Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Altijd bidden is genade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Altijd bidden is genade

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als een stuk touw in de knoop zit, maak je het vaak alleen maar erger als je aan losse draden gaat trekken. Ons leven zit ook weleens in de knoop. We willen dan zelf zoeken naar oplossingen, maar vaak wordt het daar niet beter van. We moeten dan leren ons leven over te geven aan de Heere. Dit doe je door te bidden. Dominee W. Harinck heeft het boekje Altijd bidden geschreven. Wat is bidden? Waarom verhoort de Heere niet altijd een gebed? Samen met de dominee spraken we onder andere over deze vragen.

“De titel van het boekje heeft te maken met de gelijkenis over de onrechtvaardige rechter (Luk.18:1-8). De Heere vraagt een biddend leven van ons. Maar hoe moet ik bidden? Wanneer moet ik bidden? Ik moest denken aan de gelijkenis, daar heb ik het thema uitgehaald. Ik zag daar ook wel de praktische toepassing in. Ik hoop dat deze titel jou tot nadenken stemt. Altijd bidden, is dat zo? Wat betekent dat?”

Slordig bidden
Standaardgebeden kunnen soms gewoonte worden, we worden soms slordig in ons bidden. Hoe voorkomen we dat? “Dat is altijd lastig met ons mensen; dat heilige, ernstige dingen gewoonte kunnen worden. Het gebed kan een sleur worden. Dat klaagt ons aan, het vraagt om bezinning, het vraagt onze verantwoordelijkheid. In mijn boekje heb ik geprobeerd daar praktisch over te schrijven. Het besef moet leven wat bidden eigenlijk is. Het is steeds weer nodig om daar aandacht aan te geven. Bidden is naderen voor Gods heilig aangezicht. Er mag er geen sprake zijn van sleur en gewoonte.”

Biddend leven
“Je kent vast de uitdrukking ‘een biddend leven’. Bidden moet een manier van leven zijn. In grote en kleine dingen. Het moet zo zijn dat je voor Gods aangezicht leeft.
Formuliergebeden of gebeden die je als kind hebt geleerd zijn goed, ze hebben een rijke inhoud. Het is belangrijk om als je ouder wordt, je vanuit de formulieren leert bidden met eigen woorden. Het bidden om dagelijks brood, mag persoonlijker worden. Benoem wat voor jou het dagelijks brood is. Dat kan je examen zijn, je vrienden, of spanningen in je leven. Leg al die dingen voor de Heere neer. Bid ook om Zijn Koninkrijk, Zijn wil, Zijn Naam. Dat die dingen in je leven een plek mogen krijgen. Probeer te bidden voor zaken die persoonlijk betekenis hebben.”

Gebedskring
We zien ook gebedskringen in huizen, dat een groep mensen met elkaar in gebed gaat. Het is misschien ook wel jouw vraag: Wat zegt de Bijbel hierover? “Vanuit het Woord moet ik benadrukken dat gebed vraagt om de binnenkamer, om een persoonlijk gebedsleven voor Gods Heilig aangezicht. De praktijk laat helaas zien dat het bidden in groepen een eigen leven gaat leiden. Gebedskringen gaan los staan van de eigen gemeente en ambtelijke leiding. Het worden aparte groepen, waar sfeer en eigen gevoel leidend gaan zijn. Ik zou daar voorzichtig mee willen zijn.”

Op school komen jongeren soms ook in pauze samen om te bidden. Misschien ben jij ook wel uitgenodigd om mee te bidden. De dominee: “Ik zou daarover in gesprek willen gaan. Waarom verlang je het te willen doen? Hoe is jouw persoonlijk gebed? Waar lezen we in de Bijbel over deze manier van organiseren? Is het uit Amerika en evangelische gemeenten overgewaaid? Bidden is geen werk, het is genade. Zie je de ambten en de gemeente nog staan? En hoe functioneert het gebed in het gezin? Daar moet het beginnen. De Heere onderwijst allereerst in het gezin en daarna in de gemeente. Gebedskringen weken zich vaak los van wat er in het gezin en de gemeente wordt meegegeven.

Verlanglijstje
“Kort samengevat is bidden spreken tot de Heere. De Heere vraagt om het gebed. De Heere roept je er toe op. Bid zonder ophouden, dank God in alles. Jij bidt misschien veel, ‘Heere geef, Heere geef’. Wij komen vaak met onze verlanglijstjes. Daar hebben we de Heere voor nodig. Ik hoop dat het vragen om die zaken oprecht is. We mogen de Heere vragen om dingen die we nodig hebben. Maar Hij wil ook dat we bidden: ‘Uw wil geschiedde’. Niet alles wat je vraagt is goed voor je. Dat is een belangrijke les. Bidden is niet altijd vragen wat we nodig hebben, maar het is een verborgen omgang met God. God regeert over je leven. Hij is je Leidsman en Leermeester. Hij bepaalt waar je heen gaat. Hij heeft de keuze in het voor- of achteruit gaan. Daar is het gebed voor nodig. Niet af en toe, maar altijd bidden, leven met Hem.”

Altijd zegen
“De Bijbel vraagt je hart voor de Heere uit te storten. Wat kan het, eerbiedig gezegd, goed zijn als je je verhaal kwijt kan. Als je het verhaal van je hart en leven kwijt kunt bij God. Dat alles mag je bij de Heere uitstorten. Het kan zijn dat er geen antwoord komt, of duidelijkheid is. Maar wat is het al een zegen als je mag zeggen: Het is niet meer mijn zaak, maar het ligt bij de Heere. Wat de Heere doet is goed. Dat geeft rust. Dat je mag leren te vertrouwen op Gods gebedsverhorende genade.. .”

Blijven vragen
Mag je eigenlijk wel blijven vragen, blijven bidden om iets wat je graag wilt? De dominee knikt: “Je mag blijven aanhouden. Denk maar aan de Kananese vrouw, de discipelen zeggen dat ze zwijgen moet, maar ze blijft aanhouden. De Zaligmaker spreekt over tot het einde toe volharden, tot het einde toe blijven bidden. Aanhoudend zijn in het gebed, dat wijst de Bijbel ons.

Maar de Heere kan ons ook leren dat we moeten zwijgen over bepaalde dingen. Dat kan Hij door Zijn Woord of prediking doen. Het kan zijn dat je omstandigheden veranderen.
Kantoren hebben vaak automatische deuren, ze gaan allemaal vanzelf open en dicht. Zo werkt de Heere niet. We moeten onderzoeken wat de weg van de Heere is. We moeten soms leren onze voeten op het water te zetten. Denk maar aan het volk Israël, de Heere wees een weg, maar die zagen ze niet. Bidden is beproeven wat de wil en de weg van de Heere is.”

Om Jezus’ wil
“Soms wordt er gebeden in Jezus’ Naam. Dat is dezelfde betekenis als om Jezus’ wil. Als je dat bid in Jezus’ Naam sluit je dicht aan bij het evangelie. Al wat gij den Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven (Joh.16:23). Om Jezus’ wil, alleen op grond van Zijn verdienste. Het gebed heeft maar één grond. De Naam en de wil van de Heere Jezus. Bij alle vragen rondom het gebed, moeten we tegen elkaar blijven zegen dat er Eén grote, volmaakte Bidder is. Dat is de Heere Jezus Zelf. Dat we daar in ons gebed steeds terecht moeten komen. Wij eindigen met: Om Jezus’ wil, amen. Daar moeten we ons gebed eigenlijk mee beginnen. Dat we om Jezus’ wil bij Hem beginnen.”


Voorbereiden op gebed
Stille tijd
Het is goed om eerst Zijn Woord te lezen (Gods spreken tot jou) en daarna te bidden (ons spreken tot God). Het is belangrijk om stille tijd te hebben, omdat er zo weinig stilte is in je leven. Het moment voor stille tijd mag praktisch gekozen worden. Neem een moment dat je niet al te moe bent. ’s Avonds kan vermoeidheid overmannen, dan heb je misschien geen concentratie meer. Het gebed is een tere en heilige zaak. De Zaligmaker leert ons om ons terug te trekken, om de deuren naar de wereld dicht te doen. Zet je mobiel ook op stil.

Houding
Let ook op je houding als je gaat bidden. Deze moet eerbiedig zijn. Als je in bed gaat liggen valt je hoofd misschien op de Bijbel in slaap. Wat voel je je dan schuldig als je wakker wordt. Ook als je voor jezelf bidt, bid dan maar hardop. Het kan je helpen om je concentratie erbij te houden.

Spreken
Spreek met elkaar over het gebed. Spreek er ook met je ouders, aan tafel over. Geef het aan als er dingen zijn waarover ze bidden moeten. Dat kan jouw betrokkenheid en bewustwording vergroten. Samen nadenken over welke dingen jullie in het gebed voor de Heere willen neerleggen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 februari 2017

Daniel | 32 Pagina's

Altijd bidden is genade

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 februari 2017

Daniel | 32 Pagina's