Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen angst voor de dood

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen angst voor de dood

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is angst voor de wederkomst of om te sterven zondig? Ik denk dan bijvoorbeeld aan Spreuken 1: 26-28. God Zelf zegt daar dat Hij zal lachen en spotten.

Jolanda


Het is goed om je met deze vragen bezig te houden. Je sterven en de wederkomst van de Heere Jezus zijn reëel. Het komt. Hij komt! Ik kan me voorstellen dat je bang bent om te sterven. Sterven is zo defi nitief. Defi nitief het einde van je aardse leven. Afscheid van iedereen van wie je houdt. Misschien wel na een proces van veel pijn en zorg. Verdriet. Je moet echt helemaal alleen die grens over. En dan? Het oordeel. Je zult staan voor de heilige, rechtvaardige Rechter. Kun je voor Hem rechtop blijven staan? Als ik dan Spreuken 1: 26-28 lees, slaat de schrik me om het hart.

Angst

Is die angst zondig? Het is in ieder geval een gevolg van de zonde en heeft dus alles met de zonde te maken. In het paradijs was geen dood en geen dreiging. Adam en Eva kenden geen angst. God was hun Schepper en Vader. Na de zondeval was dat direct anders. Wat zullen ze bang zijn geweest. En toen God kwam, vluchtten ze weg. Bang voor Zijn woorden, bang voor Zijn straf, de dood. Is angst zonde? Ook de Heere Jezus heeft angst gekend. We zien Hem in Gethsémané, droevig en zeer beangst (Matth. 26: 37). Dat was, zeggen de kanttekeningen, ‘niet zozeer uit vrees voor de aanstaande wrede dood, die ook vele martelaars onbeschroomd hebben aanvaard, als wel uit het voorgevoel van de last van de toorn van God en van de helse kwalen, die Hij aan het kruis voor ons geleden heeft.’ Jezus, Zelf zonder zonde, voelde de enorme last van de toorn van God over de zonde. Dat gaf Hem grote angst. Zouden wij dan niet bang zijn?

Verzoening gevonden

Toch is het mogelijk om zonder angst de dood tegemoet te gaan. De kanttekeningen hierboven zinspelen er al op. Het zijn de kinderen van God die zich door Gods genade gedragen weten, ook als ze de dood tegemoet gaan. Hoe kan dat? Juist in het aangezicht van de dood mogen ze door het geloof zeker weten dat ze een God zullen ontmoeten Die verzoening voor hun zonden heeft gevonden in het offer van Zijn Zoon. Hij heeft in hun plaats hun ongerechtigheden en de straf op de zonde weggedragen (Jes. 53: 5). Hij heeft geroepen: Het is volbracht. Hij is uit de angst en uit het gericht weggenomen. Nu kunnen Zijn kinderen zingen: ‘Nu jaagt de dood geen angst meer aan, want alles, alles is voldaan’.

In dat licht moet je ook Spreuken 1 vers 20-33 lezen. Daar roept God de mensen tot bekering. Indringend, welmenend klinkt het: Keert u tot Mijn bestraffi ng; zie, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekendmaken (vers 23). Bekeer je! Maar de mensen hebben Gods raad verworpen, hardnekkig. En wie daarin volhardt, zal het verderf als een wervelwind overkomen. Hen zal benauwdheid en angst overkomen (vers 27). En in dát verderf zal God lachen en spotten. Het is hun verdiende loon, loon op de zonde.

Zover is het nog niet. God roept je tot bekering. Hij zoekt je behoud. Hij gaf Zijn Zoon over in de angst en de benauwdheid. Opdat jij eeuwig zou leven en nooit meer angstig hoeft te zijn. Laat de angst voor het sterven en voor Christus’ wederkomst je aansporen om Hem te zoeken. Hij leeft en heeft de dood, het graf én de angst weggenomen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2015

Daniel | 32 Pagina's

Geen angst voor de dood

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2015

Daniel | 32 Pagina's