Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veranderd door Hem

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veranderd door Hem

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een radicale omkeer in je leven. Een krachtdadige bekering. Wil je hiervan een voorbeeld uit de Bijbel? Paulus roept het uit: “Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?” Gods Woord deed kracht in zijn leven. De Heere werkt nog steeds met Zijn Heilige Geest. Ook in 2017. Wonderlijk! Evangelist Jan-Henry Seppenwoolde en zijn vrouw Wilma, vertellen over Gods werk in Ecuador. Zij zijn op dit moment in Nederland op verlof. Je kunt lezen hoe de Heere werkt in het leven van Juan en Lucia.

Je bent nu bijna tien jaar werkzaam in Ecuador. Hoe kijk je hierop terug?
“Het is tot nu toe de beste periode in ons leven geweest. De Heere te mogen dienen in de weg die Hij je wijst, geeft veel vreugde en vrede in je leven. Het volgen en gehoorzamen van de Heere is echt het allerbeste. Het was tijdens een zendingsdag dat de vraag op mij afkwam: ‘Je kunt wel bidden Uw Koninkrijk kome, maar ben je ook zelf bereid?’ Die bereidheid heeft de Heere willen geven. We hebben mogen ervaren dat we alles achter konden laten in Nederland, om met de Heere deze weg te gaan naar Ecuador. Ondanks de moeilijke momenten die er zeker ook zijn, is Ecuador nu ons ‘thuis’ op aarde. Want ‘thuis’ is daar waar de Heere je wil hebben.”

Jullie wonen in Machala. Kun je iets over deze stad vertellen?
“Machala is een havenstad van ongeveer 300.000 mensen, waar vooral bananen, cacao en garnalen worden verhandeld. Er is weinig toerisme en een groot verschil tussen rijk en arm. Onze gemeente is gevestigd aan de rand van achterstandswijken. Arm en rijk wonen daar door elkaar. Wat religie betreft, is vooral het rooms-katholicisme in een volkse vorm aanwezig. Verder zijn er veel verschillende sekten en stromingen. Ecuadoranen zijn erg religieus.”

Je bent werkzaam als Evangelist. Wat houdt dat in?
“Mensen in contact brengen met het Woord en het Woord bij de mensen. Dat is vreugdevol werk. Als je zelf leert wat je hebt gekregen uit genade, wil je graag dat ook anderen dat ontvangen. Toen ik begon als evangelist, bestond mijn werk vooral uit straatevangelisatie en het bezoeken van mensen in hun huizen. Later ook het organiseren van cursussen, en het geven van ‘nieuwelingencatechisatie’ en belijdeniscatechisaties. Inmiddels mag onze gemeente 25 volwassenen en 11 doopleden tellen. Nu is mijn werk meer verschoven naar kerkenwerk: voorbereiden van diensten, pastorale bezoeken afleggen en catechisatie geven. Af en toe geven we ook huwelijkscatechese. Er is op dat gebied grote nood. Gelukkige huwelijken zijn er bijna niet. Aan het straatevangelisatie werk kom ik inmiddels bijna niet meer toe, daar hoop ik de gemeenteleden nu meer in te betrekken.” Wilma: “Ik ga regelmatig mee op bezoek. Verder geef ik leiding aan de muziekgroep voor de eredienst. Dat moet iedere week goed voorbereid worden. En verder ben ik vooral druk met het gezin en het onderwijs van de kinderen.”

Wat moet Gods kracht overwinnen bij mensen in Ecuador?
“Het Evangelie is echt een kracht van God. Dat betekent dus dat het niet gaat lukken met onze eigen kracht. In Machala mogen we daar iets van ervaren. Verschillende gemeenteleden hebben door Gods kracht en genade met hun oude leven gebroken. Maar na hun bekering blijven ze die kracht nodig hebben (zie kader)”. Jan-Henry vervolgt: “De kracht van God is ook nodig in de levens van Ecuadoranen. Dit vanwege de religieuze verwarring. Mensen in Ecuador zijn heel religieus. Sekten hebben daarom een grote aantrekkingskracht. Daar zijn verdrietige voorbeelden van in onze gemeente (zie kader.) Maar tegelijk blijkt dat de Heere mensenharten overwint. Op het gebed doet de Heere nog steeds wonderen door Zijn Woord en Geest.”

Gebruikt de Heere ook andere middelen om mensenlevens te vernieuwen?
“Er zijn gebeurtenissen die de Heere gebruikt om mensen te brengen op de weg met Hem. Toch is het uiteindelijk wel altijd Gods Woord dat mensenlevens vernieuwt. Wat is het een wonder als je dat ziet gebeuren in de gemeente. Bijvoorbeeld tijdens een bezoekje aan huis. Bij het lezen van hun Bijbel worden gemeenteleden vertroost, geraakt of gecorrigeerd. Heel bemoedigend om dat te mogen merken!”

Wat wil je aan jongeren in Nederland meegeven?
“Als je de Heere mag gehoorzamen en volgen, krijg je daar nooit spijt van. Met Hem te leven, Hem te volgen is echt het beste. Je hebt een Bijbel, houd die niet gesloten! Het is Gód die spreekt. Het Woord spreekt over alle dingen van iedere dag. Wees opmerkzaam in wat de Heere tot je zegt. In Zijn Woord laat Hij weten wat Hij van je vraagt. Ik moet denken aan het groepje jongeren uit onze gemeente in Machala. Ze zijn erg betrokken. Sommigen komen zelfs naar de diensten terwijl hun ouders het verbieden. Dat moet je niet onderschatten. Ze lopen daarmee het risico dat hun vader de geldkraan dichtdraait voor hun studie. De jongeren hebben een belangrijke rol in de muziek en zang tijdens de diensten. Het is mooi om bij hen iets te zien van trouw aan de dienst van de Heere. We hopen en bidden om de stille kracht van Gods Woord in hun leven. De naam van onze gemeente in Machala is Palabra Eterna’. Dat betekent: het eeuwig blijvend Woord. Dat Woord biedt jongeren houvast in alles wat op hen afkomt. In Ecuador en in Nederland.”


GROTE KRACHT - Juan
“We troffen Juan op straat voor ons kerkgebouw.” Wilma: “Normaal loop ik tijdens een dienst nooit de kerk uit, maar deze keer was er een reden. 'Ik moet een Bijbel hebben', zei hij. 'Kom binnen, de dienst gaat beginnen', antwoordde ik. Dit was het begin van een groot wonder. Juan, een man van rond de zestig, zat diep in de put. Geen levensmoed meer. Hij leidde een ellendig leven in de wereld. De kost verdiende hij met biljarten. Een door de zonde geruïneerd leven. Nu Gods genade in zijn leven is gekomen, wil hij zijn oude leven achter zich laten. Dat kost hem veel strijd. Zijn inkomsten uit biljarten is hij kwijt. Nu moet hij leven van allerlei klusjes. Waar Juan het meest bang voor is: 'Dat ik terugval in mijn oude leven'. Hij haalt dan vaak de tekst aan die je kunt lezen in 2 Petrus 2:22: De hond is wedergekeerd tot zijn eigen uitbraaksel; en de gewassen zeug tot de wenteling in het slijk.” Jan-Henry: “We geloven dat de Heere in Hem is begonnen, en Hij maakt Zijn werk ook af.” Wilma: “Levensheiliging is een enorme strijd. Dat gaat met vallen en opstaan. Je ziet dan dat genade echt genade is: De Heere raapt weer op.”

STILLE KRACHT - Lucia
“Gods Woord kan soms merkbaar en plotseling kracht doen, net als dynamiet. Maar het kan ook heel geleidelijk gaan, zoals bij Lucia. Lucia kent geen moment van plotselinge, krachtige bekering. Toch is ze totaal veranderd vergeleken bij jaren geleden. Dat is heel geleidelijk gegaan door persoonlijk contact, onderwijs en het horen van Gods Woord. Het heeft jaren geduurd voor ze aan belijdeniscatechese begon. Vroeger was ze een gesloten vrouw, gehard door het leven en alle conflicten. Maar nu is ze een gunnende vrouw geworden die veel zieke gemeenteleden opzoekt. De Heilige Geest heeft door de stille kracht van Gods Woord haar leven vernieuwd.”

TEGENKRACHT - Alonso
“Waar de kracht van het Evangelie komt, komen ook de tegenkrachten. De duivel zit niet stil, ook niet in Ecuador. Ik denk aan Alonso, een jongen waar wij veel hoop voor hadden. Hij was opgegroeid bij een nare sekte. Maar op een gegeven moment kwam hij met zijn moeder mee naar onze diensten. Zo raakte hij betrokken bij de gemeente. In het begin was hij wat gesloten, kil en met een ontwijkende blik in zijn ogen. Later kwam daar verandering in. Hij wilde zelfs belijdeniscatechisatie gaan volgen. Tot hij op een ogenblik opeens verdwenen was. Hij bleek terug te zijn bij zijn oude sekte. Ik heb hem daarna tot nu toe nog één keer gesproken. Ik voelde toen echter dat alle pogingen om hem door het Woord terug te brengen, hoe confronterend ook, niet meer hielpen. Wilma: “De tegenkrachten zijn zo groot dat het gebed als enige wapen overblijft. Al het andere houdt dan op. We mogen het in Gods hand leggen. Want Hij doet wonderen. We hebben door Gods genade mensen bevrijd zien worden uit deze sekte. God kan ook deze jongen terug brengen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 mei 2017

Daniel | 32 Pagina's

Veranderd door Hem

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 mei 2017

Daniel | 32 Pagina's