Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Bijbel over... Arm en rijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Bijbel over... Arm en rijk

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een drukke, vuile straat in de schemering in New Delhi, India. Vele honderden mensen lopen langs de straat. Honden zoeken in het straatvuil naar eten. Terwijl ik verder loop, komt een moeder in vuile kleren, met een naakt kindje naar me toe. Meneer, mag ik een dollar? Drie meter verder een man zonder benen. Hij vraagt hetzelfde. En even verder weer iemand anders. Zichtbare armoede. Wat doe je er aan?

Hoe anders is het als je eens een rondje rijdt in een luxe villawijk, in Leidsche Rijn, Wassenaar of Barneveld. Grote huizen, aangeharkte oprijlanen, dure auto’s. Mooi om naar te kijken. Deze mensen hebben het goed voor elkaar. Een mooie, goed verdienende baan. Of lid van een rijke familie. Veel geld, veel goederen. Hoe moet je daar mee omgaan?

Welvaart en armoede

Nederland is één van de rijkste landen ter wereld. Jaren achter elkaar zijn Nederlanders steeds rijker geworden. Vraag het maar aan je opa of oma: “Hoeveel geld had u toen u zo oud was als ik?” Vaak zal het antwoord zijn dat er niet veel geld was. Of in ieder geval minder dan wat jij als zakgeld krijgt. We zijn rijk. Je merkt het direct als je in een armer land komt. Bijvoorbeeld Roemenië, het oosten van Duitsland of in India. Met jouw zakgeld of geld dat je met je baantje verdient, kun je daar leuke dingen kopen, meer dan in Nederland. Toch zijn ook in Nederland arme mensen. Je bent namelijk arm als je niet de normale dingen kunt betalen, die anderen wel kunnen. Als je geen kaas op je brood kunt eten, omdat daar niet altijd geld voor is. Of als je niet naar zwemles kunt, omdat dat te duur is. Dat is armoede. Toch is in Nederland niet veel armoede, vergeleken met andere landen. In de Verenigde Staten, bijvoorbeeld zijn veel meer arme mensen, maar ook veel meer heel rijke mensen. De kloof is groter.

Van wie is je geld?

Hoe moeten wij, als rijke mensen, met onze rijkdom omgaan? Het is opvallend hoe vaak de Bijbel iets zegt over rijke of arme mensen. In bijna ieder Bijbelboek gaat het er over. We kunnen er dus ook veel uit leren. We moeten eerst nadenken over van wie alles is. Wij denken dat geld van ons is, als het in onze spaarpot of portemonnee zit. Maar is dat zo? De Bijbel begint met te zeggen dat God alles geschapen heeft. Daarom is Hij de eigenaar van alles. Daarom heeft Hij het recht om het terug te vragen of te bepalen wat we met onze rijkdom moeten doen. Dat is ook de reden dat God de tienden vraagt, de tiende van iedere oogst, iedere verdienste. Hij heeft recht op alles, maar vraagt maar een klein stukje terug. Wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? (1 Kor. 4:5).

De kameel en de naald

Het is lichter, dat een kameel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke in het Koninkrijk Gods inga. Dat is de les die de Heere Jezus vertelt aan Zijn discipelen (Markus 10). Hij heeft net een veelbelovende jongeman teleurgesteld. Veelbelovend, zeker. Hij had de wet zo goed onderhouden, niets verkeerds gedaan, van jongs af aan. Jezus beminde hem. Wat wil je nog meer? Maar één ding staat tussen hem en de eeuwige zaligheid in: zijn rijkdom. Hij wil zijn vertrouwen niet volledig op God stellen. Hij kan niet doen zoals de discipelen, die alles verlaten hebben en Jezus zijn gevolgd. Jezus zegt: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij. Maar dat kan hij niet over zijn hart verkrijgen. Hoe bezwaarlijk zullen degenen, reageert Jezus, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods inkomen. En de discipelen reageren: Wie kan dan zalig worden? Zo onmogelijk. Maar er is nog hoop, zegt de Heere Jezus: Bij de mensen is het onmogelijk, maar niet bij God; want alle dingen zijn mogelijk bij God.

Zit je vast?

Rijkdom is dus lastig. Het staat heel snel tussen jou en God in. Hoe komt dat? Omdat wij vastzitten aan al onze spullen en ons geld. We vergeten dat we het allemaal gekregen hebben. We worden er hoogmoedig van en zeggen: “Is dit niet het grote Babel dat ik gebouwd heb?” De Bijbel schetst geen positief beeld van rijke mensen. Denk aan de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus, of de rijke man die alleen maar nog grotere schuren wilde bouwen. Of lees wat de profeten Jesaja en Amos zeggen over de rijken. Wat doen de rijken mis? Ze helpen de armen niet. Dat is een belangrijke les. Als je rijkdom hebt, moet je daar de armen en behoeftigen mee helpen. Hoe? Misschien niet altijd door direct geld te geven, maar juist door te helpen in wat ze echt nodig hebben. Eten, een goed huis, iemand die ingewikkelde papieren invult, noem maar op.

Geen rijkdom, geen armoede

Toch zijn er ook goede voorbeelden van rijke mensen. Denk aan Abraham, Job en Jozef van Arimathea. Wat opvalt bij deze kinderen van God is dat ze niet gehecht zijn aan hun rijkdom. Abraham laat Lot het beste deel kiezen en hecht niet aan zijn bezit. Bij Job komt er geen klacht over zijn lippen als hij alles kwijtraakt. En Jozef van Arimathea geeft zijn eigen, dure graf weg en zet zijn positie op het spel door zich met de ter dood veroordeelde Jezus in te laten. Ze zitten niet vast aan wat ze hebben en kunnen het makkelijk weggeven. Arm zijn is niet leuk. Rijk zijn is niet makkelijk. Bid daarom het wijze gebed van Agur (Spreuken 30): Armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels. Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE? Of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste.


De Bijbel over rijkdom en armoede

Vermoei u niet om rijk te worden. … Zult gij uw ogen laten vliegen op hetgeen niets is? Want het zal zich gewisselijk vleugelen maken gelijk een arend, die naar de hemel vliegt. (Spreuken 23:4)

Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten zult, noch voor het lichaam, waarmede gij u kleden zult. Het leven is meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding. … Maar zoekt het Koninkrijk Gods, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. (Lukas 12: 22,23 en 31)

Die zich des armen ontfermt, leent den HEERE, en Hij zal hem zijn weldaad vergelden. (Spreuken 19:17)


Hanna Kater: “Rijk zijn in God”
Wie vind je arm? “Je kan ‘arm’ opvatten op twee manieren; weinig bezit hebben van geld en mooie spullen of ongelukkig zijn en dat je God niet kent. Mensen die God niet kennen zijn arm, maar straatkinderen in Rio de Janeiro bijvoorbeeld ook.'

Vind je jezelf rijk?
“In Nederland zijn we rijk, omdat we in een welvarend land wonen, maar we zijn nog rijker omdat we in een christelijk gezin opgegroeid bent. Toch kan je dan nog arm zijn, want je bent alleen rijk als je God echt kent.”

Is het beter om rijk te zijn dan om arm te zijn?
“Alleen als je rijkdom je belemmert in je geloof kan je beter arm zijn en rijk in God. Als je kijkt naar Salomo, die koos wijsheid in plaats van rijkdom, maar werd wel gezegend met rijkdom. Job werd heel arm, maar hield God over en kreeg alles dubbel terug van wat hij had.”

Wat doe je om arme mensen te helpen?
“In de eerste plaats bidden en geven, maar ook collectes en acties op school.”


Robert Kok uit Nunspeet

Wie vind je arm?
“Bij ‘arme mensen’ denk ik gelijk aan mensen die leven in een gebied waar oorlog is of waar hongersnood heerst. Als ik daar plaatsjes van zie op internet of in de krant, doet dat wel wat met mij.”

Vind je jezelf rijk?
“Hoewel we in een rijk land leven, met goede voorzieningen en goed onderwijs, kan ik toch moeilijk zeggen dat ik `rijk’ ben. Veel bezit hebben is rijkdom, maar echt rijk ben je als je Jezus mag kennen. Hem kennen maakt echt gelukkig.”

Is het beter om rijk te zijn dan om arm te zijn?
“Natuurlijk is het leuk en fi jn om rijk te zijn. Toch denk ik niet dat je kan zeggen dat het beter is om rijk te zijn. Ik denk dat we blij en dankbaar moeten zijn met wat we hebben. Misschien is het juist wel makkelijker om God te dienen als je arm bent.”

Wat doe je om arme mensen te helpen?
“Mensen die arm zijn, lopen er vaak niet mee te koop. Toch probeer ik mensen die het minder hebben wel zoveel mogelijk te helpen. Bijvoorbeeld door collecten, sponsoring, of als ik een zwerver geld of eten te geven.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2015

Daniel | 32 Pagina's

De Bijbel over... Arm en rijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2015

Daniel | 32 Pagina's