Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De God van Daniël leeft nog!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De God van Daniël leeft nog!

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het zal je maar gebeuren. Je staat als jongere midden in het leven en van de een op de andere dag moet je weg uit je land. Weg bij alles wat je lief is, weg van al je gewoonten, maar bovenal weg uit de omgeving waar je als christen mag leven. En dan? Daniël, Hananja, Misaël en Azarja zijn ook van die jongeren. Van de een op de andere dag zijn ze weggevoerd naar Babel. Wat kunnen wij leren van hen? We spreken erover met ds. W.J. Karels uit Hardinxveld-Giessendam.

Allereerst wil de dominee iets uitleggen over de namen van Daniël en zijn vrienden.
“In de namen van Daniël en zijn vrienden, zitten de namen van God. Daniël betekent: ‘God is Rechter.’ (zie kader) De duivel wilde met de naamsverandering een radicale breuk maken met de opvoeding van de jongens. Ze moesten afstand doen van hun verleden. Ze kregen niet alleen andere namen, ze kregen ook andere boeken, ander eten, een andere plaats. De afgoden van Babel kwamen in hun nieuwe namen terug.” Het betekende veel meer dat hun namen veranderd werden, de dominee vervolgd: “Het was een teken van de heerschappij die de koning Nebukadnezar over de jongens wilde krijgen. Tegelijk was het een teken van haat tegen de Naam van God, die in hun oude namen doorklonk. Ze kregen de naam van een afgod in plaats van de Naam van hun God.”

Niet verontreinigen
In Daniël 1 vers 8 lezen we dat Daniël zich voornam in zijn hart dat hij zich niet verontreinigen zou. Daniël was een jongen, die net als jij midden in de wereld stond. Hoe kon hij zichzelf dit voornemen? De dominee legt het uit: “Daniël was in Babel gebracht, onder het rijk van een grote koning. Maar Daniël diende een andere Koning. Die Koning leeft nog. Het voornemen werd hem door de Heere gegeven, hij was van zichzelf niets beter dan een ander. Het was een voornemen dat niet alleen op zijn lippen, maar ook in zijn hart lag. Daniël mocht weten dat er een ander Paleis hierboven was. Daniël en zijn vrienden waren naar Babel gebracht om voor de koning te staan. Christus heeft ook gestaan voor een Koning, voor de Koning der Koningen, God de Vader in de eeuwigheid. Maar Christus is ook later staande gebleven toen de vorst der duisternis Hem verzocht. Daardoor kon Daniël ook staande blijven.” De dominee citeert een moeilijke, maar waardevolle zin die dit stukje samenvat: “Enkel uit het welbehagen des Vaders, om Christus wil, die in de raad des vredes heeft gestaan, voor het aangezicht des Heeren. Daarom kan er ook vandaag nog een volk staande blijven, alleen in de weg van waarachtige bekering en het door Gods Geest gewerkte zaligmakende geloof dat met Christus verenigt.”

Les voor jongeren
Daniël stond in een wereld vol verleiding. Ook jij hebt veel verleidingen om je heen. Hoe kun je daar mee omgaan? Hoe kun je, net als Daniël staande blijven? Dominee Karels wil je hierin proberen te onderwijzen: “Hoe gevaarlijk de verleidingen ook zijn en hoe aantrekkelijk de zonde ook is, de Heere kan staande houden, ook nu nog. Dat is alleen mogelijk uit genade, door de vreze des Heeren, want die alleen doethet kwade haten. De Heere is machtig staande te houden. Er is wel een radicale keuze nodig en dat is ook de opdracht die de Heere ons geeft.” De dominee kijkt ernstig: “Wat ook opvallend is,dat de jongens niet gevraagd werd uitbrekende zonden te doen. Er werd in wezen iets kleins gevraagd, nl. te eten van onrein voedsel”, zo legt hij uit. “Daaruit blijkt dat we ons in alles moeten houden aan Gods Woord. Sommige zonden lijken voor ons niet zo erg, toch moeten we, ook in de dingen die in onze ogen gering zijn, ons houden aan God Woord. Toen heeft de Heere Daniël staande gehouden en Hij zal jou ook nu staande willen houden. God gaf Daniël genade en was barmhartig en dat wil Hij nog doen. Waarmede zal de jongeling zijn pad zuiver houden? Als hij dat houdt naar Uw Woord (Ps.119:9)”

Koninklijk bevel
Wij hebben ons in Nederland ook te houden aan de wetten die de koning ons voorschrijft. Was dat met Daniël ook niet zo, had hij zich niet aan het bevel van de koning moeten houden? “Nee”, de dominee klinkt stellig, “we moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen. Daniël was in zijn weigering echter niet onbeleefd. Er staat duidelijk dat hij het verzocht, hij diende een verzoek in. Hij zei niet kortweg dat hij het niet deed. Hij legde ook, vanuit het Woord, uit waarom hij het niet wilde doen. Dat is ook voor nu heel belangrijk. Als je iets, vanuit je principe niet wilt doen, zeg dan niet kortweg dat je het niet wilt. Maar wees beleefd, leg op grond van Gods Woord uit waarom je weigert. Daniël had liefde voor God, Zijn Woord en Zijn inzettingen, dat blijkt hier ook weer uit.”

Daniël en jij
Daniël in Babel is eigenlijk wel te vergelijken met hoe jij, als jongere, in de wereld staat. “Als je net als Daniël in de wereld wil staan, zijn er twee dingen heel belangrijk”, benadrukt de dominee. “Als eerste is het heel belangrijk te weten wat er in je Bijbel staat. Dus Gods Woord lezen en onderzoeken. Daarnaast moet je het van de Heere verwachten en als je dat doet, zal je niet beschaamd worden. Toen niet en nu niet. Als je in eenvoud, onder biddend opzien, in afhankelijkheid van de Heere je weg gaat, zal je niet beschaamd worden. Alleen door genade is dat mogelijk, dat kun je niet in eigen kracht, alleen door een waar zaligmakend geloof. Als je dat geloof niet hebt, is dat heel verschrikkelijk, maar het ontslaat je niet van je plicht. De geschiedenis van Daniël wijst je op de noodzaak van bekering. En dan alleen zal je liefde krijgen tot de Heere.”

Vorm houdt geen stand
Er was geprobeerd om Daniël en zijn vrienden los te maken van God en Zijn Woord. Ze kregen andere wetenschappen, kregen andere gewoontes, een andere leefwijze, andere voeding. Wat we daaruit kunnen leren? Voor de dominee is dat geen vraag: “Dat we alleen staande kunnen blijven als we het van Hem verwachten en als Hij ons staande houdt. Als het bij Daniël alleen vorm, traditie en buitenkant geweest zou zijn, had hij zich nooit staande kunnen houden. Dat geldt ook nu, voor jou, met alleen vorm, traditie en buitenkant, hoe belangrijk ze overigens ook zijn, kan ook jij niet staande blijven. Maar de Heere gaat in de donkerste tijden, ook nu, nog door met Zijn werk. Hij wil je vasthouden, uit genade, om Christus’ wil. Bid erom!”

Om Christus’ wil
“Je kunt uit jezelf nooit sterk blijven staan”, benadrukt de dominee, “dat kan alleen om Christus’ wil, Die gekomen was en staande bleef. Zonder de Heere kan het niet, dan houd je het niet vol. Dat komt omdat ons hart bedorven is. Het kan alleen onder biddend opzien tot de Heere, in gebondenheid aan Zijn Woord, smekend om de Heilige Geest, arm in jezelf. Je moet het alleen van de Heere verwachten. Als je het van de Heere verwacht sta je sterk. Kijk maar naar Daniël en zijn vrienden.” Het betekent niet dat het allemaal vanzelf zal gaan. “We hebben niet altijd antwoord op sommige levensvragen. Daniël begreep vast ook niet altijd de weg die de Heere met hem ging. Maar het kwade kan ten goede gewend worden als de Heere er in meekomt. Denk maar aan wat Job zei: Zou ik het goede van God verwachten en het kwade niet? De Heere leeft en werkt, net als toen bij Daniël. Zo is Hij nog bij machte hetzelfde te werken. Onveranderd, onverminderd.”


Joodse Naam / Betekenis / Babylonische naam / Betekenis
Daniël / God is mijn Rechter / Beltsazar / Moge Bel het leven van de koning beschermen.
Hananja / De Heere is genadig / Sadrach / Bevel van Aku
Misaël / Wie is wat God is? / Mesach / Wie is als Aku?
Azarja / De Heere heeft geholpen / Abed-nego / Dienaar van Nebo

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juni 2016

Daniel | 32 Pagina's

De God van Daniël leeft nog!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juni 2016

Daniel | 32 Pagina's