eerst dat er een dier werd geslacht.” De dominee wijst ook nog op de geestelijke les die hierin ligt. “Door de zonde zijn we geestelijk naakt geworden. We zijn zo zondig, dat we voor God niet kunnen bestaan. We kunnen proberen om zelf onze zonden te bedekken door goede werken te doen en netjes te leven, maar we blijven zondig! Wat een wonder dat we in Jesaja 61 over de ‘klederen des heils’ lezen. Jesaja gebruikt dit beeld om te laten zien hoe de Heere mensen zalig maakt. Zoals kleding je lichamelijke schaamte bedekt, bedekt de Heere zondaren met ‘klederen des heils’. Dat houdt in vergeving van de zonde, rechtvaardiging. Alleen daarmee kan je weer voor God bestaan.”

Wat is belangrijk?
Kleding is dus bedoeld om het lichaam te bedekken. Is het dan wel belangrijk hoe jouw kleding er uitziet? De Heere Jezus zegt zelf dat we niet bezorgd moeten zijn over onze kleding? Dominee Brugge benadrukt dat de Heere Jezus hiermee niet zegt dat kleding totaal onbelangrijk is. “Die uitspraak van de Heere Jezus staat in de Bergrede, de Grondwet van het Koninkrijk van God. De Heere Jezus zet dit vooral tegenover de mensen die overbezorgd zijn en tegenover de wettische Farizeeërs. Vroeger kon men erg druk zijn om aan kleding en eten te komen. Tegenwoordig is dat natuurlijk iets makkelijker: we gaan naar de winkel en kopen wat we nodig hebben. Maar stel jezelf eens eerlijk de vraag: waar ben jij druk mee? Ben je druk met hoeveel kleedgeld je hebt? Wat je kunt kopen? En vergeet je ondertussen dat het gaat om het Koninkrijk van God? Kortom: wat is het belangrijkste in je leven? Overbezorgdheid om je lichaam leidt tot onbezorgdheid over je ziel. Ga niet alleen naar de ‘Bodyshop’, maar ga vooral naar de ‘Soulshop’.”

Geen spot
Hoe bepaal je dan welke kleding je kunt dragen of welke niet? Dominee Brugge benadrukt dat je je niet belachelijk hoeft te maken voor de wereld. “Enige aanpassing is best goed, maar daar zijn natuurlijk grenzen aan. Je moet je zo kleden dat de wereld niet met je spot en je de kinderen van God geen verdriet doet”. Maar de kinderen van God denken toch niet allemaal hetzelfde over kleding? “Het gaat niet om hun mening, maar wat de Bijbel erover zegt”, benadrukt dominee Brugge: “Je moet niet met een waslijst van voorwaarden beginnen, maar bij het hart. Het gaat niet om hoeveel centimeter een rok boven of onder de knie moet zijn. Ik snap dat soort discussies wel, maar het gaat om diepere zaken. Er is zoveel goud in de Bijbel, dat moet je jaloers maken. Vanuit dat goud kun je elkaar aanspreken op uiterlijkheden. Je móet je make-up niet laten staan, maar je mág het laten staan omdat het voor de Heere niet belangrijk is. Je hoeft je voor de Heere niet mooier te maken, je mag Hem dienen, zoals je bent.”

Kledingcode
Er is ook een andere kant. “Het lijkt wel alsof we in de gereformeerde gezindte soms opgaan in de commercie”, vindt dominee Brugge.
“Als dat ons bindt gaat er iets mis. De kledingcode moet niet onze rechtzinnigheid bepalen. Tegelijk heeft kleding wel met je positie te maken en met wie je ontmoet. Het is dus niet gek dat een dominee een zwart pak draagt. Vergelijk het met een dokter. Die draagt ook vanuit zijn functie een witte jas. En als je bij de koning op bezoek gaat trek je nette kleding aan. Daarom is het niet raar om in de kerk je netjes te kleden. Je gaat dan op bezoek bij de Koning van alle koningen. Door je kleding laat je zien hoe je Hem ziet.”

Traditie
Er zijn regels over kleding die niet direct in de Bijbel terug te vinden zijn. Dominees, ouderlingen en diakenen dragen een zwart pak. Vrouwen dragen een rok. Waar komen eigenlijk onze tradities vandaan?
Dat laatste is volgens dominee Brugge goed te verklaren. “Vroeger droeg iedere vrouw een rok. Dat was toen niet specifiek voor christelijke vrouwen. Je kon dus niet aan de rok zien of iemand christelijk was of niet. De emancipatiebeweging van de jaren zestig wilde het verschil tussen man en vrouw wegpoetsen. Dat christelijke vrouwen nog steeds een rok dragen komt vooral doordat we ons niet willen aanpassen aan die emancipatie. Het lichaam van de man en de vrouw is verschillend, hun psyche zijn verschillend, het is dan logisch dat de kleding ook verschillend is.” Veel van onze (kleding)tradities zijn natuurlijk cultureel bepaald. In sommige landen is het helemaal niet raar dat mannen een rok of jurk dragen. Denk aan Schotland of het Midden-Oosten. Die cultuur is volgens dominee Brugge wel belangrijk. “Als eerste hanteren wij Gods Woord als norm en als tweede hanteren wij de traditie als vorm.”
Een andere traditie is het dragen van een zwart pak door ambtsdragers. “Dat is simpelweg een gewoonte”, zegt dominee Brugge. Hij vertelt dat ze in Engeland denken dat je bij een sekte hoort als je een zwart pak draagt. Daar dragen de
dominees een donkergrijs pak; ook heel netjes. Dominee Brugge vindt die tradities niet zo vreemd. “Feyenoord en Ajax hebben toch ook hun eigen shirt. De wereld schaamt zich niet voor dat onderscheid hoor. Waarom zouden wij het dan wel doen?”

Wat leidt je leven?
Stel jezelf eens eerlijk de vraag: wat is voor jou het uitgangspunt bij het kopen van kleding, bij het verzorgen van je uiterlijk? Is dat wat God in de Bijbel van je vraagt? Of is dat wat ‘gewoon’ is in deze tijd? De dominee vertelt dat hij pas een boek las waarin dat mooi stond omschreven. “In dat boek stond dat het zo makkelijk is om te denken dat het bij de Heere alleen gaat om de bekering. Het gaat bij de Heere ook over je portemonnee, je uiterlijk, je kleding, ga zo maar door.
Je kunt dat niet loskoppelen. Met andere woorden: Hoe is ons leven van alledag? Dan krijg je een nietnadenkend christendom. Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen, zegt de Heere Jezus.”


Schoonheid
In het Hooglied wordt heel lovend over de uiterlijke schoonheid van het lichaam gesproken. Hoe moeten we dat zien? Het lichaam is mooi! Maar het is geen gebruiksartikel. Het lichaam staat niet los van degene bij wie het hoort. De schoonheid van de schepping staat in het Hooglied beschreven. Maar het staat wel in het kader van de relatie van de bruid en de bruidegom. Bovendien gaat het over meer dan alleen de liefde tussen man en vrouw. Het heeft duidelijk een geestelijke strekking. Het gaat ook over Christus en Zijn gemeente (Efeze 5).”


Kleding
Kleding zegt veel over wie je bent. Wat er in je hart leeft, wordt ook zichtbaar in je kleding. Waar let jij op bij het kopen van kleding? Wat is er in de mode? Wat is er gangbaar binnen mijn vriendengroep? Kleding kan veiligheid bieden. Je kan er door geaccepteerd worden binnen een vriendengroep. Niet direct iets mis mee. Maar blijf voor jezelf scherp houden wat je richtlijn is. Je omgeving of Gods Woord?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 2014

Daniel | 32 Pagina's

De eerste indruk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 2014

Daniel | 32 Pagina's

PDF Bekijken