Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vergeven in de Bijbel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vergeven in de Bijbel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

VERGEVING IS NODIG

Wie heeft er vergeving nodig? Iemand die ter dood veroordeeld is. Hij wacht op de dag dat zijn gevangeniscel open zal gaan. Dan krijgt hij zijn verdiende loon. Maar op een dag wordt zijn cel open gedaan. Niet door een beul, maar door een gezant van de koning. “Uw misdaad is u vergeven, u bent vrij”, zo klinkt het. Zo is het ook met jou. Je bent al veroordeeld, zegt Jezus (Joh. 3:18). Het vonnis is al uitgesproken. Alleen als de Heere je zonden vergeeft, kun je blijven leven. Vraag daarom iedere dag de Heere als een misdadiger om vergeving. Dan wil Hij het ook geven. Want Hij vergeeft menigvuldiglijk (Jesaja 55).


BRON VAN LIEFDE

Wie van de Heere vergeving ontvangen mag, zal Hem lief hebben. Deze liefde zie je bij Maria Magdalena. Zij zalfde de Heere Jezus met kostbare zalf. Jezus zei over haar: Haar zonden zijn haar vergeven, die vele waren; want zij heeft veel liefgehad; maar dien weinig vergeven wordt, die heeft weinig lief.

De Heere vergeeft mensen, opdat ze Hem zouden leren liefhebben. Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt (Psalm 130).


Wraak

Vergeven is niet gemakkelijk. Als iemand je kwaad gedaan heeft, ben je boos, verdrietig en verontwaardigd. Je zou hem of haar het liefste terug willen pakken. Salomo wijst ons een betere weg. Indien degene, die u haat, hongert, geef hem brood te eten; en zo hij dorstig is, geef hem water te drinken; want gij zult vurige kolen op zijn hoofd hopen, en de HEERE zal het u vergelden (Spreuken 25:21).


Een boer

Een boer was verwikkeld in een heftige familieruzie, die al generaties lang duurde. Toen de dominee langskwam, zei hij tegen de boer: “Hoe kun je aan je haat en je eigen gelijk vasthouden en tegelijk bidden: ‘Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren’?” “U heeft gelijk”, zei de boer, “ik zal dat gedeelte voortaan weglaten”.

Het is niet goed wat de boer zei. Maar het laat zien hoe moeilijk het vergeven van anderen is.


Van Dale omschrijft de betekenis van vergeven als volgt. Ver·ge·ven I vergiffenis schenken voor: iem. (iets) vergeven


70×7

In Mattheüs 18 vraagt Petrus aan de Heere Jezus: Heere, hoe menigmaal zal mijn broeder tegen mij zondigen en ik hem vergeven? Tot zevenmaal? De Heere Jezus geeft hem een antwoord, wat heel duidelijk is: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zeven maal. Je vraagt jezelf af: “Hoe vaak is dat dan wel niet. Betekent het dan dat je 490 keer vergeven moet?”. De kanttekening bij deze tekst geeft de volgende betekenis aan:

Dat is, zo menigmaal als hij u misdoet, en zeker getal voor een groot en onzeker getal genomen zijnde.

In Lukas 17:4 staat diezelfde opdracht. En indien hij zevenmaal daags tegen u zondigt, en zevenmaal daags tot u wederkeert, zeggende: Het is mij leed; zo zult gij het hem vergeven.

De Bijbel is duidelijk: het is een opdracht van God om onze naaste te vergeven.


Leestip

Ds. A. Schreuder heeft een boek geschreven met als titel: “Vergeven, dat gaat zomaar niet”.

Dit boek gaat in op vragen rondom schuld en vergeving. Vergeving in onze verhouding tot de Heere. Maar ook vergeving in de verhouding tot onze naaste.


Om over na te denken

De Heere Jezus vroeg aan Zijn Vader: “Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen”.

De Heere Jezus heeft in het ‘Onze Vader’ zijn discipelen geleerd om te bidden om vergeving. “Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren”.

Bij de instelling van het Heilig Avondmaal wijst de Heere Jezus zijn discipelen op de drinkbeker. Mattheüs 26:27 en 28: En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit; Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2015

Daniel | 32 Pagina's

Vergeven in de Bijbel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2015

Daniel | 32 Pagina's