Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vruchten voor de Heere

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vruchten voor de Heere

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zie je daar die grote boomgaard? Talloze bomen zijn daarin geplant. En de eigenaar verzorgt ze met toewijding. Wat is het doel? Dat hij van de bomen straks de vruchten kan plukken. Wat is het hoofddoel van het menselijk leven? Dat is de eerste vraag in de Catechismus die Johannes Calvijn heeft opgesteld. De jongere antwoordt dan: God te kennen. Maar dan vraagt de predikant door: Waarom zeg je dit? Omdat Hij ons geschapen en in de wereld gebracht heeft om in ons verheerlijkt te worden. Welke vraag wordt het eerst gesteld? Daaruit blijkt wat belangrijk is. De Heere wil in ons leven de eer ontvangen. Daarover gaat dit artikel.

In de Bijbel wordt op verschillende manieren over vruchten gesproken. Je ziet het vast wel voor je. Als we aan een boom vruchten zien, wat merk je dan? Die vruchten zijn een bewijs dat de boom leeft en gezond is. Als de Heilige Geest een nieuw geestelijk leven geeft, wordt dat zichtbaar aan de vruchten. De Bijbel spreekt dan van vruchten der bekering waardig (Matth 3:8). Als je in iemands leven zulke vruchten ziet, dan is dat duidelijk een kind van God (Gal.5:22).

Vruchten zijn belangrijk
Niet alleen anderen zien de vruchten aan iemands levensboom. Gods kind wordt door de vruchten ook zélf verzekerd in zijn geloof. Hoe moet je dat opvatten? Maakt Gods kind dan een optelsom? Zegt hij of zij: “Nu heb ik zoveel goede werken gedaan, nu geloof ik dat ik een kind van God ben?” Nee, zo niet. Hoe heeft hij die vruchten gekregen? Alleen als hij dicht bij de Heere leeft, als hij afhankelijk is van Hem. Zo geven de vruchten rust en zekerheid (2 Petr.1:5-10).
In de vrucht is het zaad verborgen. Door vruchten af te werpen, worden nieuwe bomen gezaaid.
Ook deze betekenis zien we in de Bijbel terug (1 Petr.3:1,2). En de Heidelbergse Catechismus zegt “dat door onze Godzalige wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen worden” (Zondag 32). Als de vruchten er nu zo gezond en goed uitzien, zou je er dan geen zin in krijgen?
De vruchten vormen voor de tuinman de opbrengst. Zo komt het naar voren in de gelijkenissen van de talenten en ponden. We lezen het ook in het Hooglied (4:16). De bekering en alles wat er mee samenhangt, is tot eer van God. De Heere Zelf wil die vrucht genieten!
Maar wat gebeurt er met vruchten die niet goed zijn? Die kan de tuinman niet verkopen; ze zijn waardeloos. Op z’n best wordt er veevoer van gemaakt. Heb je wel eens een tuinder gesproken die zo grote delen van z’n oogst verloren zag gaan? Zo is het nu bij jou en mij van nature. Paulus zegt dat wij vruchten dragen voor de dood. Wat wij in ons leven voortbrengen, is niet in overeenstemming met Gods heilige Wet. De Heere komt eraan tekort. Door onze zonde wordt Hij onteerd. Heb jij daarvan al verdriet gekregen?

Hoe is de wortel?
Het is duidelijk: wil men goede vrucht, dan moet de wortel goed zijn. De Heere Jezus wordt de ‘Wortel van Isaï’ genoemd (Jes.11:10). Paulus wijst erop dat de Zaligmaker als een wortel is, die onze levenstakken moet dragen. Heidenen, mensen zonder God, worden in deze Wortel ingeënt (Rom.11:16-18). Weet je hoe dat gaat? Dan wordt zo’n wilde tak afgesneden van de verkeerde wortel. Daarvoor gebruikt de Heere het scherpe mes van Zijn heilige Wet. En aan het begin van de tak, snijdt de hemelse Landman een scherpe punt. Zo worden de zonden aangewezen en bloot gelegd. Zo wordt de nood van je leven ingekerfd in je hart.
Heb je in een tuinderij wel eens gezien hoe het dan verder gaat? De wilde tak wordt bij de goede boom gebracht. In die boom kerft de tuinman een opening. Daarin zet hij de wilde tak en hij bindt hem stevig vast. Zo wordt een mens van Adam afgesneden en Christus ingelijfd. Zo verbindt de Heilige Geest een verloren zondaar met Christus. Hij doet dat door het geloof. Die wilde tak en die goede boom worden één geheel. Zo wordt Christus de Levensbron van een zondaar, die uit zichzelf geen leven heeft. Zijn levenssappen trekken door hun leven. Daarom zegt Hij: Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen (Joh.15:5).
Kun jij zo zien of een boom een appelboom of een perenboom is? Dat luistert nauw. Het eenvoudigst is het om naar de vrucht te kijken. Zie je een appel dan is het een appelboom. En zo ook voor de peer. De Heere Jezus zegt: Want iedere boom wordt uit zijn eigen vrucht gekend; want men leest geen vijgen van doornen, en men snijdt geen druif van bramen (Luk.6:44). Het luistert nauw. Een mens kan wel denken dat hij op de goede weg is. Hij kan zelfs wel zeggen dat hij een kind van God is en het geloof heeft. Maar dat zegt niet alles. Is het echt waar? Weet de Heere ervan af om Jezus’ wil? Heeft Hij het door Zijn Heilige Geest in het leven gewerkt? Daar gaat het om. En dat kun je zien aan de vruchten. Dan wordt Gods genadewerk zichtbaar in het leven. Dan komen de woorden en de daden met elkaar overeen. Dan blijkt daarin ootmoed en liefde voor God en de mensen.

Uit U geen vrucht - vrucht uit Mij
Zo zoekt de Heere Zijn eer, ook in jouw leven. En des morgens vroeg, als Hij wederkeerde naar de stad, hongerde Hem. En ziende, een vijgeboom aan den weg, ging Hij naar hem toe, en vond niets aan denzelven, dan alleenlijk bladeren (Matth.21:18-19). Ontstellende werkelijkheid: wij hebben van onszelf niets waar de Heere de eer van krijgt. Alles is met zonde bevlekt en tekort. En wat zei de Heere tot de boom? Uit u worde geen vrucht meer in der eeuwigheid! En de vijgeboom verdorde terstond. Het is een les die de Heere al Zijn kinderen leert. Daar staan ze nu, met het prachtige bladerdak van hun nette leven. Maar er is geen vrucht. Maar dan is de boom bedorven, ja bedorven tot in de wortel toe. Wat geeft het een zielsverdriet als je zo de zonde mag bewenen aan Gods troon.
Zo maakt de Heere plaats voor Zijn genade. Voor zulke onvruchtbare en onverbeterlijke zondaren is er zo’n goede boodschap. De Heere doet ze verkondigen dat Hij hen vrijwillig zal liefhebben (Hosea 14:5). Hun vrucht geeft niet de doorslag. De Heere doet het uit genade. Hij Zelf zal voor hen zijn als de dauw. Hij zal bloeien als de lelie, en hij zal zijn wortelen uitslaan als de Libanon. (…) Uw vrucht is uit Mij gevonden (Hos.14:6-9) Wat een wonder als de Heere zó Zijn genade verklaart aan je hart. Daar wordt God zo groot - en ik zo klein.
Hoe zei de jongere het ook al weer in de Catechismus? De Heere heeft ons geschapen “om in ons verheerlijkt te worden”. Dat betekent dat Hij de eer ontvangt. Meer nog: het betekent dat aan ons zichtbaar wordt hoe heerlijk Hij is. Zo is nu het leven van een kind van God op zijn best. Zie je vruchten aan hun levensboom? Dan zie je hoe de Heere Jezus in hun leven werkt. Ruik je de vruchten aan hun levensboom? Dan ruik je de geur van de liefde van Zijn Geest. Zijn er veel vruchten? Dan merk je iets van de rijkdom van Gods goedertierenheid. Hangen de takken krom van vruchten - zo zwaar? Dan zie je hoe goed de Heere is voor een arm en ellendig mens in zichzelf. Hoe gelukkig ben je als de Heere in je leven zo Zijn genade laat schitteren. Dan wordt Hij verheerlijkt.

Ook dit jaar
Het gaat om de vrucht. Om dat te benadrukken, vertelde de Heere Jezus nog een gelijkenis (Luk.13:6-9). De eigenaar van een boomgaard zocht vrucht op een vijgenboom. Zorgvuldig tilde hij de bladeren op. Was er aan deze boom ook vrucht? En hij zeide tot den wijngaardenier: Zie, ik kome nu drie jaren, zoekende vrucht op dezen vijgeboom, en vind ze niet; houw hem uit; waartoe beslaat hij ook onnuttelijk de aarde? Wat zal de Heere zeggen als Hij ons leven onderzoekt? Voel je de ernst? Je hebt een nieuw, geestelijk leven nodig. Je moet van de zonde verlost worden om Jezus’ wil. Wat zei de wijngaardenier in de gelijkenis? En hij, antwoordende, zeide tot hem: Heer, laat hem ook nog dit jaar, totdat ik om hem gegraven en mest gelegd zal hebben; En indien hij vrucht zal voortbrengen, laat hem staan; maar indien niet, zo zult gij hem namaals uithouwen. Een nieuw seizoen ligt voor ons. Nóg is het genadetijd - ook nog dit jaar!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2016

Daniel | 32 Pagina's

Vruchten voor de Heere

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2016

Daniel | 32 Pagina's