Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sport als een Bijbelse gelijkenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sport als een Bijbelse gelijkenis

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Verslingerd was hij aan sport. “Ik ben erover uitgegleden”. Door een radicale omkeer ging de glans van de topsport er voor Jan Möhlmann af. “Maar de strijd is er nog steeds, in sommige periodes trekt het aan me. Ik herinner me een moment dat heel onze buurt juichte voor de doelpunten van het Nederlands Elftal op een WK of EK. Ik wilde wel meekijken! Het enige wat ik toen deed, was mijn Bijbel pakken en daarin lezen. Dit richtte mijn aandacht op de Heere. Toen werd het weer rustig in me.”

We spreken met een sportdocent en sectordirecteur van het Driestar College Gouda met hart voor ‘zijn’ jongeren. “Topsport en sportverslaving heeft voor mij afgedaan. Aan een klas gymles geven vind ik echter nog steeds prachtig. Ik zie er veel waarde in als jonge mensen bewegen. Tijdens een gymles ben ik er voor die jongeren die graag willen sporten en bewegen, maar óók voor die jongens of meisjes die technisch veel meer moeite hebben om mee te komen in het spel. Voor mij was het een overwinning toen een meisje, die angst had om een salto te maken, na veel mitsen en maren toch met hulp van ons een prachtige salto maakte. Dit was een gouden moment. Die persoonlijke aandacht vind ik belangrijk in bewegingsonderwijs. Anders komt de focus alleen op presteren en gaan we denk ik teveel voor de ‘gevierde jongeren’.”

Ontwikkeling
Wat voor Möhlmann als een paal boven water stond en staat is dat bewegen heel goed is voor jong en oud. “Bewegen is een mooie afwisseling in het dagelijkse leven. Vooral op school helpt het jongeren om zich te ontwikkelen. Zo werd er echter lang niet tegenaan gekeken. Vroeger werd er zelfs wel gezegd dat sport en spel geen waarde had voor ons. De negatieve aspecten werden dan vooral benoemd.”
Welke ontwikkeling jongeren door middel van sport doormaken, kan docent Möhlmann makkelijk aangeven. “Voor het sociale gedrag is het ontzettend goed. Je leert samenwerken, omgaan met elkaar. Je leert omgaan met winnen en verliezen. Iedere jongere draagt zijn karakter bij zich. Dit komt in de zaal of op het veld heel duidelijk naar voren, maar wij mogen hen begeleiden om goed en eerlijk te sporten.”

Wel of niet?
De gymdocent is er van overtuigd dat er sportverenigingen zijn waar onze jongeren niet thuis horen. “Waar een sfeer heerst van alleen maar winnen en er geen aandacht is voor de ‘zwakkeren’, daar gaat het alleen om het succes. Daar ben ik helemaal niet voor.” Hij heeft wel een tip, als de vraag om op een sport te gaan, komt: “Als jongeren samen met hun ouders de keuze maken om een sport te gaan beoefenen, ga dan samen kijken bij de vereniging. Proef de sfeer, mag ik hier zijn die ik ben met mijn eigen achtergrond?
Möhlmann is (nog steeds) positief over het beoefenen van sport. “Of dit nu samen voetballen op een veldje in de buurt is of dat je bij een positieve vereniging werkt aan je conditie of technische vaardigheden in de sport, het is zonder meer goed voor je lichaam.” De ‘maar’ die hij er echter bij zet is de meest cruciale in iedere keuze die we maken. “Alles wat je doet, doe dat tot eer van God. Dit is in het hele leven zo. Kun je zo niet sporten en bewegen, doe het dan niet!”

Paulus
Ons gesprek gaat verder over Paulus die in zijn brieven verschillende keren een voorbeeld uit de sportwereld gebruikt. Waarom deed hij dat?
Möhlmann: “Paulus leek hierin op de Heere Jezus, Die ook sprak door gelijkenissen. Er werden voorbeelden uit het dagelijks leven gebruikt. Dit is ook een bewijs waarom Paulus de heidenapostel wordt genoemd. Zijn luisteraars en lezers waren meest mensen zonder kennis over het leven met de Heere. Hij probeerde dus aan te sluiten bij wat zij goed konden begrijpen.”

De loopbaan
Paulus gebruikt meerdere malen het voorbeeld van de loopbaan. We moeten hierbij een atletiekbaan, meestal in een groot stadion, voor ons zien waar lopers een wedstrijd lopen over een bepaald aantal meters. Lees eens 1 Korinthe 9 vers 24 en 25.
“De link naar het geloof is gemakkelijk te leggen. De hardlopers lopen voor een prijs. Loopt álzo, zegt Paulus. Richt je leven álzo in. Er gaat natuurlijk iets aan die wedstrijd vooraf. En een iegelijk, die om prijs strijdt, onthoudt zich in alles (vers 25a) De sportbeoefenaar moet veel dingen achter zich laten. Alles wat schadelijk is om die prijs te behalen, moet aan de kant. We moeten ons dus niet laten afleiden door allerlei andere dingen. Maar bekijk eens hoe jij strijdt! Hier komen natuurlijk de Tien Geboden bij kijken. Die leefregels zijn er om God te dienen.”


1 Korinthe 9 vers 24, 25
Weet gijlieden niet, dat die in de loopbaan lopen, allen wel lopen, maar dat een den prijs ontvangt? Loopt alzo, dat gij dien moogt verkrijgen.
En een iegelijk, die om prijs strijdt, onthoudt zich in alles. Dezen dan doen wel dit, opdat zij een verderfelijke kroon zouden ontvangen, maar wij een onverderfelijke.


Je zou nu kunnen zeggen: God kan dat alleen maar in óns werken? Kunnen we zelf wel strijden? “Ja, zeker is het Gods werk. Nogmaals, alles wat je doet, doe dat tot eer van God! Worstel je daar al mee? Strijd jij ook tegen de zonde, die altijd aan ons kleeft? Heel praktisch: Hoe vaak gaat je Bijbel open? Bid je wel echt? We hebben zo’n goede God, Die zich laat kennen in je Bijbel. Strijdt! De Heere heeft beloofd dat daar zegen op rust. Dit ligt ons niet, hoor. De Heere kan je wel zo’n strijdend hart geven.”

De kroon
Paulus gebruikt ook het voorbeeld van de prijs die ontvangen wordt. De kroon wordt deze meestal genoemd. Wat is dit voor kroon? We nemen de teksten 2 Timotheüs 4 vers 7 en 8 als uitgangspunt.
Möhlmann: “Het is een krans die de winnaar om kreeg, een lauwerkrans meestal. Dit was dus het ultieme doel van iedere sporter. Dit is te vergelijken met het eeuwige leven dat Gods kinderen krijgen. Wanneer krijg je pas de kroon? Als je eerlijk gelopen hebt. Hier wordt God als Rechter voorgesteld, in de sport is dit de scheidsrechter. God ziet dus of er aan de regels is voldaan. Het is een kroon der rechtvaardigheid. Nogmaals, wij moeten strijden, maar God, als Rechter, beslist. Het bijzondere is dat Paulus, nadat hij drie keer ‘ik’ heeft gezegd mag zeggen. Voorts is mij (voor mij door de Heere) weggelegd… Hier is God aan het werk. Hij is de rechtvaardige Rechter.
De sport kan trekken, we kunnen heel hard zelf aan het strijden zijn, maar ik moet steeds meer leren dat de prijs door God is weggelegd. En dan moet ik door genáde volgen. De Heere Jezus Christus heeft voor mij gestreden en dan mag ik geloven dat de kroon voor mij is weggelegd.”
Er staat zo mooi in de Bijbel dat de gelovigen de kroon voor de voeten van het Lam werpen. In de sport zal je dat niet doen. Dan zeg je: ‘Ik heb die kroon verdiend’. Maar de overwinning die in het Koninkrijk van God behaald is, wordt helemaal aan de Ander toegeschreven. Dat is de les. Omdat Jezus Zijn kroon heeft afgelegd, door mens te worden en een doornenkroon heeft willen dragen, is er een kroon beschikbaar. En als je die kroon dan van Hem krijgt, dan zeg je: ‘Het is door U alleen en werp je de kroon aan Zijn voeten. Hem alle eer, want Hij heeft de overwinning voor mij behaald.”


2 Timotheüs 4 vers 7 en 8
Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 2017

Daniel | 28 Pagina's

Sport als een Bijbelse gelijkenis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 2017

Daniel | 28 Pagina's