Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dwaasheid van de prediking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dwaasheid van de prediking

Wat wordt bedoeld met de uitdrukking ‘dwaasheid der prediking’?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat vind jij eigenlijk van de zondagse preken? Vind jij het geen bijzondere boodschap die wordt gebracht? Je bent in levensgevaar en je kunt alleen worden gered door het geloof in de verzoenende kracht van Jezus’ bloed. Kun je echt alleen op deze manier verlost worden?

Daar komt Paulus wel op uit in 1 Korinthe 1: 17-24. Uit dit gedeelte komt de uitdrukking ‘dwaasheid der prediking’: Want nademaal in de wijsheid Gods de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven (vers 21).
Aanleiding voor Paulus om hierover te schrijven is dat de Korinthiërs zichzelf vooral verbonden aan predikers, en niet aan de boodschap van de prediker. De een voelde zich meer thuis bij Paulus, de ander bij Apollos, weer een ander bij Petrus. Tussen haakjes: Korinthe lijkt wel op de Gereformeerde Gemeenten. Velen onder ons hebben ook een sterke voorkeur voor die of voor die dominee(s). Paulus veroordeelt dat in vers 13: Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus’ naam gedoopt?
Het gaat helemaal niet om die dominee, hoe appellerend of bevindelijk hij ook kan preken.
Het gaat om de boodschap van verlossing door het kruis van Christus! En dan kan het zelfs zo zijn, dat die bijzondere preek of die bijzondere dominee een verhindering kan zijn om zicht te krijgen op de Zaligmaker (vers 17). Want de wereld laat zich leiden door spectaculaire sprekers en klinkende verhalen. Zolang ze die horen, is het goed. Daar lijkt het in de kerk ook vaak op.

Maar de prediking van verlossing door het kruis van Christus, is voor de wereld - en ook voor veel kerkmensen - dwaasheid. Wat een verhaal. De Joodse wereld ergert zich eraan. Zij willen geen Kruiskoning, maar een machtige Messias, Die hen verlost van de vijanden. De Griekse wereld vindt het maar dwaas. Hoe kun je nu heel je bestaan laten afhangen van een God, Die Zichzelf als een weerloos mens aan een kruis laat slaan om daarop te sterven?

De prediking van het kruis lijkt dus dwaas, en daarom ‘dwaasheid der prediking’. Maar ís het ook dwaas? Ook in 2014 vinden veel mensen het totale onzin. Ongelovigen zullen, zegt Paulus, het kruis van Christus nooit aanvaarden als middel tot behoud. Alleen wie door Gods Geest aan het einde van zijn eigen wijsheid komt, leert waarde zien in het kruis van Christus.
Jezus Zelf heeft dat geïllustreerd met de geschiedenis van de koperen slang in de woestijn. Alleen wie een blik wierp op de koperen slang, was genezen. Dwaas? Ja, maar het was Gods bevel. Het kwam aan op geloof in wat God had gezegd. En zo is het met de Zoon des mensen, Die net als de koperen slang hoog is opgeheven boven een stervende wereld. Zo had God Hem in de wereld gezonden, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet zou verderven, maar het eeuwige leven hebbe. Dwaasheid? Ja, maar het is Gods bevel. Het komt aan op geloof in wat God heeft gezegd én heeft gedaan.
Want het Woord des kruises is wel degenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods (vers 18). De Kanttekeningen zeggen bij deze tekst: ‘Dat is, een middel waardoor de Geest van Christus in ons krachtig werkt het geloof en de wedergeboorte tot onze zaligheid’. Het is dus niet dwaas, maar juist wijs om door het geloof gehoor te geven aan dit Evangelie.

Heb jij een vraag? Mail naar antwoordopjevragen@jbgg.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 oktober 2014

Daniel | 32 Pagina's

Dwaasheid van de prediking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 oktober 2014

Daniel | 32 Pagina's