Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zie, het Lam Gods!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zie, het Lam Gods!

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is bijna weer Goede Vrijdag. De grote verzoendag van de nieuwtestamentische kerk. De dag die ons in gedachten brengt naar de vloekheuvel buiten Jeruzalem. De dag waarop de Zoon van God Zichzelf als het Lam Gods heeft geofferd op het altaar van Golgotha. De dag waarop een kind van God in persoonlijke geloofsbeleving mag belijden: Goede Vrijdag! Jezus, Uw verzoenend sterven is het rustpunt van mijn hart.

Voor wie is het Lam van God geofferd? Een uiterst belangrijke vraag is: voor wie is Christus op Goede Vrijdag gestorven? Hij heeft door Zijn volkomen offer de verzoening aangebracht. Maar is deze verzoening nu algemeen of persoonlijk? Stierf het Lam Gods voor alle mensen, hoofd voor hoofd?
Er staan teksten in de Bijbel die grond lijken te geven voor de gedachte van de algemene verzoening. Maar het is schijn. Als je de Schrift in samenhang probeert te lezen, ontdek je dat de persoonlijke verzoening centraal staat. Het offer van Jezus staat in verband met Zijn volk. Denk aan de tekst: En zij zal een Zoon baren en gij zult Zijn Naam heten Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden (Matth.1:21). En: Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt (Joh.17:9). Christus wist voor wie Hij leed en stierf. Hij gaf Zijn leven voor Zijn schapen, voor Zijn Bruid, voor Zijn gemeente, voor Zijn uitverkorenen.

Geen tekort
Het Evangelie van Goede Vrijdag spreekt uitdrukkelijk over de rijkdom van het offer van het Lam Gods. Ook de Dordtse Leerregels wijzen op de ‘algenoegzaamheid’ van Christus’ dood. Overvloedig genoegzaam voor de grootste van de zondaren. Een offer van oneindige kracht en waarde voor vijanden en goddelozen. ‘Deze dood van de Zoon van God is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid, overvloediglijk genoegzaam tot verzoening van de zonden van de ganse wereld’ (DL II,3). Zijn offer is volkomen en volmaakt. De heilige en rechtvaardige God is tevreden met dit Lam. Er is geen enkel tekort in Zijn bloed, voor wie dan ook. Deze goede boodschap wordt nog gepreekt. Het is de belofte van het Evangelie, dat een ieder die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe! Het offerbloed van het Lam van God reinigt van alle zonden.
Maar de belijdenis van Dordrecht spreekt ook zo duidelijk over de reikwijdte van het offer. ‘Want dit is geweest de gans vrije raad en de genadige wil en het voornemen van God de Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van de dierbare dood van Zijn Zoon zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen’ (DL II,8).

Waar is het Lam?
In de Bijbel heeft een lam alles te maken met schuld, met een offer en met verzoening. Als we samen bladeren in het Oude Testament vinden we dat treffend getekend in de geschiedenis van Izak (Gen. 22). Hij beklimt met zijn vader Abraham de berg Moria. In gehoorzaamheid om te offeren. Dan klinkt de tere vraag: Mijn vader, zie, het vuur en het hout, maar waar is het lam tot het brandoffer?
Waar is het Lam tot een brandoffer? Izak mist het lam. Begrijp je dat? Omdat je door het werk van de Geest in je hart hebt geleerd van het mes en het vuur. Het blinkende offermes, dat predikt: God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede, daarom moet ik aan haar volkomen betalen! Het vuur, dat wijst naar Gods toorn die brandt over mijn leven, over mijn zonden en over mijn schuld. Dan is alles ongenoegzaam om voor God te verschijnen. Dan wordt deze vraag geboren: Is er dan nog enig middel, is er dan nog een weg om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen?
Let op het antwoord van Abraham. God zal Zichzelf een lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon. Eigenlijk staat er: God ziet een lam voor Zich! God heeft al voor een lam gezorgd. Zo klinkt in het Oude Testament al het Evangelie van het lijden en sterven van Christus. Zo wordt een schuldverslagen ziel, die ziet op het mes en het vuur, gewezen op het Lam. Zie, het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. Zoek toch ontkoming aan het mes en het vuur! Zoek toch het Lam. Laat je met God verzoenen.

Pascha
Natuurlijk denk je ook aan Exodus 12. Bij de instelling van het Pascha staat het lam centraal. Gij zult een volkomen lam hebben. Gij zult het slachten tussen twee avonden. Gij zult het bloed nemen en strijken aan de beide zijposten en aan de bovendorpel, aan de huizen in dewelke gij het eten zult. Ik zal gericht oefenen aan al de goden van de Egyptenaars, Ik, de HEERE. En wanneer Ik het bloed zie, zal Ik ulieden voorbijgaan. Pascha. Pesach, dat is voorbijgang. Ik zal voorbijgaan en sparen achter het bloed van het Lam! Wat een rijke lessen over het Lam van God! De vraag mag bij jou op Goede Vrijdag in de kerk wel klinken: Wat hebt gij daar voor een dienst? (Ex. 12:26). Wat heeft de profeet Jesaja rijk mogen spreken van het Lam. Als dezelve geëist werd, toen werd Hij verdrukt, doch Hij deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid en als een schaap dat stom is voor het aangezicht van zijn scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open (Jes. 53:7). De kanttekening schrijft: ‘Met Zijn stilzwijgen betuigende dat Hij gewillig alles voor ons geleden heeft.’

Johannes
In het Nieuwe Testament zien we de vervulling van de offerdienst in het Lam Jezus Christus. Ik denk aan de overbekende woorden van Johannes de Doper: Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende en zeide: Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt (Joh. 1:29). Hier is de Messias, door het paaslam en de dagelijkse offeranden uitgebeeld. Hij is van God geordineerd en gesteld. Hij draagt de zonde weg, door de straf te dragen en er van te verlossen, al degenen die uit de gehele wereld in Hem zullen geloven (kanttekening).

Openbaring
In het laatste Bijbelboek ziet de apostel Johannes in een heerlijk visioen het Lam. Hij schrijft: een Lam, staande als geslacht (Opb. 5:6). Het is Christus, Die verheerlijkt is op de troon. Hij draagt de littekens van Zijn wonden. De tekenen van Zijn onpeilbare liefde voor de Zijnen. Hij wordt ook genoemd: Het Lam, dat geslacht is, van de grondlegging der wereld (Opb. 13:8). Een bekende, maar moeilijke uitdrukking. Wat bedoelt Johannes? Het Lam is toch geslacht op Golgotha? De woorden ‘van de grondlegging van de wereld’, betekenen: Zijn dood en offerande zijn van het begin van de wereld krachtig geweest tot verlossing van Zijn gelovigen. Hij is van het begin van de wereld geslacht in het besluit van God, in de beloften van God en in het geloof van de uitverkorenen (kanttekening).

Echt Goede Vrijdag
Wat ben je gelukkig als je door het geloof mag weten met Paulus en de gelovigen in Korinthe: Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus (1 Kor. 5:7b). Zalig ben je, als je door een geschonken geloof in het Lam Gods mag belijden: ‘Wij vinden allerlei vertroosting in Zijn wonden en hebben niet van node enig ander middel te zoeken of uit te denken om ons met God te verzoenen, dan alleen deze enige offerande, eenmaal geschied, door welke de gelovigen in eeuwigheid volmaakt worden’ (NGB 21).
De bede van Christus klinkt in de prediking, ook nog tot jou: Laat je met God verzoenen! Verzoening door voldoening. Welzalig hij, wiens zonden zijn vergeven; die van de straf voor eeuwig is ontheven. Dan is het werkelijk een Goede Vrijdag!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 2014

Daniel | 32 Pagina's

Zie, het Lam Gods!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 2014

Daniel | 32 Pagina's