Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het allereerste wonder

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het allereerste wonder

Serie over het openbare optreden van de Heere Jezus

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Had ik maar geleefd toen Jezus op aarde was, dan kon ik Zijn wonderen zien. Dan was het een stuk makkelijker om te geloven. Je hebt dit vast wel eens gedacht. Maar is dat zo? Was het voor de mensen toen makkelijker om te geloven? Houd deze vragen vast en volg het spoor van Jezus, als Hij wonderen doet; voor het eerst op een bruiloft in Kana.

Het begin van het Johannesevangelie lijkt op een dagboek. Johannes beschrijft de eerste week van Jezus’ openbare optreden. En Johannes kon het zo opschrijven, want hij was er vanaf het begin bij. Op de laatste dag van deze eerste week is er in Kana, een dorpje in het noorden van Israël, dicht bij Nazareth, een bruiloft. Maria, de moeder van Jezus was daar. Over Jozef lees je, zoals in het hele evangelie van Johannes, niets. Misschien was hij al vroeg overleden. Jezus Zelf is ook uitgenodigd, met Zijn discipelen, die trouwens voor het eerst hier deze naam krijgen. Het zijn er zes, de leerlingen van het eerste uur: Johannes natuurlijk, Jakobus, Andreas, Petrus, Filippus en Nathanaël.

En als er wijn ontbrak
De bruiloft is in volle gang, maar opeens is de wijn op. Voor een bruidspaar in Israël een groot probleem. Stel je voor: geen wijn, dat is een schande. Waren ze te zuinig, te gierig, of gewoon niet gastvrij?
Maria zoekt Jezus op en vertelt het aan Hem. Ze denkt dat haar Zoon wel voor een oplossing kan zorgen. Vrouw, wat heb Ik met u te doen, antwoordt Jezus. Jezus antwoord roept misschien wel vragen bij je op. Hoe kan Jezus op deze manier reageren? Maria is toch Zijn moeder? Zeker, maar God de almachtige Vader in de hemel is Zijn Vader! En in het licht van Zijn zending door de Vader, is Zijn ‘ure’ nog niet gekomen. Dit betekent niet dat Jezus nu niets zou kunnen doen. In het evangelie van Johannes komt dit woord een aantal keren naar voren. Het gaat hier om het tijdstip, door de Vader bepaald, van zijn lijden en verheerlijking. Díe tijd was nu nog niet.

De beste wijn
Maria put hoop uit het ‘nog niet’ en zegt tot de dienaren: “Wat Hij jullie zegt, doe dat”. En dan volgen deze dienaren de aanwijzingen van Jezus op. Ze vullen zes stenen watervaten. Wat hier belangrijk is, is de overvloed. Een metreet was ongeveer veertig liter, en dat twee- of driemaal per vat! Reken maar uit, hoeveel water dat is. Als alle vaten gevuld zijn, moet het naar de hofmeester gebracht worden. Zijn reactie brengt het wonder aan het licht. Het water is wijn geworden. En wat voor wijn! De beste wijn voor het laatst! Wat Jezus doet is altijd goed en waar Hij is, daar is volheid. Dat is ook nu zo. Als Jezus Zichzelf aan jou openbaart, dan ervaar je iets van die volheid. In de verste verte is niets op deze aarde te vergelijken met het geluk dat je dan ervaart!

Nog niet
Jezus verricht dit eerste wonder nog niet in het openbaar. Het gebeurt eigenlijk een beetje afzijdig van het feest. Het was nog niet het tijdstip waarop Jezus in het openbaar naar voren trad, maar dat punt was nu wel heel dichtbij! In vers 11 brengt Johannes de betekenis van dit wonder tot uiting. Hij noemt drie dingen.

Het begin
Allereerst is dit het beginsel der tekenen. Het is het allereerste wonder. Maar het gaat ook om een soort merkteken van Wie Jezus is. Dit wonder staat niet op zichzelf. Het gaat bij de wonderen van de Heere Jezus niet om het wonder zelf (zie kader). Ook dit wonder niet. Net als de wonderbare spijziging (Joh.6:1-15) wijst dit wonder op Zijn woord en werk. Hij is het Brood des Levens en zal Zijn lichaam geven voor het leven der wereld (Joh.6:51). Zijn bloed zal vloeien tot een volkomen verzoening van de zonden van de Zijnen.

Heerlijkheid
In de andere evangeliën lees je niets over de bruiloft in Kana. Johannes schreef het evangelie later dan Mattheüs, Markus en Lukas. Zijn evangelie legt een heel ander accent. Het woord ‘heerlijkheid’ kenmerkt Johannes. Zelf schrijft Hij: Wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd (Joh.1:14). De lijdende Knecht is vol heerlijkheid. Het lijden is een zaak van onuitsprekelijke heerlijkheid, omdat Jezus als de Zoon van God gekomen is om op het beslissende tijdstip in de geschiedenis Zijn werk te volbrengen. Hoe groot en schitterend is Zijn eer!

Geloof
Een tweede kernwoord in Johannes is ‘geloof’. Johannes schrijft later: Opdat ook gij geloven moogt en gelovende het leven hebt in Zijn naam. Daarom schrijft Johannes dit evangelie op. Jezus openbaart Zijn heerlijkheid voor Zijn jongeren en zij geloven in Hem. Geloof, daar komt het op aan. Dat wil de boodschap van het Evangelie uitwerken. Was dit een compleet geloof? Nee, maar het was wel echt! Zag Johannes daarin bevestiging van de woorden Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt? Zag Nathanaël nu al dat Jezus' woorden waarheid zijn, toen Hij een paar dagen daarvoor uitriep: Rabbi, Gij zijt de Zone Gods, Gij zijt de Koning Israëls ? Ongetwijfeld! Hun geloof, hoe zwak en onwetend ook, werd versterkt. En zo doet de Heere dat nog. Nee, je kunt geen ooggetuige zijn, maar je hebt het betrouwbare Woord van God. Nog wil Hij dat geloof van de discipelen werken. Waar Zijn Woord opengaat en gepreekt wordt, daar is Hij Zelf!


Wonderen en tekenen
De Heere Jezus heeft veel wonderen gedaan. In Johannes 4 vers 48 verzucht Jezus: tenzij dat gijlieden tekenen en wonderen ziet, zo zult gij niet geloven. Jezus bedoelt hier niet dat Zijn wonderen en tekenen zullen leiden tot geloof. De mensen zijn eigenlijk alleen maar uit op sensatie. Ze geloven wel in de wonderen, maar ze zien helemaal niet dat het tekenen zijn van het Koninkrijk van God. Zo had bijvoorbeeld de profeet Jesaja gesproken over de Gezalfde des Heeren, de Messias (Jes.42, 65). Het is Jezus Zelf geweest die in de synagoge van Nazareth gezegd heeft dat deze profetieën in Hem zijn vervuld. De wonderen vormen uitroeptekens bij de woorden van de Heiland.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 april 2017

Daniel | 32 Pagina's

Het allereerste wonder

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 april 2017

Daniel | 32 Pagina's