Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelse bevinding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelse bevinding

God werkt en versterkt geestelijk leven

7 minuten leestijd

Ervaring is belangrijk. Dat hoor ik vaak van jongeren die gaan solliciteren. Na jarenlang leren en misschien wel lastige stages eindelijk een baan. Ja, dat hoop je. Maar je diploma is voor veel werkgevers niet het enige waar ze op letten. Welke ervaring heb je opgedaan? Het antwoord op deze vraag geeft dan de doorslag.

Met dit voorbeeld kom ik bij het onderwerp ‘bevinding’. Psalm 46 zingt: “God is ons een Toevlucht en Sterkte”. Zo is het. Maar dan maakt de psalmdichter ook duidelijk wat dat concreet voor hem betekent. Hij is krachtelijk bevonden een Hulp in benauwdheden. Zie je dat hij het werkwoord ‘bevinden’ gebruikt? Hij heeft Gods hulp en benauwdheid ervaren, zo duidelijk dat zijn ervaring is als een persoonlijk bewijs.

Belangrijke schakel
Er is nog een andere plaats in de Bijbel waar het woord bevinding voorkomt: Romeinen 5:3-5: En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt; En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop; En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven. Het geestelijk leven wordt hier samengevat in vier schakels. De eerste schakel is ‘verdrukking’. Ieder mens heeft tegenslag. Maar voor Zijn kinderen gebruikt de Heere tegenslag tot bekering. Hun geloofsleven wordt er door gesterkt. Ze worden standvastig en geduldig, ze ontvangen ‘lijdzaamheid’. En dan volgt de derde schakel: ‘bevinding’. Denk aan de beproevingen van Abraham en Job. Heeft de Heere hen geen lijdzaamheid geleerd? Ze hebben Gods werk in hun leven ervaren, zo duidelijk en vast dat het ‘hoop’ gaf in hun leven. Dat is de laatste schakel. De hoop strekt zich uit naar de toekomst. Door genade is dat voor hen de eeuwige toekomst, waarin ze altijd bij de Heere mogen zijn. Dit zijn twee Bijbelse voorbeelden bij het woord ‘bevinding’. Valt je nog iets op? In beide teksten staat bevinding aan de kant van de mens. Hij of zij heeft een bepaalde ervaring, bevinding. Maar de bevinding komt van God. Het is de ervaring van hoe Hij Zich bekend maakt, Wie Hij is en wat Hij doet. Bijbelse bevinding is dus wel in het leven van de mens. Maar Bijbelse bevinding is niet menselijk. De mens staat er ook niet in centraal. Ware bevinding wordt door God gewerkt en gaat over Hem.
Bevinding is dus alle ervaring bij de mens van hoe de drie-enige God Zich zaligmakend aan de ziel openbaart. Dat doet Hij als Hij door Zijn Woord en Geest spreekt tot iemands hart. Echte bevinding is werk van de Heilige Geest en komt op uit het Woord van God. Bevinding verbindt aan de Heere in ootmoed en liefde. Bevinding maakt ook gehoorzaam aan Zijn Woord.

Wat ervaar je dan?
Maar nu stel jij natuurlijk een vraag. Wat ervaar je dan als de Heere Zich in je leven bekend maakt? Dat staat ook in de aangehaalde verzen uit Romeinen 5. Dan wordt namelijk de liefde van God in je hart uitgestort. Wat een wonder! Dat werkt de Heilige Geest zonder ons in ons. Deze liefde is zo zuiver, het is goddelijke liefde. Deze liefde is zo krachtig, je voelt je hart eronder smelten. Wat is de God van deze liefde groot en heerlijk. Wat ben jij ongelukkig dat je de Heere mist. Je kent Hem niet! Je hebt tegen deze goede God gezondigd. Wat een smart en berouw geeft dat in je leven. Ken jij daar iets van? Dit is een belangrijke bevinding. Ze kenmerkt al het geestelijk leven. Ga de Bijbelse voorbeelden van ware gelovigen maar na.
En hoe werkt de Heere dan verder? Dat is in de Heidelbergse Catechismus duidelijk uitgelegd. Lees Zondag 2 tot en met 4. De mens wordt ervan overtuigd dat hij zondaar is voor God. Volgens Zondag 5 en 6 wordt er plaatsgemaakt voor de Heere Jezus, Hij wordt geopenbaard. En dan komt in Zondag 7 het ware geloof duidelijk naar voren. In dat ware geloof staat de drie-enige God centraal. Christus is de Middelaar. Het geloof richt Zich op Hem. De Heilige Geest maakt Christus heerlijk. En alleen in Christus doet de Vader aan arme zondaren Zijn gunst ervaren. De Catechismus besluit met het stuk van de dankbaarheid. Dat is eigenlijk een lange uiteenzetting van de dagelijkse bekering, waarin Christus moet wassen en Gods kind minder worden. Dan worden ze pelgrims, die hun thuis niet in de wereld hebben, maar de toekomende stad zoeken. Daarbij beleven ze strijd en gemis, maar doet de Heere ook ervaren dat Zijn beloften in Christus ja en amen zijn.

Een bevindelijke preek
In de Gereformeerde Gemeenten vinden we het belangrijk dat de bevinding in de preek aan de orde komt.
Wij zijn niet de enige kerk die vindt dat bevinding in de preek aan de orde moet komen. Gelukkig zijn er ook andere. Er kunnen niet genoeg gemeenten zijn die deze overtuiging delen. We zien ernaar uit dat we het werk van de Heere mogen bemerken, ook in mensen die lid zijn van een andere kerk.
Wij zijn ook niet de eersten die dat vinden. Eeuwen geleden spraken predikanten dan van ‘de praktijk van de godzaligheid’. Het leven met de Heere moet praktijk zijn! Dat het werk van de Heilige Geest door een waar geloof wordt ervaren in het hart. Denk aan de drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid. Maar ook dat het leven met de Heere zichtbaar wordt in de dagelijkse dingen. Denk aan een eenvoudig en afgezonderd leven, waarin je niet mee gaat met de wereld, maar de Heere dient naar Zijn Woord. Zo werkt en versterkt de Heere het geestelijk leven.
Jij kunt vast wel enkele dingen noemen waaraan je een bevindelijke preek herkent. De schuldige verlorenheid van de mens wordt ernstig aangewezen. Dan wordt benadrukt dat je een nieuw hart nodig hebt. De oproep klinkt dat je je moet bekeren van de zonde. Je moet de Heere Jezus leren kennen als je persoonlijke Zaligmaker. Hoe liefelijk klinkt Zijn nodigende stem. Maar in een bevindelijke preek wordt niet alleen gezegd hoe het moet. Dan komt ook aan de orde hoe het gaat. Kenmerken van het ware geloof worden behandeld, ook voorbeelden en situaties uit het geloofsleven. Ik merk op catechisatie veel aandacht als het daarover gaat. Ben jij daar ook zo benieuwd naar? Word jij stil als de dominee in de kerk uitlegt hoe de Heere Jezus verloren zondaren opzoekt en zalig maakt? Wat zijn de mensen gelukkig die daar bevinding van hebben. Zit jij dan wel eens zachtjes te bidden: “Heere, ik ben ook verloren. Zoekt U ook mij op? Doe het Heere, uit genade.”

Geen vrijblijvende optie
Hoe moet je het nu voorstellen? Bijvoorbeeld: je hebt de Bijbel, dan ben je een christen. Eventueel kun je dan ook nog bevinding hebben, maar dat is iets extra’s. Helaas wordt zo wel gedacht. Ook kom je het idee tegen dat dominees bevinding aan de Bijbeltekst toevoegen. Maar dat zijn geen goede denkbeelden.
Een waar christen heeft de Bijbel èn de bevinding daarvan door de Heilige Geest in zijn leven ontvangen. En de dominee voegt de bevinding niet aan de Bijbel toe, maar maakt duidelijk hoe de bevinding in de Bijbel staat. Bevinding is de persoonlijke ervaring van Wie de Heere is en hoe Hij werkt. Daar gaat het nu juist om in de Bijbel!
Maar dan mogen we bevinding ook niet zien als een vrijblijvende optie. Het is eeuwig wel of eeuwig wee. Gods Woord wordt ernstig en welmenend aan jouw hart gelegd: Of veracht gij den rijkdom Zijner goedertierenheid, en verdraagzaamheid, en lankmoedigheid, niet wetende, dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt? (Rom.2:4) Van de Heilige Geest is beloofd dat Hij de wereld zal overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel (Joh.16:8). De Heere Jezus vraagt het persoonlijk aan Zijn discipelen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben? (Matth.16:15).
Ik schrijf dit niet omdat jij of ik de bevinding uit onszelf kunnen voortbrengen. Dat doet God, omdat Hij zondaren verkoren heeft tot de zaligheid. Hij werkt bevinding door Woord en Geest om Jezus’ wil. Beste jongere, ben je onbekeerd, ongelovig? Ben je een arme bidder, misschien? Of denk je dat je niets nodig hebt en ben je haast onverschillig? Ook nu is het waar: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven (Joh.5:25).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 2016

Daniel | 32 Pagina's

Bijbelse bevinding

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 2016

Daniel | 32 Pagina's