Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jona

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jona

Ongehoorzaam en toch een knecht

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom zoekt God mensen uit om Zijn Woord te verkondigen? Omdat ze zo goed zijn? Omdat ze te vertrouwen zijn? Omdat ze zon heilig leven leiden? Nee, nee, nee. God zendt evangelisten, predikanten, zendelingen niet om iets in henzelf, maar omdat Zijn Woord móet voortgaan door de wereld. Jona was ook zon man, door God geroepen. Maar… hoe gewillig ging hij? Je kunt zelf het antwoord wel geven. Lees en overdenk de lessen uit het Bijbelboek Jona. Pak je Bijbel erbij!

Ga!
Lees Jona 1:1-4
God zei: “Ga!” En Jona ging. Naar Tarsis. De verkeerde kant op. Ninevé was daarmee verder weg dan ooit. Jona wilde de opdracht van de Heere niet vervullen. Hij had er zo zijn gedachten bij. Hij wist dat God rechtvaardig is, de zonde straft. Maar Jona denkt ook aan Gods barmhartigheid. God vergeeft. En dat maakt hem onwillig, want hoe geloofwaardig is hij dan nog als hij het oordeel moet uitroepen?
-> Lees de kanttekeningen bij Jona 1:2. Wat staat daar over de boosheid van de mensen in Ninevé?
-> Tot twee keer toe wordt Jona geroepen om te spreken in Naam van God. Wat doe jij als je in een situatie komt dat je moet spreken over de Heere?

Bidden en zingen
Lees Jona 2
Na de geweldige storm op het water, wordt het helemaal stil. Jona wordt opgeslokt door een walvis. En? Hij bidt tot de Heere, zijn God. Nood leert hier echt bidden. Zijn hele gebed is een noodkreet, zoals we die ook in de Psalmen terug kunnen vinden. Jona’s eigen woorden verstomden en Gods Woord ging spreken.
-> Zoek in de Bijbel met Uitleg, of in de kanttekeningen, de juiste psalmgedeeltes op bij het gebed van Jona. Bijvoorbeeld bij vers 2 hoort Psalm 120:1.
-> Bid jij als je het moeilijk hebt? Ook als je geen woorden meer hebt?

De preek
Jona 3:1-4
Door een wonder is Jona weer uitgespuugd op het strand. God roept voor de tweede keer en Jona gaat. Hij roept het woord van zijn God uit. Hij loopt daarvoor een dagreis door Ninevé. Het oordeel klinkt. De straf is verdiend.
- Zoek op hoe ver een dagreis is.
- Lees vers 4 met kanttekening 6. Welke mogelijkheid biedt God nog bij het preken van het oordeel?

Ninevé bekeert zich
Jona 3: 5-10
Al snel zit heel Ninevé in zak en as. Een massale bekering is het gevolg van Jona’s preek. Het begint bij het paleis. Niet zomaar spijt, maar echt berouw. Ninevé was in die tijd een typische wereldstad, met volop feesten en vermaak. Een groter contrast is dus niet mogelijk. Elke bekering is een totale omkeer. Of je nu midden in de wereld leeft, of een nette, kerkelijke jongere bent, radicale bekering is nodig.
-> Beschrijf de manier waarop Ninevé zijn berouw aan de buitenkant laat zien.
-> Van een vijand van de Heere een vriend worden, is dat ook jouw gebed?


Werken voor God
Mensen in de zending, evangelisten en predikanten zijn in dienst van God, hun Zender. Hun opdracht is duidelijk: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het evangelie aan alle creaturen, schepselen (Mark.16:15).
Maar hoe weten ze dat ze dit moeten doen? Calvijn zegt dat predikers bezet moeten zijn met een goddelijke roeping, de wetenschap dat Jezus zelf tot hen zegt: Hebt gij Mij lief? Weid Mijn schapen (Joh.21:17).
Voor jou ligt er een duidelijke opdracht: Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote (Matth.9:38).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2016

Daniel | 32 Pagina's

Jona

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2016

Daniel | 32 Pagina's