Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sola Gratia

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sola Gratia

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maarten Luther, Huldrych Zwingli, Johannes Calvijn, John Knox, Theodorus Beza. Voorbeelden van bekende en minder bekende kerkhervormers. In de zestiende eeuw maakten deze mannen er hun levenswerk van om, geleid door de Heilige Geest, de leer van de Rooms-katholieke Kerk te weerleggen. Grote dwalingen werden bestreden. Dit begon met de strijd van Luther tegen de afl aat, maar het werd uiteindelijk een Reformatie in de kerk van Europa! De Reformatie ging terug naar de Bijbel. Kun je uitleggen hoe belangrijk dit voor de kerk is geweest? Gods genade voor arme zondaren in het werk van de Heere Jezus alleen kwam weer centraal te staan. Jij mag die boodschap horen. Dit is een wonder van God! Sola Gratia!

De 5 sola’s
Ken jij de betekenis van alle vijf de sola’s? Hier vindt je ze toegespitst op de reformatie.

Sola Scriptura - Alleen door de Schrift
Op 10 december 1520 hield Luther een boekverbranding op een plein net buiten Wittenberg. Hiermee bracht hij zijn betekenis van ‘Sola Scriptura’ in de praktijk: Alleen de Bijbel is Gods Woord, en heeft gezag. De kerk staat niet gelijk met, of zelfs boven de Bijbel.

Sola Gratia - Alleen door genade
Met het kopen van een aflaat en door biechten en boetedoening werd geloofd dat zonden afgekocht konden worden bij God. Luther ging hier tegenin en leerde dat alleen Christus‘ kruisdood vergeving kon bewerkstelligen. Dat is ‘gratia’, pure genade!

Sola Fide - Alleen door geloof
Luther ontdekte dat onze goede werken niet meewerken aan de zaligheid. Alleen het geloof in Jezus Christus telt, onderbouwd vanuit de Bijbel: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven (Rom.1:17).

Solus Christus - Alleen Christus
De Rooms-katholieke Kerk kende naast Jezus andere personen die bij konden dragen aan de verlossing. Naast deze personen waren er ook de goede werken, de boetedoening, de biecht en de aflaathandel. De Reformatie ging hier tegenin: alleen door Christus kun je vergeving van zonden ontvangen: Er is ook onder de hemel geen andere naam, die onder de mensen gegeven is, door welke wij moeten zalig worden (Hand.4:12).

Soli Deo gloria - Alleen aan God de eer
De reformatoren vonden dat God door alles heen de eer moest krijgen. Van Bach weten we allemaal dat hij zijn werken ondertekende met S.D.G. Alleen God de eer!


Stellingen van Maarten Luther
67. Aflaten, die door de predikers als de ‘grootste genade’ verkondigd worden, moeten inderdaad zo gezien worden omdat zij de winst zeer bevorderen.
68. In werkelijkheid echter zijn ze uiterst gering vergeleken met de genade van God en de vroomheid van het kruis.


OM MEE TE LEVEN!
“De leer van de Reformatie is niet gegeven om weg te leggen, maar om mee te wandelen. Er mee leven. De regel van de Schrift meedragen in het hart. Het ook uitdragen in je leven. In woord en daad een echte nakomeling van de Reformatie te zijn. Daar is het persoonlijk kennen van de weg van de verlossing voor nodig.” (ds. W. Harinck)


Dankdagkalender
Bij deze Daniël krijg je een dankdagkalender. In de week van dankdag kun je deze gebruiken. Bijvoorbeeld aan tafel. Daarnaast staat er voor alle leeftijden iets in. Bovendien lees je hoe je Woord en Daad kunt steunen.


PROFIEL
Wie: Hermine Valkenburg
Wat: Bestuurslid vereniging
Waarom: JV ‘Sola Gratia’

Wat doe je voor de JV?
“Ik zit in het bestuur, samen met een aantal andere jongeren. Als bestuur proberen we bijvoorbeeld jongeren die af dreigen te haken weer te betrekken bij de JV. Ieder bestuurslid heeft een taak, zoals het organiseren van de ouderenavond, de kerstbijeenkomst of het kamp. Daarnaast moeten ook dingen als de fi nanciën en het ledenoverzicht geregeld worden.”

Hoe ziet een avond op de JV eruit?
“Eén van de jongeren organiseert de avond. Die houdt een inleiding en zorgt voor de verdere invulling van de avond. Dat kan een actief spel zijn, met elkaar zingen, maar ook een verdieping op de inleiding. Daarin is veel afwisseling, zodat zowel denkers als doeners worden aangesproken.”

Welke activiteiten worden er georganiseerd?
“Aan het begin van het verenigingsseizoen hebben we een kamp van vrijdagavond tot zaterdagmiddag. Dat is vooral ter kennismaking, omdat ieder jaar de samenstelling van de groep verandert. Met Hemelvaart hebben we een afsluitend kamp van drie dagen. Daarnaast organiseren we met de kerst een gezamenlijke kerstbijeenkomst.”

Wat houdt een ouderenavond in?
“We organiseren jaarlijks een maaltijd voor de ouderen in de kerk. We beginnen om vijf uur, maar de ouderen staan soms al om half vijf voor de deur. Het is erg mooi om als jongeren met ouderen in gesprek te gaan. De ouderen kijken hier ook echt naar uit. Op deze avond houden we een inleiding en is er ruimte voor muziek, zingen en praten. Aan het eind krijgen ze een bloemetje mee.”

Wat zie je van ‘Sola Gratia’ terug op de JV?
“Het thema komt in de inleidingen naar voren, het is een belangrijk thema. We hebben ook een hele fi jne jeugdvereniging waar een goede sfeer heerst. We mogen ook in alle rust bij elkaar komen. Dat zijn ook allemaal dingen die alleen genade zijn! Ik hoop en bid of de Heere bovenal Zijn genade wil schenken door het werk op de vereniging”


Samenstelling: Corné Legemaat en Antonet van Tilburg

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2016

Daniel | 32 Pagina's

Sola Gratia

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2016

Daniel | 32 Pagina's