Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onverhoorde gebeden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onverhoorde gebeden

Waarom de Heere niet alle gebeden verhoort

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik bid al zo lang om een vriend of een vriendin. Ik heb de Heere al zo vaak om een nieuw hart gevraagd. En een plek op het zendingsveld heeft Hij mij ook nog steeds niet gegeven. Jij hebt vast ook van die momenten waarop je denkt: waarom verhoort de Heere mijn gebed niet? De Heere hoort toch elk gebed? Maar waarom verhoort Hij dan niet elk gebed?

Bijbelse voorbeelden
Ook in de Bijbel vind je voorbeelden van onverhoorde bidders. Mozes bad de Heere of hij het Beloofde Land mocht ingaan, maar de Heere liet het niet toe. Dit was een straf. Mozes had moeten spreken tegen de steenrots om er water voor het volk uit te krijgen, maar Mozes sloeg op de steenrots. De Heere wilde er zelfs niet meer om gebeden zijn of Mozes de Jordaan mocht oversteken. Spreek niet meer tot Mij van deze zaak (Deut. 3:26).
De profeet Elia is op de vlucht voor Izebel. Hij vlucht voor zijn leven. In de woestijn onder een jeneverboom komt hij terneergeslagen tot de conclusie dat zijn leven verder nutteloos is. Hij bidt tot God of zijn leven weggenomen mag worden (1 Kon. 19:4). Maar de Heere stuurt een engel met voedsel en water. Het is nog te vroeg om te sterven, de Heere heeft nog werk voor Elia.
Jeremia bidt in Jeremia 14 een ernstig gebed in verband met de grote droogte. Hij zegt eerlijk dat ze als volk tegen de Heere gezondigd hebben en dat ze alleen van Hem hulp kunnen verwachten. Maar in het eerste vers van Jeremia 15 verwerpt de Heere het gebed. Al stond Mozes en Samuel voor Mijn aangezicht, zo zou toch Mijn ziel tot dit volk niet wezen.
De apostel Paulus had een scherpe doorn in zijn vlees. Een engel van satan, die hem met vuisten sloeg. Wat dat precies betekende, weten we niet. Wel dat hij de Heere driemaal gebeden heeft om die doorn weg te nemen. Dat gebeurde niet. Paulus had die doorn nodig om hem dicht bij de Heere te houden, zodat hij zich niet zou verheffen. De vuisten van Satan hebben hem zijn leven lang laten voelen dat hij een zwak en zondig mens was. Afhankelijk van de almachtige God. Wiens Kracht in zwakheid volbracht wordt. (2 Kor. 12:7-10).

Voorspreker
Deze week stonden we stil bij de hemelvaart van Gods Zoon. Hij is nu in de hemel, aan de rechterhand van Zijn Vader. Weet je welk nut wij daarvan kunnen hebben?
Antwoord 49 van onze catechismus zegt: ‘Ten eerste dat Hij in de hemel voor het aangezicht Zijns Vaders onze Voorspreker is.’ Gebedsverhoring is niet vanzelfsprekend; we hebben een Voorspreker nodig. De Heere Jezus bad trouwens in de Hof van Gethsémané een indrukwekkend gebed. Hij sprak over het voorbij gaan van de drinkbeker van Gods toorn, maar voegde eraan toe: Niet Mijn wil, maar de Uwe geschiedde. Wat een les voor onze gebeden.

Wie bidt tot wie?
In het dagelijks leven zijn er voorbeelden van onverhoorde gebeden. Hoe vaak wordt er voorbede gedaan in jouw gemeente voor ernstig zieken? En toch worden velen niet meer beter of sterven. Wat te denken van de vele gebeden die dagelijks bij de Klaagmuur in Jeruzalem gedaan worden? Veel moslims menen hun gebeden serieus, maar ze aanbidden de verkeerde God.
Eens vertelde iemand dat zijn gebeden niet verder leken te gaan dan het plafond. Op een keer voelde hij dat zijn gebed verder ging dan de plafondplaten, tot voor Gods troon. Hij besefte dat hij tot dan toe niet oprecht gebeden had. Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam (Joh. 16:24). In wiens Naam bidt jij? Op eigen titel? Of is je gebed tot eer van de Hoorder der gebeden?
En als we het eens anders bekijken. Waarom zou God jouw gebed moeten verhoren, als jij Zijn gebed tot jou ook niet verhoord? Hij bidt jou dagelijks om je tot Hem te bekeren. Paulus schrijft: Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen (2 Kor. 5:20).

Zeuren
Misschien zul je nooit trouwen, ook al vraag je er veel om. Misschien zul je nooit kinderen krijgen, ook al vraag je er net als Izak en Rebekka samen om (Gen. 25:21).
Misschien krijg je nooit de baan die je zou willen, ook al bid je er veel om. Misschien kan je niet geloven dat er vergeving voor jouw zonden mogelijk is, ook al vraag je er de Heere veel om. Voor dat laatste geldt: die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden (Spr. 8:17). Houd vol. Blijf bidden. Als kind heb je van je ouders geleerd om niet te zeuren. Om een nieuw hart mag je bij de Heere vragen of je leven er vanaf hangt. Want zo is het. Om jou kan het nooit. Het kan alleen om Zijn genade. Blijf maar vragen om bekering, voor het eerst en dagelijks weer opnieuw. Er staat trouwens niet dat die Hem vroeg zoeken, Hem ook vróég zullen vinden. Het gebeurt op Gods tijd, maar vinden zullen ze! Zo Hij vertoeft, verbeid Hem, want Hij zal gewisselijk komen, Hij zal niet achterblijven (Hab. 2:3).


Leestip op internet:
‘Het raadsel van het onverhoorde gebed’, ds. C. Harinck, leespreek voor de biddag over Jeremia 15:1
www.prekenweb.nl


Waarom verhoort de Heere niet?
- Als straf voor een bepaalde zonde.
- Om iemand afhankelijk te laten zijn.
- Het gevraagde is niet nuttig.
- Het gebed is niet oprecht.
- Het gebed is niet tot Zijn eer.
- Het is Gods tijd nog niet.
- De Heere heeft een andere bedoeling.
- Omdat wij niet naar de Heere luisteren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 2014

Daniel | 32 Pagina's

Onverhoorde gebeden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 2014

Daniel | 32 Pagina's